Én nagyon remélem, hogy
Fejes László nem lesz ennyire kegyetlen hozzánk, és végülis nem váltja be a fenyegetését, hanem velünk marad. Legalábbis én őszintén szeretném ezt, hiszen meggyőződésem, hogy sokkal szürkébbé válna eltűnésével a topic.
Sajnálom, ha úgy érzi, méltatlanul keveset foglalkoztam a kérdéseivel - de azért annak örülök, hogy elismeri: sok, hosszú hozzászólást írtam. Valóban nagyon sok kérdés hangzik el, és mindegyiket nem tudom megválaszolni - a döntésem e téren pedig sokszor esetleges. Márpedig erre a
szelekcióra rákényszerülök, hiszen (sajnálatos módon) az az időmennyiség, amit evvel tölthetek, meglehetősen véges.
De akkor most megpróbálom pótolni mulasztásaimat.
fejes.lászló wrote:
Az adott ponton arra mutatam rá, h az, amit Roquentin eddig mondott a kultúráról, az meglehetősen egysíkú és buta.
Igaza van Fejes Lászlónak, nem engem, hanem a (kultúráról alkotott) elképzeléseimet minősítette butának. Én úgy érzem, ebben a "sok hosszú hozzászólásomban" egyebek között, a buta elképzelésem kapcsán felmerülő kérdéseket igyekeztem megválaszolni. Talán, kis jóindulattal, értelmezhetné úgy ezt
Fejes László, hogy próbálok egy "halom más, értelmes vitában adott lehetőséget" kihasználni arra, hogy bővebben kifejtsem "egysíkú és buta" álláspontomat. Legalábbis én úgy érzem, erre törekszem.
Továbbá talán, ha egy picit pontosítana
Fejes László, az nagy mértékben megkönnyítené a dolgomat. Egészen pontosan miért is látja "egysíkúnak és butának" a kultúráról kifejtett véleményemet? Továbbra is úgy hiszem, az érveket
cáfolni szokás, nem pedig a létezésüket (pláne: létezésük lehetőségét) vitatni; mégcsak nem is okvetlen "butának" vagy "egysíkúnak" minősíteni azokat.
fejes.lászló wrote:
Sajnos számomra még mindig nem derült ki, h mi volt Salamon kiinduló tézise
Salamon kiinduló tézise - véleményem szerint - az, hogy a nyelvi jelenségek körében is megkülönböztethetőek "
értékterhelt" és "
értékmentes" jelenségek. E megkülönböztetés alapja pedig az lehet, hogy a szóban forgó jelenségek részei-e a kultúrának, avagy sem. Dehát nem egészen értem, hogy miért épp tőlem várja, hogy összefoglaljam ezt, hiszen egy helyütt azt írja nekem:
fejes.lászló wrote:
nagyon nehéz elhinni, h te vagy éppen az, akinek egy filozófus gondolatait kell interpretálnia a számunkra
Na, mindegy.
fejes.lászló wrote:
Legutóbbi kérdésemre, miszerint szerinte a melegpárok elfogadása a kultúra hanyatlását jelenti-e, annyit reagált, h őt zavarja, ha egy pár nemileg érintkezik előtte egy villamoson, függetlenül attól, h hetero- vagy homoszexuális párról van-e szó? Mire következtethetek ebből? Esetleg arra, h Roquentinnek kifogása van a szexuális érintkezés nyilvános gyakorlása ellen. Esetleg arra, h Roquentin úgy általában kifogásolja a szexualitást. Kérdésemre azonban nem válasz egyik sem.
Pontosan értelmezi a hozzászólásomat vitapartnerem, valóban kifogásolom a szexualitás nyilvános gyakorlását.
A kérdésére válaszolva pedig nem okvetlen tekintem a kultúra hanyatlásának a melegpárok elfogadását. "Buta és egysíkú" kultúraértelmezésemben ugyanis két szempontból próbáltam eldönthetőnek látni a kérdést, hogy egy jelenség kultúrahordozó szereppel bír-e:
- a közösség annak tekinti-e
- az ember (szocializációjától függetlenül) annak tekinti-e
Gondolom, a melegpárok jelenlétének kérdését (amennyire én meg tudom ítélni) az ember a szocializációjától függetlenül
nem tekinti kultúrahordozó jelenségnek. Nem tudom, osztozik-e ebben a véleményemben velem
Fejes László, mint ahogyan valójában azt sem értem pontosan, hogyan is kapcsolódik ez a Nádasdy-Salamon vitához.
Remélem, megbocsájtja késlekedésemet vitapartnerem, és valóban nem foszt meg minket attól az ajándéktól, hogy a továbbiakban is körünkben marad. Pláne így, karácsony előtt.