tbandinak nincs mit válaszolnom, ahogy eddigi fórumbejegyzései is mind csak egy sokat olvasó ember mindent összekeverő, okoskodó amatőr nyelvészkedései, ezek a mostaniak is.
vad wrote:
Én a magam részéről ktammal értek egyet. Többé-kevésbé.
Kösz, nekem már a "többé-kevésbé" is elég. Így akkor már ketten vagyunk. Elég ritkán szoktam magam ilyen népes társaságban találni
lucas.shell wrote:
Szilágyi N. Sándort idézted
Hát őt csak a strukturális metaforák és absztarktumok miatt kevertem bele
lucas.shell wrote:
, aki - tulajdonképpen szinte függetlenül a kognitív nyelvészeti irányzatoktól (bár ezt lehet, h. tőle is meg kéne kérdezni) - kognitív alapú nyelvszemléletet dolgozott ki (legalábbis nekem a Világunk a nyelv c. könyve alapján így tűnik).
Jól tűnik, ő is
ezt mondja magáról. Amúgy van nyilvánvalóbban kognitívabb könyve is (
Hogyan teremtsünk világot?), meg tán még ismertebb a mindentudásos
előadása.
lucas.shell wrote:
Említetted itt a személetbeli különbségeket; ezek szerint te biztos nem osztod akkor a kognitív vélekedést, mely szerint a nyelv nem is elsősorban kommunikációs eszköz, hanem mindenekelőtt megismerő "szerv".
A kognitív nyelvészet elismerten két nagy ága (a moduláris meg a holisztikus) közül az utóbbi számos képviselője (igazából nem ismerem annyira a kognitív nyelvészetet, hogy egészről vagy százalékokról beszéljek) a társas/nem-privát nyelvkoncepcióba (ilyenmódon a társasnyelvészetbe) illik szinte tökéletesen, épp ezért ugyanarra jutnak, mint a társasnyelvészet. A moduláris irányzat viszont meglátásom szerint nemcsak egyszerűen a generatív nyelvészetből nőtt ki Fodoron meg másokon keresztül, hanem meg is marad privát nyelvszemléletűnek. Ezekkel meg sehogy se tudok azonosulni.
Ami meg a nyelv funkcióját illeti, semmiképpen sem nevezném a nyelvet eszköznek, akár a kommunikáció eszközének se, mert ez a racionalista mechanisztikus felfogást sugallja. Egyébként valóban elismerem, hogy a nyelv szerepet játszik a megismerésben és a gondolkodásban, de szervnek semmiképpen nem lehet tekinteni. Ez a "nyelvi szerv" jellegzetesen chomskyánus találmány, amit a mai agykutatás fényében nyugodtan lejárt teóriának lehet nevezni, még metaforaként is. (A nyelv elsődleges funkciójának meg a fatikus funkciót tekintem, a kapcsolatépítő-fenntartó funkciót, de társasnyelvészeti értelemben, nagyjából úgy ahogy Dunbar kurkászás-elmélete mondja. Ld. még lent a 2. Csányi-idézetet, nem írom ide, hogy ne offoljam szét nagyon itt a szöveget.)
lucas.shell wrote:
Mert ha ezt elfogadjuk (és pl.
Derek Bickerton épp az evolúció és a nyelvhasználat közti viszonyról értekezve elég meggyőzően érvel amellett, hogy így van), akkor az ilyen "szervek" eltűnése mégiscsak veszteség az emberiség számára.
Bickerton, meg az ő bioprogram hipotézise nem más, mint Chomsky innátizmusának a kreol meg pidzsin nyelveken aktualizált változata. Köze nincs a valósághoz. (De azért azt hozzá teszem: ha a nyelv emberi szerv, akkor ez nem veszne ki, mert azt senki sem feltételezi, hogy az egyes emberekből eltűnnek a nyelvek, és utána ott állnak nyelv = megismerő szerv nélkül. A nyelv mint "szerv" a közöség szintjén értelmezhető, Csányi írja, hogy a nyelv lényegében a közösségnek mint önálló szerveződési szintnek, csoportlénynek a gondolkodására szolgál, ld. lent az 1. idézetet.)
lucas.shell wrote:
Ugyanis a nyelvekben a megismerő tevékenység során ismeretek, információk halmozódnak föl (bár te ezt, úgy látszik, nem így gondolod, kíváncsi vagyok, miért).
