Quote:
megtudhattam, hogy alapvetően szélsőjobboldali is vagyok
Ez az olvasat igényli azt az előfeltevést, hogy a rasszista gondolkodást kizárólag szélsőjobboldaliaknak tulajdonítsuk. Én viszont ilyet sosem állítottam, sőt, minden ilyen összefüggést tagadok. Kedves
Roquentin, ha ragaszkodsz ehhez az előfeltevéshez, tőlem megvitathatjuk, de szerintem elég egy kicsit elgondolkoznod, h rájöjj, mekkora tévedés ez...
Továbbá: a xenofóbiakutatások közhelye, h az ember alapjában fél az idegentől, továbbá hogy az előítéletek kényszerű stratégiái az ember önvédelmének (
abban a kocsmában egyszer megvertek, többet nem megyek oda). Magyarul: a rasszizmus stb. fakadhat puszta tudatlanságból is, nem kell rosszindulatot feltételezni. De a rasszizmus elleni észérveket (
nem azért lopott, mert cigány: nem minden cigány lop, és nem mindenki cigány, aki lop stb.) zsigerből elutasítani már az. És itt sem elsősorban
Roquentinről van szó, hanem azokról, akik a kérdésben járatosak, viszont tényleg képmutatóak: csodálatos magyar nyelvjárásokról beszélnek, miközben tiltakoznak, ha a rádióbemondó kissé nyelvjárásiasan beszél vagy nem köznyelvi szerkezetet használ.
Ha másokat "helyreteszünk" nyelvhasználatuk miatt, az nem feltétlenül történik a megalázás céljával. De ha már valaki szól nekünk, h "figyelj, öcsi, ne alázd már meg", és nem gondolunk bele, h az illetőt valóban milyen helyzetbe hozzuk, akkor bizony már nem vagyunk kevésbé felelősek, mintha szándékosan csinálnánk. (Mellesleg: nem vagyok biztos, benne, h a nyelvvédők egy része nem azt élvezi az egészben, h kioktat.)
Quote:
" burkoltan, mondhatni salamonosan, nem alany--állítmány szerkezetbe foglalva".
Namármost:
1. Gúnyosan felróvod nekem, h ezt írtam. Hát mutass rá, h hol tévedtem. Mert ugyebár sem a Salamon-szöveg Nádasdyra vonatkozó bekezdéseinek elemzését nem cáfoltad (meg se kísérelted, holott arra válaszoltam, h hol sérti Salamon Nádasdyt, amit ugye te kérdeztél), sem a saját "jobban szeretem magam" stb. szerkezeteidnek nem adtál más értelmezést, mint amit én.
2. Tkp. azt róvod fel nekem, h nem írtam azt feketén-fehéren, amit nem is gondolok.
Quote:
Fejes László szerint lehetetlen más nyelvet elsajátítani, mint az anyanyelvünket
De hát az közhely, h idegen nyelvet nem lehet tökéletesen megtanulni! (Én tovább is mennék: akármiilyen homo- vagy heterogén közösségben mozog az ember, sosem sikerül elsajátítania tökéletesen egyik nyelvváltozatot sem: kialakítja a maga keverékét.) De már nem először róvod fel nekem ezt az állítást, miközben meg sem kíséreled cáfolni! Továbbá azt -- a kérdésben kulcsfontosságú -- kérdésemet, miszerint miért is kéne X-nek tökéletesen elsajátítania Y nyelvváltozatát, úgy látszik ignorálod.
Quote:
engem nem a suksükölés, vagy az aztgondolomozás zavar elsősorban; még csak nem is okvetlen vitapartnereim által elfoglalt álláspont nyelvromlás/nyelvnemromlás kérdésében - hanem a képmutatás.
Nem tudom, milyen reakciót vársz erre. Először azt kéne bizonyítani, h vannak olyan nyelvi jelenségek, amelyeket tényleg pozitívan vagy negatívan kell értékelni. Ezekután be kellene bizonyítanod, h a nyelvészek erről nem hajlandóak elismerni, h vmilyen értékkel vagy ellenértékkel bírnak. Elismerem, h nehéz lenne igazolni a képmutatást, mert feltételezhető a fifikus nyelvészekről, h ha az első pontban meggyőzöd őket, rögtön el is ismernék -- ha meg nem győzöd meg őket, mitől lennének képmutatók?
