Brain Storming wrote:
Mégiscsak kíváncsi lennék a téves érveimre.

De méginkább az ellenérveikre!
OK, csak hogy ne érje szó a ház elejét. Nézzük akkor az egyik legutolsó érvedet, ami kéznél is van. Ha most se lesz világos, mi a probléma vele, legalább jó lelkiismerettel adom fel. Mondatonként fogom idézni, ahogy egymás után jön.
Brain Storming wrote:
Erre bátrokodtam én azt megjegyezni, hogy inkább az anyanyelvétől eltérő artikulációjú nyelvekkel való aktív foglalkozás által maradnak meg hangok a gyerek "torkában"
Itt máris álljunk meg egy pillanatra. Miért előny az, ha olyan hangok is "megmaradnak a gyerek torkában", amik nem léteznek az anyanyelvében? Hát bizony önmagában ez nem előny. Ha az lenne, akkor viszont nem is az angol, hanem valamelyik afrikai nyelv tanításáért kéne síkra szállnod, mert azok némelyikében sokkal több fonéma van az angolnál, ráadásul némelyikük totálisan eltérőn artikulálódik bármely magyar hangtól. Ha ez propedeutikus érték a szemedben, akkor számodra Botsvana a pálya.
Brain Storming wrote:
nekem nem tűnik logikátlannak, hogy ha egy az anyanyelvétől szűkebb hangkészlettel rendelkező nyelvvel foglalkozik valaki, akkor ez nem fogja fejleszteni a későbbi nyelvtanulási, pontosabban a kiejtésbeli képességeit
Az a baj, hogy ez a tudás nem transzferálható. Hiába tanul meg valaki egy nyelvet kiskorában, ez csak akkor jelent neki előnyt később, ha az a nyelv, amit később el akar sajátítani, a fonémakészletében véletlenül jól átfed az eredetileg megtanult nyelvvel. Pl. az angol anyanyelvűt az, hogy angol fonémakészlettel rendelkezik, nem igazán segíti az olasz kiejtés megtanulásában. Nem arról van tehát szó, hogy ha a gyereket egy igen sok fonémás nyelv hatásának tesszük ki, akkor ezzel kifejlődik nála egy általános hangképzés-elsajátítási képesség, ami mint egy Swiss army knife a későbbiekben minden körülmények között segíteni fogja az újonnan tanult nyelvek kiejtésének megtanulásában .
Brain Storming wrote:
... holott az eszperantót propedeutikus célokra szánják. ....
Ne, ez viszont egy szép kis csúsztatást tartalmaz. Az eszperantó propedeutikus értékét az első második-nyelvként való megtanulásában látják, mert igen rövid idő alatt képessé teszi a gyereket arra, hogy sikeresen kommunikáljon a másik tanulóval, másrészt mert az eszperantó szókincse latin-görög eredetű, ami később a latin leánynyelvek, de még az angol tanulása esetében is előnyt jelent a számára. Az eszperantót ezért, és nem a fonémakészlete miatt javasolják propedeutikus nyelvnek. Meglepne, ha erről még nem hallottál volna, hiszen sokat foglalkoztál a témával. Erre is céloztam, amikor azt írtam, hogy hasonló eszközökkel élsz, mint akiket kritizálsz.