Nem tudom, a nyelvekben miféle információk halmazódnak fel? (Abban a szóban, hogy
höröle, pl. mi van felhalmozva? Ha van kőbaltám, és úgy hívom:
kőbalta, akkor ebben milyen információ van? Nem tökmindegy, hogy a rézfaszú bagollyal ijesztgetik a gyereket, vagy ezzel a kun nevű szörnyeteggel?) Ha ezt a nevet/szót birtoklom, akkor tudok kőbaltát készíteni? Ha van a nyelvemben többes szám, tudok többig számolni? Szerintem a nyelv nem hordoz semmilyen általad feltételezett és a nyelvben megőrződő információt. (Ellentétben pl. a kőbaltával, amit ha 10ezer év után megtalálok, akkor a fellelt kő hordoz valamiféle strukturális információt a maga szerkezetéről, és hordoz valamiféle funkcionális információt, hogy mire lehet használni. Ez alapján tudjuk mi manapság, hogy mire szolgálhatott egy régészeti lelet.)
lucas.shell wrote:
Igaz, hogy ha megfelelően le tudjuk írni a nyelveket (mint pl. az amerikai indián nyelvek esetében), akkor akár ki is halhatnak, mert megmarad a leírásuk (ez ironikus akart lenni).
Megragadom az ironizálás adta lehetőséget, hogy rámutassak nézetrendszereink különbségére: ha egy nyelv feljegyzések nélkül tűnik el, vagy feljegyzéseit senki se ismeri, akkor azt tekinthetjük kihaltnak. (Ezek a feljegyzések persze igazából nem is magát a holt nyelvet tartalmazzák -- a nyelv csak az agyban lehet --, hanem egy régi nyelvnek a beszédművei. A beszédtevékenység/beszédmű kettősségről pl.
Szilágyi N.) De ha ezt a "holt" nyelvet valaki tanulmányozni kezdi, akkor az az ő agyában pont úgy fog viselkedni, mint egy második-sokadik nyelv, a meglévő nyelvekkel interferál, végső soron hathat az anyanyelvre is. (Nézzetek meg egy klasszikafilológust, befolyásolja nyelvhasználatát a latin-görög tudás!) Ez a nyelv ilyen formán nem holt nyelv. Igaz, abban az értelemben, hogy létezik-e beszélőközössége, kicsit rosszul áll, de attól még, hogy a beszélőközösség egyfős, létezik.)
lucas.shell wrote:
De mindezt nyilván tudod, ezért is tettél kíváncsivá: miért nem fogadod el ezeket a nézeteket?
Nem tudom, csak azt, hogy vannak dolgok, amik nem illenek be a nyelvészetembe.
lucas.shell wrote:
A szekuláris nyelvészet mást mond ezekről?
A szekuláris nyelvészet szerintem semmit se mond erről. És szinte semmit se mond a nyelv elméletéről. Vagy legalábbis én nem igazán tudok erről. De egyébként a nyelv általam is vallott felfogásából számtalan radikálisan eltérő magyarázat születik a leghétköznapibb nyelvészeti kérdésekre is. (Amik már nem is kérdések sokak számára, hanem evidenciák. Mint ahogy a nyelvhalál léte is az sokak számára

) Pl.
itt olvashattok arról, hogy milyen következményekkel jár a nyelv ilyetén felfogása/ilyennek tapasztalása a grammatikára nézve.
kalman wrote:
Fhú, hát én persze egyikőtökkel se értek egyet.
kalman wrote:
Mer az az igazság, hogy tegnap még olvastad a törzs weboldalát, e-maileztél az öreg törzsfőnökkel, aztán egyszercsak meghal ő is meg a felesége is, és onnantól kezdve azt a nyelvet nem beszéli senki.
Dehogynem. Te, aki emaileztél vele!
kalman wrote:
Ha szerinted ez nem azt jelenti, hogy kipusztult az illető nyelv, akkor mi a francot jelent?
Röviden: azt hogy meghalt a törzsfőnök és a felesége. Absztraktabban meg azt, hogy kihalt a törzs. (De a törzs persze nem halt ki, hiszen nem is létezett a reális valóságban. A biológiai értelemben vett reprezentációk között ez a harmadik szinten van, aminek nem felel meg semmi a valóságban, pusztán azt hisszük, még nevet is adunk neki.)
