kalman wrote:
eszesb wrote:
Frege ezért határozta meg a jelentést úgy, hogy a "jelölet megadásának módja", az "út a jelölethez". És az azonosítás nem nagyon megy kategorizálás meg fogalmi apparátus nélkül.
Érdekes, én az ágyamon levő plüssdelfint delfinnek azonosítom, pedig van egy olyan gyanúm, hogy nem is tud úszni, és egyáltalán, a delfinségnek elég kevés attribútumával rendelkezik.

Arra lennék kíváncsi, egyetértesz-e azzal, hogy a szemantikába tartozhat a kategorizálás, azonosítás, stb. vizsgálata?
A plüssdelfint szerintem te is plüssdelfinként azonosítod, és megkülönbözteted az igazi delfinektől, amik egy természetes fajta példányai.
Szerintem van egy elég ésszerű kritériuma az azonos kategóriába tartozásnak:
nevezzünk egy predikátumot "predikábilis"-nak, ha dolgok egy csoportjára igaz vagy hamis módon állítható. Így pl. a "bátor" predikátum predikábilis az emberek vonatkozásában, mivel az embereket igaz vagy hamis módon nevezhetjük bátornak. Nem predikábilis a "bátor" például a felhőkre, mert azoknak nem lehetnek ilyen tulajdonságaik. Más szóval, a felhőkre alkalmazott "bátor" kategóriahibás, anomáliás állítást eredményez.
Szerintem egy ésszerű kikötés volna, ha azt mondanánk, hogy két dolog akkor és csak akkor tartozik azonos ontológiai kategóriába, ha ugyanazok a predikábilis predikátumok állíthatók róluk igaz vagy hamis módon. Ilyen alapon a delfinek és a plüssdelfinek nem tartoznak azonos kategóriába, ezt elég könnyű belátni.
De ezt
varasdi nyilván nálam jobban ismeri, mert ő ezzel is foglalkozik már régóta, mondja meg ő, ha már kitalálták, vagy ha nem működik ez a javaslat.
Ha abból indulunk ki, amit mondasz, az emberek delfinként azonosíthatnak egy csillagképet is, ami persze csak egy önkényesen kijelölt mintázat az égbolton, vagy akár egy különleges fát is delfinnek nevezhetnek, ha delfin alakúra van levágva. Sőt egy eseményt, a fa lombjának időleges delfin alakba való rendeződését is delfin-nek nevezhetik. A kérdés inkább az, mi az, amit biztosan nem azonosíthatnak delfinként? Megfelelően fantáziadús emberek sok mindenbe beleláthatnak delfineket, aztán rámondják, és attól kezdve annak hívják. De attól még a "delfin" szó nem fog pl. falombot is jelenteni.
Az angolban van egy gyakran használt kifejezés, "in name only" (csak a nevében) - ez jól tükrözi, mit gondolnak a beszélők a megszűnt éttermekről, a már nem funkcionáló vízvezetékekről, stb. Szerintem a szemantikának ezt is figyelembe kéne vennie.
Egyébként arra is reagálnék itt, hogy a másik topikban többször kifogásoltad, miért nem válaszoltam még több felvetésedre. Ez részben igaz, de azért nem tartom fair-nek, mert az eredeti vita kiindulópontja nem a plüssbálna volt, hanem a "hamis pénz", és én azóta sem kaptam választ arra az eredeti kérdésemre, hogy a hamis pénz milyen értelemben pénz.
Összesen annyit mondtál, hogy ezzel a metonímia parttalanná válna, amire én vállat vonok, és megkérdezem: na és akkor mi van?
A relevanciaelmélet szerint tényleg ez a helyzet, a nyelv tele van szó szerinti értelemben hamis metaforikus, metonimikus állításokkal, az úgynevezett "loose talk" jelenségével. Ez tehát nem igazi ellenérv, csak olyasmire mutattál rá, amit egy másik elmélet elfogad és saját állítása szerint kezelni is tud.