NYELVÉSZ

Nyelvészeti vitafórum
It is currently 2018. April 1, Sunday, 19:51

All times are UTC + 1 hour




Post new topic Reply to topic  [ 387 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 26  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 21:01 
Offline

Joined: 2007. November 15, Thursday, 10:05
Posts: 89
kamperg wrote:
Annyira jó, Roquentin, hogy te tudod, mi az a kultúra, és ilyen magabiztossággal ítélkezel simán mindenki felett. Most már csak az kéne, hogy a "mert én azt mondtam"-nál súlyosabb érveket is felhozz, mert azt még nem nagyon sikerült.

Én úgy gondolom, felületesen olvastad el a hozzászólásomat, ha így látod.

Szerintem a „mert én azt mondtam”-nál súlyosabb érveket is megpróbáltam felhozni amelett, honnan lehetne megállapítani egy (nyelvi) jelenségről, hogy része-e a kultúrának. Legalább kettőt:
- a közösség az adott jelenséget kultúrahordozónak tekinti
- nemtől, nyelvtől, származástól, vallástól, népcsoporttól, anyagi helyzettől, stb. függetlenül jól észlelhető minőségi különbséget éreznek a beszélők más (szinonim) nyelvi jelenségekkel összevetve azt

Valóban nem könnyű a kérdés, evvel kapcsolatban elég sokat mentegetőztem – talán indokolatlanul sokat is. (Azt hiszem, kedves kamperg, épp te nehezményezted, hogy „túl sok volt benne a körítés”.) Bizonyára vitatható, vagy kiegészítésre szorul ez a definíció. De emlékeztetnék ismét mindenkit: eddig következetesen tagadtátok azt, hogy a nyelvromlás kérdésének lehetne egyáltalán bármiféle, a nyelvtudomány területén kívül eső relavanciája. Nos, abban azért, gondolom, nincsen vita közöttük, hogy a kultúra fogalmának meghatározása nem tipikusan nyelvtudományos kérdés.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 20:34 
Offline

Joined: 2007. November 15, Thursday, 10:05
Posts: 89
Billiboj wrote:
Roquentin wrote:
És akkor nem lehet olyan cikket sem írni, amiben nyelvtudományos eszközökkel kívánjuk igazolni, miért is undorító, aki rohattzsidózik. Még akkor sem, ha tényleg undorító.

...


Kálmán NEM állította az ÉSbe, h. rohattzsidózni undorító. Azt monta, h Gojék zsidóznak. Nü?

Abban kétségtelenül igazad van, kedves Billiboj, hogy – talán megengedhetetlenül – leegyszerűsítve fogalmaztam meg a kifogásomat az írással kapcsolatban. És az, ebben a formában, valószínűleg tényleg nem állja meg a helyét.

Valójában mégis úgy hiszem, van egy nyilvánvaló sugalmazása a cikknek a tekintetben, hogy rohattzsidózni undorító dolog. (Mellesleg, tényleg minden félreértés elkerülése végett: természetesen valóban az is. De nem ez a felvetésem lényege. Mint ahogyan az sem, hogy nyelvészeti kérdésekben bíráljam kalmant – nyilván ezeket különösebben megítélni sem tudnám; engem mindenesetre meggyőzött.)

Tehát pl. a közlés helye, a cikkben szereplő példák, a cikk stílusa és mondanivalója egyértelműen azt sugallja számomra: írója rendkívül rossz véleménnyel van azokról, akik ilyen módon használják a nyelvet. (Annál is feltünőbb ez, hiszen, amennyire megértettem, az egész cikk a sugalmazott jelentéstartalom relevanciájával foglalkozik.) Ráadásul ezt a véleményét tudósi tekintélyével, tulajdonképpen a tudomány tekintélyével támasztja alá. Annak a tudománynak a tekintélyével, amely – mint ezt többször is kifejtette – nem alkalmas arra, hogy állást foglaljon ilyesfajta kérdésekben.