Ellenben: te azt állítod, h nem is a suksükölés zavar téged annyira, miközben folyamatosan visszatérsz arra, h de azért leszokhatnának a suksükölésről, elvégre nem igaz, h nem tudják megtanulni. (Miközben nem világos, honnan veszed, h meg tudják tanulni, sem azt, h miért is kellene megtanulniuk.) Na, hol itt a képmutatás? (És ez egyszer e kérdést olvasd úgy, h a hol-ra bizony konkrét választ lehet adni.)
Quote:
mindig hálás vagyok, ha mások rávilágítanak olyan fogyatékosságaimra, amelyeket én nem vagyok képes észrevenni magamon
Ez szép dolog, de jelenleg olyan dolgokról beszélünk, amelyek nem fogyatékosságok. Úgyhogy szólok: a te fogyatékosságod ebben a vitában az, h nem veszed észre: nem fogyatékosságokról beszélünk.
Quote:
általában elfogadhatatlannak tartom, ha valaki bármilyen okból külső nyomás hatására kénytelen mást mondani, vagy máshogyan fogalmazni, mint ahogyan azt legjobb meggyőződése diktálná
Akkor miért nem tartod elfogadhatatlannak, h valakinek külső nyomásra másképp kell ragoznia, mint ahogyan az számára természetes lenne?
Quote:
Mert hát, talán megbotránkoztató lesz, amit írok: de bizony, ha történetesen valaki bozgorozni, buzizni, zsidózni, vagy - ó Istenem! - nyelvvédősködni kíván; még akkor sem gondolom, hogy bárki jogosan várhatná el tőle: maradjon inkább csendben.
Mint véleményt, elfogadom, de ezt nem tudom másképp értelmezni, mint hogy
bozgorozzon, zsidózzon, buzizzon, nyelvvédősködjön mindenki szabadon.
Quote:
akkor nem valami következetes dolog utána hosszasan értekezni arról, miféle ocsmány módon él vissza a nyelv adta lehetőségekkel, aki "Gój Motorosok" nevet választ szervezetének. Akár alkalmas ez arra, hogy undort, megvetést keltsen egyesekben - akár nem. (Hiszen, bizonyára a siketek jelnyelve is alkalmas lehet arra, hogy egyesekben undort vagy megvetést keltsen.)
Szezon, fazon. A névválasztás egyfajta nyelvi közlés, a siketek jelnyelve egy nyelvi rendszer, melyen végtelen számú közlést lehet kódolni. Hogy jön össze a kettő? A Gój Motorosk kifejezés mondd valamit, amit kb. úgy fordíthatunk, h "rohadt zsidók". Ha Kálmán elítél valamit, akkor ezt a kijelentést ítéli meg, nem a jelzős szerkezetet.
Nem mellesleg: szerintem Kálmán a cikkben tökéletesen visszafejti, mi motiválhatta a névadókat, ill. milyen hatást kelt a név az emberekben (még ha nem is vezetik le tudatosan a hatásmechanizmust, mint Kálmán teszi). Kálmán érvelése objektív, megkísérelheted megcáfolni (akár az állításait, akár azt, h objektív), de ez a vádaskodás, miszerint azt vágod a fejéhez, h ezt a cikket megírta, eléggé érthetetlen.
Quote:
Nádasdy Salamon cikkére reagálva nem tartotta fontosnak, hogy kitérjen olyan kérdésekre, miszerint vitapartnere "zavarosan fogalmazna", "homályosan (vagy sehogyan sem) érvelne"
Húha, ezt magyarázni kell? Jó. Megkérdezhetjük Nádasdy-t, h ő értette-e, mit is akar Salamon (és miért hivatkozik mindig rá), vagy ha értette, biztos-e benne, h jól értette. Mindenesetre egyértelmű volt, h a cikket nem hagyhatja válasz nélkül. Én úgy gondolom, mindössze néhány ponton csatlakozott Salamon írásához: megmagyarázta, miért nem tehet a tudomány értékítéleteket. Mint személyében támadott, aligha kelthetett volna jó benyomást azzal, ha szemére veti Salamonnak írása zagyvaságát. Ezzel szemben Kálmán vagy Bárány, mint személyesen nem érintett, nyugodtan megtehette ezt.