eszesb wrote:
varasdi wrote:
Ennek utána fogok nézni, mert egy másik site-on éppen egy ilyen vita zajlik. Talán fogok tudni idevágó idézeteket is hozni onnan azoktól, akik nálam jobban értenek a témához...
Szerintem egy tudományfilozófiai kézikönyben is nézz utána, ha javasolhatnám....addig is figyelmedbe ajánlom pl. ennek a könyvnek a címét:
"
The kind of motion we call heat"...Ó, hát arra talán nem is lesz már szükség

Ennél jobb forrást találtam, ajánlom figyelmedbe:
tenmagadat, amint az szv-n a következőket írod --- s szavaidat szinte issza az ember, mert itt is nagyon relevánsak:
Eszes Boldizsár wrote:
vitapartner wrote:
3. Fenntartom, hogy a szubjektivitásnak a fizikaira való erős redukciója nem lehetséges.
Az érzet egészen egyszerűen nem azonos az ingerületátvitel idegélettani folyamataival. Egyszerűen másnak mutatja magát.
Erről az érvről vagy meggondolásról Smart, Place és mások már vagy fél évszázaddal ezelőtt megmutatták, hogy hatástalan az azonosságelmélettel szemben. Ahogy Smart írja,
"1. Ellenvetés: Bármelyik írástudatlan paraszt teljesen jól tud beszélni az utóképeiről, vagy arról, hogyan tűnnek neki a dolgok vagy hogyan érzékeli azokat, vagy a fájdalmairól, és lehet, hogy ennek ellenére semmit sem tud a neurofizológiáról...Ezért azok a dolgok, amelyekről az érzeteink leírása alkalmával beszélünk, nem lehetnek azonosak az agyfolyamatainkkal"
Smart válasza röviden az, hogy a villámlásról is beszélhetünk az elektromosság ismerete nélkül, ez mégse bizonyítja, hogy a villám nem elektromos kisülés. Elképzelhetjük, hogy nem azonos a kettő, mint ahogy elképzelhetjük azt is, hogy az Hajnalcsillag nem azonos a Vénusszal, de attól még azonosak maradnak.
Amennyire látom, Smart általad idézett véleménye pont
kalman álláspontját támasztja alá:
kalman egyszerűen nem tekinti a hétköznapi vélekedéseket (a.k.a. hétköznapi szemantikát) döntő érvnek, míg te igen. És speciel te csúsztatsz, amikor eliminációról beszélsz: redukálásról beszélünk, ami nem ugyanaz.
kalman is képes lehet megmagyarázni, hogy miért gondolják a népi szemantikát az emberek helyesnek, ehhez nem kell amellett kardoskodnia, hogy az nincs is, csak amellett, hogy visszavezethető az ő jelentésfogalmára.
De most már megvárom, hogy
kalman mit mond...