Valóban: ezek a jelentéstartalmak közvetettek. De én úgy hiszem, elég jól felismerhetőek. És ily módon alkalmasak arra, hogy következetlenséget véljek felfedezni kalman viselkedésében és gondolkodásában. Pláne, ha összevetem avval a bekezdéssel Nádasdy cikkéből, amit szintén több alkalommal is idéztem már:

Nádasdy Ádám wrote:
Egyébként ha bárki be kíván avatkozni a nyelv életébe vagy az emberek nyelvhaszná­latába, én nem állom útját: nekem csak azt kötelességem kipellengérezni (de könyörtelenül!), ha valaki ezt áltudományos nézetek és babonák alapján, hibás „logikára” hivatkozva, az emberek félrevezetésével kívánja megtenni. Ha törvényt terjeszt be, hogy internálják mindazokat, akik azt mondják: Itt fogyassza?, nem állom útját, de azt nem nézhetem tétlenül, ha arra hivatkozik, hogy ez a kifejezés „helytelen” vagy „magyartalan” vagy „összekeveri a kijelentő módot a felszólí­tóval”, mert ez mind butaság. Én nem a beavatkozás vagy az előírás ellen harcolok, hanem a butaság ellen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 20:08 
Offline

Joined: 2004. November 17, Wednesday, 18:58
Posts: 737
Location: Budapest
Roquentin wrote:
Mindenesetre az tény, hogy Radnóti nem suksükölve írta ezeket a költeményeket. Eléggé műveletlen vagyok, így aztán nagy hálára köteleznél, ha mutatnál nekem néhány olyan - Radnótiéhoz mérhető - költeményt, amelyek suksükölve vannak megfogalmazva.
Javaslom rákeresni az interneten a "dialect poetry" kifejezésre.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 20:04 
Offline

Joined: 2007. November 15, Thursday, 10:05
Posts: 89
kalman wrote:
Roquentin wrote:
De ugyanakkor úgy hiszem, hogy a trágárság és a suksükölés bizonyos szempontból hasonló jelenségek. Pl. abból a szempontból, hogy a beszélő nem tudja, vagy nem akarja azokat az interperszonális megnyilvánulásokkal kapcsolatos normákat elfogadni, amelyeket - számos helyzetben - elvár tőle a közösség, vagy amelyet gyakran kívánatosnak érez az ember, miközben embertársával kommunikál.
A tájszólásban beszélők tanuljanak meg Pestiül. A kopaszok pedig vegyenek parókát, ha a kopaszság másokat zavar. A feketék csavarják magukat gyolcsokba, hogy ne látszódjon a bőrszínük, ha mások nem szivesen látnak feketéket. Télleg leszakad a pofám, muszáj lenne télleg abbahagynom ennek a topiknak az olvasását.


De, kedves kalman, csak akkor kell, hogy tényleg leszakadjon a pofád, ha komolyan elhiszed, hogy az általam idézettekből jól kimutathatóan következik az, amit te kiolvasni vélsz belőle. És én ezt vitatom.

Hiszen mért következne abból feltétlenül, ha valamit én kívánatosnak tartok az, hogy erre mindenképp kényszeríteni akarnék embereket? Gondolom, jó lenne ha minél többen beszélnének idegen nyelveket - ebből az következne, hogy aki csak az anyanyelvét ismeri, az szégyellje magát, és ne is merjen a szemem elé kerülni? Vagy: igenis, pl. eléggé zavar, ha mondjuk a metrón utazva éppen mellettem él nemi életet egy szerelmes pár. (Hogy Fejes Lászlóról is megemlékezzek: teljesen mindegy, hogy hetero- vagy homoszexuálisokról van szó.) De bármennyire kényelmetlennek érzem a helyzetet és közönségesnek gondolom őket a viselkedésükért - nem várnám el tőlük, hogy gyolcsokba csavarják magukat; és egyáltalán nem helyeselném, ha erőszakkal kényszerítenék őket arra, hogy némileg több tekintettel legyenek a jóízlésre, vagy bizonyos emberek érzékenységére.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 19:40 
Offline