Másképp: Ha valaki, mint te az itt nem idézett szövegedben, elfogadja, hogy a nyelv nem önálló élőlény, akkor akár a
nyelvhalál szót is használhatjuk, tudva, hogy ez afféle hétköznapi kifejezés. De sok értelme nincs. Én a nyelvet az emberi viselkedés részeként tudom felfogni, ami szétválaszthatatlanul együtt van mindenféle kognitív, mentális és egyéb agyi tevékenységeinkkel. Arról beszélni, hogy viselkedési mintázatunkból eltűnt valami (holnaptól nem szopjuk az ujjunkat, nem dohányzunk stb.) nem szokás úgy, hogy meghalt az cigizésem. Az persze más kérdés, hogy egyéni szinten a nyelvhalál egyenlő különböző olyam betegségekkel, amelyek következtében a beteg nem tud beszélni. Természetesen nem erről szokás beszélni a nyelvhalál kapcsán, hanem arról, hogy beszélőközösségek más nyelven beszélnek egy idő után. Felvesznek egy másféle viselkedést. A honfoglalók mellétemették a halottnak a lovat/lókoponyát, később ez megváltozott. Az őseim egy darabig kunul beszéltek, aztán ez megváltozott. Régen kalapot emelve köszöntek a férfiak, aztán ez is megváltozott.
A szokások, viselkedési formák változása, eltűnése (amit ki, hogy él meg különböző körülmények között) kapcsán lehet metaforikusan halálról beszélni. De akkor ez teljesen mást jelent, mint a vita kiindulópontjául szolgáló hírben:
kamperg wrote:
vagy pláne itt:
http://www.nyest.hu/hirek/nyelvunkben-el-a-termeszetHogy ilyen balgaság ne forduljon elő a tudományban, ezért érdemes tisztázni, hogy a nyelvek nem tudnak kihalni, a nyelvhalál "ez csak képletes, ez világos ugye, tiszta?" (Ld. még:
betegség metafora.)
------------
(1) Mint minden fejlettebb organizmusnak, a csoportnak, vagy Csányi szóhasználatával: a csoportlénynek is vannak kisebb egységei, komponensei: ezek maguk az emberek, akik az élőlények funkcióival „alapszinten már rendelkeznek, tehát képesek észlelni, akciókat végrehajtani és gondolkodni. Magasabb szerveződési szint akkor alakul ki, ha az egyedi aktivitások szinkronizálódnak, ha az egyedi észlelésekről mindenki értesül, ha képesek közös akciókra. Vagyis akkor, ha kialakul az izolált elméket összekötő nyelvi kommunikáció, ami tulajdonképpen a csoportlény [azaz a csoport] gondolkodási folyamata” (Csányi V., Az emberi természet 134).
(2) „végeztek vizsgálatokat arra vonatkozóan, hogy a csoporttársadalmak tagjai nagyon sokat beszélgetnek. De miről is beszélnek tulajdonképpen (Lee 1969)? Nagyon érdekes az eredmény, mert valami olyasmit találtak a kutatók, hogy a csoporttagok nagyrészt teljesen érdektelen, jelentéktelen dolgokról beszélgetnek. Nézd, egy felhő, egy bogár, olyan meleg van ma, csikar a hasam stb. A jelenség maga nem érdektelen, ha a csoportlény [azaz a csoport, a csoport mint szuperorganizmus, mint önálló létező] szempontjából tekintjük. Minden kognitív rendszer számára fontos, hogy a jelen időt kialakítsa, meg tudja különböztetni az emlékeitől, és esetleg a jövő állapotaitól. Ez a csoportlény számára is fontos. Az apró megjegyzések többsége a jelenre vonatkozik, a csoport tagjai folyamatosan arra törekednek, hogy létrehozzanak egy mindenki számára azonos jelen időt. Mindenkinek mindent tudnia kell; azt, hogy éppen mi történik[,] akkor is, ha ő nem figyelt oda, azt is, hogy mi történt ott, ahol ő éppen nem volt jelen. Ki mit érez, mire gondol, mit tervez? Ki kivel mit csinált az éjjel, tegnap, itt vagy máshol? Egy ilyen intenzív jelenidő-csinálás megteremti a teljes összhangot a csoportban. Nem fordulhat elő, hogy váratlan, kritikus helyzetben valaki nem tudván arról, hogy egyesekkel milyen események történtek, rossz döntéseket hozzon. A döntéshozók mindenkiről mindent tudnak, erőt, gyengeséget, szociális kapcsolatokat, konfliktusokat. A csoportorganizmus »tudatában« minden ismeret jelen időben szerepel, és ennek kialakítása a beszélgetés fő funkciója.” (Csányi uo. 250)