szigetva wrote:
Roquentin wrote:
szigetva wrote:
Kálmán szerint annak eldöntése, hogy van-e nyelvromlás vagy nincs, a nyelvtudomány kompetenciájába (is) tartozik. Szerintem is. A nyelvtudomány mai állása szerint nincs. Ezután énszerintem nyelvromlásról való beszédnek a nyelvtudományon belül nincs relevanciája. Kálmán szerint sincs. (Gondolom, de ha nem, majd szól.) Így érthető?
Kálmán László wrote:
Hát én például pont ezt az előfeltevést nem értettem, iletve nem értettem vele egyet (hogy ti. itt olyan kérdésekről an szó, amiknek van a szaktudományon kívül eső relevanciája).
Szerintem nem egészen ezt jelenti a mondat, amit
Kálmán László leírt. Én - továbbra is inkább úgy érzem, arra utal, hogy nem tartja elképzelhetőnek, másfajta tudomány (pl. a filozófia, vagy az esztétika), vagy akár a
nem-tudomány is jogosult lehetne a kérdés eldöntésére.
Akkor sarkosabban: azt, hogy van-e nyelvromlás, a nyelvészetnek kell eldöntenie -- mondja Kálmán, meg én, meg úgy általában minden nyelvész, aki itt hozzászól. A közös válaszunk: nincs. Ezek után a nyelvészetben a ,,nyelvromlás'' fogalma nem játszik. Itt nem fogsz véleménykülönbséget találni köztünk, bármennyire is igyekszel.
Jó, hát Isten ments, hogy úgy tűnjék, én szándékosan akarnék félreérteni valakit. Legyen, elfogadom, amit mondasz.
Akkor viszont talán meg tudnám válaszolni ennek fényében
Fejes László többször is megismételt kérdését: vajon mi a csudát akarhat Salamon Nádasdytól, ha nem az a baja, hogy Nádasdy is (ahogyan talán minden tisztességes és értelmes ember) tagadja: hogy
aki suksüköl
az feltétlen erkölcstelen is lenne.
Talán épp azt vitatja, hogy igaz lenne a feltevés, amiben
szigetva, Kálmán, Nádasdy és minden nyelvész, aki itt hozzászól, közösen osztozik: "
azt, hogy van-e nyelvromlás, azt a nyelvészetnek kell eldöntenie."
Utalnék itt én ismételten arra, ebben a véleményemben erősít meg nem csupán az a homályosabb utalás Salamontól, hogy "itt hatalmi és nyelvi kérdésről van szó" - de ez a némileg egyértelműbb részlet is, amit a filozófus harmadik cikkében találtam:
Salamon János wrote:
Csak emlékeztetőül: ez a vita abból kerekedett, hogy nem hiszek Nádasdy Ádámnak. Ami csupán azért érdekes - sőt, kritikusaim szerint felháborító -, mert ő a szakmájában elismert nyelvész, én pedig éppen a nyelvről, pontosabban a nyelvhasználatról tett kijelentéseinek hihetőségét vonom kétségbe. A bonyodalmak abból származnak, hogy én ebben a kérdésben egyáltalán nem az ő szakmai, hanem magának a szakmának a kompetenciáját vitatom.
szigetva wrote:
Roquentin wrote:
Érdekes lenne megkérdezni Kálmánt, mit gondol erről, de félek tőle, velem már nem áll szóba. Esetleg veled?
Azért helyedben elgondolkodnék, miért írta ezt ő is, meg Fejes is.
Teljesen egyetértek veled, magam is fontos és gondolkodásra érdemes kérdésnek érzem ezt. Sőt, igaziból, elég határozott véleményem is van e témakörben, de talán ezt nem volna túl szerencsés ehelyt kifejtenem.
szigetva wrote:
Az asztrológus is, meg a nyelvművelő is erkölcstelen, ha tudja, mit csinál. Ha nem tudja, akkor csak egy áltudománynak naívan bedőlt valaki.
Ez a két eset van? Megvallom, számomra elfogadhatatlan ez a következtetés. Miért nem hihető reálisan, hogy mondjuk valaki abból az álláspontból indulna ki, mint Salamon? Miért kell szándékosan félreérteni őt: olyan kiindulási tézist a szájába adni, ami nem vezethető le a cikkeiből - vagy tagadni azt, hogy létezik az a megközelítési mód, amit képvisel?
Egyszer már írtam neked, kedves
szigetva: az érveket
cáfolni szokás, nem a létezésüket (vagy létezésük lehetőségét) tagadni.
szigetva wrote:
Roquentin wrote:
Felteszem, vannak olyan szociológialag jól leírható csoportok (mondjuk a tizenéves fiatalok jelentékeny része), akik talán a nagyszerű Ganxsta Zoltán költeményeit értékesebbnek, izgalmasabbnak vélik, mint - teszem azt - a József Attila verseket. Ebből az következne, hogy nem tehetünk olyan megállapítást, hogy tévednének ebben?
Már miben tévednek? Abban, hogy értékesebbnek, izgalmasabbnak vélik Ganxsta Zoleet? Ugye abban nem tévedhetnek, mert hisz te mondtad, hogy annak vélik. Abban tévedhetnének még, hogy értékesebb, izgalmasabb-e GZ, de ez meg nem objektív kategória.
Szerinted tévednek. Más szerint meg nem, mert értékesebb, izgalmasabb.
Hm. Ez ennyire egyszerű lenne? Semmilyen
objektív különbségtétellel nem élhetünk ez esetben? Ez valóban így lenne? Mondjuk pl. az esztétika vagy az irodalomtudomány szempontjaiból sem? Merthogy, ne feledjük: Salamon - meglátásom szerint - vitatja azt a "közös véleményt", hogy ez a kérdés egyedül a nyelvtudomány kompetenciájába tartozna.
Érdekesek az idézetek, amiket hozol, és néhány cikket is elolvastam azok közül, amit a figyelmembe ajánlottál. (Ez a Steven Pinker ugye az a Steven Pinker, aki írt egy könyvet "Hogyan működik az elme" címmel is? Szerencsém volt olvasni, és rendkívül szórakóztatónak találtam.) Bár persze, egy részükkel nem nagyon tudok mit kezdeni - pl., gondolom, ez a nyelvtörvény-ötlet, ez tényleg elég tarthatatlan. De hát, továbbra sem hiszem:
jól kimutathatóan következne abból, ha valaki hibásnak, vagy helytelennek lát valamit az, hogy az ezen jelenséggel szembeni - jogi eszközökkel történő - fellépést is feltétlen kívánatosnak tartaná.
Megköszönöm
Bárány Tibor válaszait is. Tanulságosak, és hasznosak is voltak. Egyebek között megerősített azon meggyőződésemben is, miszerint semmiképpen sem tekinthető mellékes kérdésnek egy vitában az, hogy jól értelmezzük-e vitapartnerünk kiinduló tézisét.