Joined: 2007. November 15, Thursday, 10:05
Posts: 89
Akkor ahogyan kérted, kedves kalman, megpróbálok válaszolni a felvetésekre és kérdésekre. Igyekszem megfelelni a teljesség igényének.

kalman wrote:
Roquentin wrote:
Ezzel szemben valóban többször is mondtam: Salamon sehol nem ír olyasmit, hogy aki suksülököl az erkölcstelen - illetve többször is értetlenségemnek adtam hangot, amiért ezt a képtelenséget akarják vitapartnerei(m) a szájába adni.
Salamon jól kimutathatóan azt mondta, hogy Nádasdynak a suksüköléssel és más ilyesmikkel szembeni toleranciája olyan, mintha a Magyar Gárdával vagy a Nemzeti Színházzal szemben lenne toleráns. Igen, azt hiszem, én adtam először Salamon szájába (ennek alapján, szerintem teljesen megalapozottan), hogy az erkölcstelenséggel szembeni toleranciával vádolja Nádasdyt, ami (asszem pont így fogalmaztam) pofátlanság. És igen, a fenti párhuzam éppen azt jelenti, hogy mind a suksüköléssel, mind a Magyar Gárdával szembeni tolerancia az erkölcstelenséggel szembeni tolerancia. Tehát a suksükölés erkölcstelenség. Hol a hiba ebben az okfejtésben?

Szerintem - továbbra is - tévedsz, amikor azt állítod: Salamon jól kimutathatóan mondott volna ilyesmit.

Egyrészt, Bárány Tiborral közösen "azt sikerült tisztáznunk, hogy elképzelhető, hogy Salamon lát különbséget a suksükölés és az aztgondolomozás között". (Bárány Tibort idéztem.) Márpedig az egészen biztos, hogy Salamon egyik cikkében sem ír a suksükölőkről.

Másrészt; még ha nem is létezne ilyesfajta különbség, a Salamon cikkekből - meglátásom szerint - akkor sem lenne okvetlen levonható a következtetésed. Szintén Bárány Tibor idézi Salamon alábbi gondolatát - ugyanezen kérdés kapcsán:

Salamon János wrote:
Mondott építmény ugyanolyan világos példája az épületromlásnak, mint az "őszintén megmondom" és a már össznépi verbális tikké jegecesedett "azt gondolom" a nyelvromlásnak, vagy a neonyilas álparaszt jelmezben trappolás az életformaromlásnak. Kultúrember ilyet nem épít, ilyeneket nem mond, illetve ilyet nem tesz.

Eszerint tehát azt állítja Salamon, hogy a "verbális tikké jegecesedett azt gondolom" hasonlóképpen viszonyul a nyelvromláshoz (gondolom, része annak), mint a fasisztoid performenszek az életformaromláshoz. És mindkét megnyilvánulási formáról tagadja, hogy a kultúra része lehetne.

Ezzel szemben nem állítja azt, hogy a nyelvromlás és az életformaromlás között ne volna semminemű különbség; se pedig azt, hogy az ezekhez tartozó jelenségek feltétlen azonos erkölcsi megítélés alá kell, hogy essenek.

Nagyjából ezt próbáltam az előző hozzászólásom végén is összefoglalni, amikor azt írtam: nem igaz, hogy az alábbi két állítás teljesen megegyezne:

Egyrészről ez:
Valaki értéktelenebbnek gondol egy bizonyosfajta nyelvváltozatot

Másrészről ez:
Valaki erkölcstelenebb gondolja azokat az embereket, akik egy bizonyosfajta nyelvváltozatot használnak


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 15:53 
Offline

Joined: 2007. November 15, Thursday, 10:05
Posts: 89
Jaj, kedves Fejes László, hát hová gondolsz? Dehogy sértettél meg avval, hogy "butának" minősítetted az elképzelésemet... Olyan jó barátok között (talán mondhatom ezt), mint mi vagyunk, ez bőven belefér.

