Jaj, kedves
Fejes László, hát hová gondolsz? Dehogy sértettél meg avval, hogy "butának" minősítetted az elképzelésemet... Olyan jó barátok között (talán mondhatom ezt), mint mi vagyunk, ez bőven belefér.
Keveset tudok ugyan rólad, de máris úgy érzem: életem egyik meghatározó figurája leszel - azt hiszem, évtizedekre elláttál példákkal ahhoz, hogy némely embertársaim felette érdekes és elgondolkodtató megnyilvánulásait plasztikus módon illusztrálni tudjam.
Talán már szinte
pofátlanság, kedves
kalman, még egy kevés türelmet kérnem tőled – de hát kénytelen vagyok ezt tenni. Egy kicsit sok, bár nagyon érdekes kérdést szögeztek nekem vitapartnereim - és bár persze rendkívül megtisztelő a dolog - mégis, némi időre szükségem lenne, hogy megválaszolhassam ezeket. Ígérem, igyekezni fogom, de hát - mint arra
Fejes László is olyan szellemesen rámutatott - elég
buta vagyok. Tényleg, magam is sokszor szégyenletesen lassúnak találom a felfogásomat - ám valóban szükségem van némi időre ahhoz, hogy értelmezni tudjam a kérdéseket, és megpróbáljak megfelelni rájuk.
De a legérdekesebbnek és legfontosabbnak mégis azt találtam, hogy mindenekelőtt tisztázzuk, képes vagy-e egyáltalán elviselni, (
és szabad-e velem még szóbaállni), ha a továbbiakban is megnyilvánulok itt - ezért
izéltem ide ezt a hosszú izét. De, talán, ha jól értem a válaszod, akkor nem ragaszkodsz hozzá, hogy végképp elhallgassak.
Különben tök jó ötlet lenne Salamon meghívása - bár azért, nekem nagyon hiányoznak
Bárány Tibor bölcs, pártatlan és lényeglátó hozzászólásai is. Hiszen ráadásul olyan hamar felhagyott okításommal az ügyben: hogyan is érdemes és elvárható egy racionális vita során viselkednem. Láthatja, a törődés hiánya meg is bosszulja magát: előző hozzászólásomban szégyenletesen ismét a
képmutatás szót bátorkodtam használni.
De mégis érdekelne a véleménye: az, hogy valakivel "
nem lenne szabad szóbaállni", hogy valakinek a megnyilvánulására nincs jobb szó, mint a "
buta" - ezek maradéktalanul beleférnek racionális vita során alkalmazható érvek körébe?
Ha valaki egy cikkből mögöttes tartalmakat olvasna ki, akkor feltétlen csúsztat - de mondjuk evvel a fajta gondolattársítással nincsen semmi gond:
Quote:
A kultúra valóban szelekciót jelent. Az amerikai dél kultúrája pl. azt szelektálja, h fekete bőrü ember ne aludjon házban, ágyneműben, hanem istálóban, a barmok között. AZtán jönnek a liberális északiak, és eljön a kultúrális romlás, amikor egy fehér kénytelen egy buszon utazni egy feketével.
Mellékes kérdés-e egy vitában egy vitapartner
kiinduló tézise? Mondjuk épp ha egy nyelvromlásról szóló vitában valaki abból indul ki: az, hogy értéktelenebb/silányabbnak látunk egy nyelvváltozatot - az
funkcionálisan ekvivalens lenne avval, hogy értéktelenebbnek/silányabbnak/erkölcstelenebbnek látjuk azokat a beszélőket, akik ezt a nyelvváltozatot használják? Feltétlen a "
mellékes érvekbe való belekötésnek" minősül, ha valaki vitatja, hogy ez a kiinduló tézis megalapozott lenne?
Vagy esetleg bizonyos normák betartása
csak és kizárólag rám nézve kötelező?