Keveset tudok ugyan rólad, de máris úgy érzem: életem egyik meghatározó figurája leszel - azt hiszem, évtizedekre elláttál példákkal ahhoz, hogy némely embertársaim felette érdekes és elgondolkodtató megnyilvánulásait plasztikus módon illusztrálni tudjam.

Talán már szinte pofátlanság, kedves kalman, még egy kevés türelmet kérnem tőled – de hát kénytelen vagyok ezt tenni. Egy kicsit sok, bár nagyon érdekes kérdést szögeztek nekem vitapartnereim - és bár persze rendkívül megtisztelő a dolog - mégis, némi időre szükségem lenne, hogy megválaszolhassam ezeket. Ígérem, igyekezni fogom, de hát - mint arra Fejes László is olyan szellemesen rámutatott - elég buta vagyok. Tényleg, magam is sokszor szégyenletesen lassúnak találom a felfogásomat - ám valóban szükségem van némi időre ahhoz, hogy értelmezni tudjam a kérdéseket, és megpróbáljak megfelelni rájuk.

De a legérdekesebbnek és legfontosabbnak mégis azt találtam, hogy mindenekelőtt tisztázzuk, képes vagy-e egyáltalán elviselni, (és szabad-e velem még szóbaállni), ha a továbbiakban is megnyilvánulok itt - ezért izéltem ide ezt a hosszú izét. De, talán, ha jól értem a válaszod, akkor nem ragaszkodsz hozzá, hogy végképp elhallgassak.

Különben tök jó ötlet lenne Salamon meghívása - bár azért, nekem nagyon hiányoznak Bárány Tibor bölcs, pártatlan és lényeglátó hozzászólásai is. Hiszen ráadásul olyan hamar felhagyott okításommal az ügyben: hogyan is érdemes és elvárható egy racionális vita során viselkednem. Láthatja, a törődés hiánya meg is bosszulja magát: előző hozzászólásomban szégyenletesen ismét a képmutatás szót bátorkodtam használni.

De mégis érdekelne a véleménye: az, hogy valakivel "nem lenne szabad szóbaállni", hogy valakinek a megnyilvánulására nincs jobb szó, mint a "buta" - ezek maradéktalanul beleférnek racionális vita során alkalmazható érvek körébe?

Ha valaki egy cikkből mögöttes tartalmakat olvasna ki, akkor feltétlen csúsztat - de mondjuk evvel a fajta gondolattársítással nincsen semmi gond:
Quote:
A kultúra valóban szelekciót jelent. Az amerikai dél kultúrája pl. azt szelektálja, h fekete bőrü ember ne aludjon házban, ágyneműben, hanem istálóban, a barmok között. AZtán jönnek a liberális északiak, és eljön a kultúrális romlás, amikor egy fehér kénytelen egy buszon utazni egy feketével.

Mellékes kérdés-e egy vitában egy vitapartner kiinduló tézise? Mondjuk épp ha egy nyelvromlásról szóló vitában valaki abból indul ki: az, hogy értéktelenebb/silányabbnak látunk egy nyelvváltozatot - az funkcionálisan ekvivalens lenne avval, hogy értéktelenebbnek/silányabbnak/erkölcstelenebbnek látjuk azokat a beszélőket, akik ezt a nyelvváltozatot használják? Feltétlen a "mellékes érvekbe való belekötésnek" minősül, ha valaki vitatja, hogy ez a kiinduló tézis megalapozott lenne?

Vagy esetleg bizonyos normák betartása csak és kizárólag rám nézve kötelező?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 15:27 
Offline

Joined: 2007. September 9, Sunday, 18:13
Posts: 2367
Hát nem lenne rossz...

_________________
A hozzászólás tartalma magánvélemény, semmilyen közösségnek vagy intézménynek, legfőképpen pedig a hozzászóló munkahelyének hivatalos álláspontját nem tükrözi. (BIJE)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 14:54 
Offline

Joined: 2004. November 10, Wednesday, 21:53
Posts: 2548
fejes.lászló wrote:
Nos, mivel Salamon nem vesz részt a vitában,
Télleg, nem lenne jó ötlet meghívni? Ismeri valaki? Vagy próbáljuk meg elkérni a MaNcstól az elérhetőségét, hogy ideinvitáljuk?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 14:37 
Offline

Joined: 2007. September 9, Sunday, 18:13
Posts: 2367
Quote:
De azért, ha komolyan azt állítjátok, hogy még mindig elképzelésetek sincsen arról: miféle az a képmutatás, ami roppant módon zavart a Salamon írására válaszolok mentalitásában;


Nekem spec. fogalmam sincs. Még mindig nem válaszoltál arra, h mit akarhat Salamon Nádasdytól, ha nem a suksükölőket védi; arra sem, h mi lenne a példa a valódi nyelvromlásra (persze illene olyat mondani, amit Nádasdy vagy más "liberális nyelvész" nem ítél el, pedig). Külön a te kérésedre kezdtük a kultúra felől megközelíteni a kérdést, de egyelőre kb. annyi derült ki, h szerinted az a kúltúra, amit a társadalmi elit értéknek tekint. (Persze valójában nem a társadalmi elit, hanem egy csoport, amelyik vmiért annak képzeli magát.) Már bocsáss meg, de az eddig felvázoltak szerint a te kultúrakoncepciód annyira egysíkú és -- bocsánat, nem találok jobb szót -- buta, h ezek után nagyon nehéz elhinni, h te vagy éppen az, akinek egy filozófus gondolatait kell interpretálnia a számunkra. Ha ugyanis Salamon filozófus létére tényleg úgy gondolkodik, ahogy te, akkor... Nos, mivel Salamon nem vesz részt a vitában, és csak mindenféel előfeltételezés alapján mondhatnék véleményt róla, nem teszem.

_________________
A hozzászólás tartalma magánvélemény, semmilyen közösségnek vagy intézménynek, legfőképpen pedig a hozzászóló munkahelyének hivatalos álláspontját nem tükrözi. (BIJE)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 14:16 
Offline

Joined: 2004. November 10, Wednesday, 21:53
Posts: 2548
Kösz, Roquentin, tök jól illusztráltad, pont erre gondoltam. Ebben a hosszú izében, amit ideizéltél, megin nem válaszoltál egyetlen felvetés(em)re se.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 11:48 
Offline

Joined: 2006. March 27, Monday, 22:25
Posts: 50
Roquentin wrote:
És akkor nem lehet olyan cikket sem írni, amiben nyelvtudományos eszközökkel kívánjuk igazolni, miért is undorító, aki rohattzsidózik. Még akkor sem, ha tényleg undorító.

...


Kálmán NEM állította az ÉSbe, h. rohattzsidózni undorító. Azt monta, h Gojék zsidóznak. Nü?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 11:24 
Offline

Joined: 2007. November 15, Thursday, 10:05
Posts: 89
Hát, nagyon nem szeretném, ha kalman lelki nyugalmát én hozzászólásaim zavarnák meg, pláne nem, ha - ne adja Isten - miattam ütné meg a guta. Ilyesmit igazán nem vennék magamra - enélkül is éppen elég bűn terheli már a lelkiismeretemet.

Én ugyan arra gondoltam, hogy talán egy topicot azért nyit valaki, mert vitatkozni szeretne egy kérdésről; és mivel vitatkozni magam is szeretek, ráadásul - egynémely kérdésben - úgy tűnik, meglehetősen különbözik az álláspontom pl. kalmanétól, gondoltam, hangot is adok ennek.

De úgy látom, ez ügyben is nagyon félreérthettem valamit, olyannyira, hogy kalman szerint már nem is lenne szabad szóbaállni velem - igaz, azért ő mégis megszólít, és ennek persze nagyon örülök: legalábbis azt olvasom ki a gesztusából, hogy talán képtelen is volna olyan kegyetlenül szigorú lenni hozzám, mint amennyire ezt bizonyára megérdemelném.

Valóban elragadó a türelem és a tolerancia, amit tanúsít velem szemben a kiváló nyelvész - úgyhogy ezt mindenképp meg kell köszönnöm.

Ráadásul, most, hogy jobban megnézem: egy csomó dologban egyetértünk: pl. én sem kedvelem azt, aki "következetesen nem válaszol azokra az érvekre, amelyeket súlyosabbaknak ítél, helyette beleköt olyanokba, amik mellékesek, viszont kicsavarhatók, csúsztathatók, félreértelmezhetők vagy télleg rosszul sikerültek."

De, tegyünk félre minden iróniát.

Ha valóban ilyen mértékben zavar persze bárkit a jelenlétem, nyilván nem szeretnék rossz érzéseket kelteni fölöslegesen senkiben.

De azért, ha komolyan azt állítjátok, hogy még mindig elképzelésetek sincsen arról: miféle az a képmutatás, ami roppant módon zavart a Salamon írására válaszolok mentalitásában; nos, ha valóban képtelennek bizonyultam ezt elmondani (ami ráadásul szerintem igenis a vita érdemi része), akkor azt hiszem tényleg át kell kicsit stilizálnom a világról, a gondolkodásról, és a vitatkozásról meglévő eszméimet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 10:13 
Offline

Joined: 2007. September 9, Sunday, 18:13
Posts: 2367
Quote:
Hát, tényleg nem gondoltam volna, hogy Fejes László még azt is nehezményezni fogja, ha békülékenyebbnek minősítem a hangnemét


Roquentin, te azt olvasod (ki), amit írunk, vagy amit akarsz? Én azon csodálkoztam, h mihez képest békülékeny a hangnemem, semmit nem nehezményeztem.

Quote:
Igaz, az már jóval kevésbé lepett meg, mire is asszociál kedves Fejes László arról a felvetésemről, miszerint a kultúra lényege szerint szelektív tevékenység: természetesen a faji megkülönböztetésre.


Nos, ennél azért kicsit nagyívű a fejtegetésem. Arra mutattam rá, h azért, mert vmi a kultúra része, még nem érték. Mondhattam volna a Pitcairn-szigeteket is, ahol a gyerekmolesztálás a kultúra része, vagy Kelet-Afrikát, ahol a nőket körülmetélik. Ezek ugyan súlyos példák, de a rasszizmus esetünkben jobb példa, mert ugyanúgy stigmatizáló, mint a nyelvhasználat alapján való megítélés. Ez nem az én vesszőparipám, a két dolog hasonlít egymásra, így a legjobb igyekezettel sem fogom tudni elkerülni. Talán jobb lenne, ha a szexuális kisebbségek kirekesztésével hoznám párhuzamba? Tényleg, az, ha a hagyományos családmodell mellett megjelennek a melegpárok is, az is a kultúra hanyatlása? Kérek nem kitérni a válasz elől, ez kruciális kérdés!

Quote:
A kiválasztás szörnyű szó - talán meg kéne fontolnia a tisztelt "nyelvi szabadságharcos" úrnak, hogy valahogyan végképp leszámoljunk evvel a rasszista csökevénnyel nyelvünkben.


No comment.

Viszont néhány gondolat arról, ami nem kifejezetten nekem szólt:

Quote:
Tettem pedig mindezt azért, mert vitapartnereim minduntalan arra tértek vissza: Salamon álláspontja azért tarthatatlan, mivel minden suksükölőt erkölcstelennek bélyegez meg.


Tegyük fel, hogy nem erről szól Salamon cikke. Akkor miről?

Quote:
valószínűleg számos olyan nyelvi megnyilvánulást tudnék találni, amiről sokkal inkább úgy érezném: "nagy baj van vele."


Érdekes lenne néhány ilyet megbeszélni. Magam két lehetőséget látok: 1. Megállapítjuk, h nyelvészetileg el nem ítélhető jelenségről van szó. 2. Egyetértünk abban, h elítélendő dologról van szó, de a jelenség nem tartozik a nyelvtudomány kompetenciájába. De hogy valóban a két dolog egyikéről van-e szó, csakis konkrét példák alapján láthatjuk be...

Quote:
Eléggé műveletlen vagyok, így aztán nagy hálára köteleznél, ha mutatnál nekem néhány olyan - Radnótiéhoz mérhető - költeményt, amelyek suksükölve vannak megfogalmazva.


Hát elég nehéz pont ilyet keresni, de szerinted suksükölő nyelvjárásban nem létezhet népköltészet? (Persze, hogy mérhető-e Radnótihoz, már ízlés kérdése.) De azért szurkolok, h a kopusznyelvészek találnak neked vmit.

Quote:
Különben szerintem a fasz szó hasonlóképpen nem része a kultúrának [...] értékbeli, minőségi különbséget érez a fasz szó, és egyéb, kevésbé trágár szinonimái között.


Hát nagyon érdekes. Kétségtelen, h különbség van. Ez azonban stilisztikai, nem kulturális. A stilisztikai ítélet persze része a kultúrának. De mondjuk a pénisz stilisztikai értéke független a faszétól? És ugye a fasz szó használata sokkal inkább beleivódott a kultúrába, mint a péniszé? Vagy nem?

_________________
A hozzászólás tartalma magánvélemény, semmilyen közösségnek vagy intézménynek, legfőképpen pedig a hozzászóló munkahelyének hivatalos álláspontját nem tükrözi. (BIJE)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 8:50 
Offline

Joined: 2004. November 10, Wednesday, 18:20
Posts: 2183
Roquentin wrote:
valószínűleg számos olyan nyelvi megnyilvánulást tudnék találni, amiről sokkal inkább úgy érezném: "nagy baj van vele." [...] másrészt és főképp, mert nagyon alkalmasnak tűnt mindez arra, hogy végre tényleg arról szólhassak, amit én a vita lényegi részének tartok.
Ti., hogy igenis lehet érvelni e feltevés mellett (is)
Hát akkor hajrá. Nem értem, ha ez a vita érdemi része, akkor miért nem mondtál még egyetlen érvet sem. Mert az ugye nem érv, hogy te azt gondolod (vagy úgy gondolod -- belezavarodtam :oops: ), hogy a ,,nem tudhassuk''-os változat nem része a kultúrának. És, engedjük meg egy pillanatra, hogy nem része, de hogy akkor miért nem esztétikus, értékes, helyes, azt végképp nem értem. Te tényleg azt gondolod, hogy ezek szinonim fogalmak?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. December 12, Wednesday, 1:40 
Offline

Joined: 2004. November 18, Thursday, 22:27
Posts: 560
Location: St. Looney Up The Cream Bun And Jam
Annyira jó, Roquentin, hogy te tudod, mi az a kultúra, és ilyen magabiztossággal ítélkezel simán mindenki felett. Most már csak az kéne, hogy a "mert én azt mondtam"-nál súlyosabb érveket is felhozz, mert azt még nem nagyon sikerült.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 387 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 26  Next

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  

Figyelem!
A faliújságon megjelentek nem képviselik többek közt a következő szervezetek hivatalos véleményét:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group