Mihala wrote:
Miért, tilos nevén nevezni? Neked elég ennyi?
Akkor megpróbálom tisztán nyelvészetileg elmagyarázni Mihalának, hogy miről is van szó.
Egy szöveg befogadásakor megpróbáljuk visszafejteni, hogy mit is akart kódolni a közlő. Az "Xi (Yi)" szerkezetek, ahol X és Y ugyanarra az entitásra utal, elsősorban akkor használatosak, ha X nem az általánosan ismert név (lehet, hogy Y sem az). Mivel Rákosit Rákosi néven mindenki ismeri (aki egyáltalán tudja, kiről is van szó), Rosenfeld néven viszont kevesen, a befogadónak azt kell feltételeznie, hogy valamit közölni akarsz azzal, hogy megadod az eredeti nevét. Mivel pedig a név a szövegen belül nem kapcsolódik semmihez (pl. nem derül ki, h rokona volt valakinek stb.), azt kell gondolnunk, hogy a szövegen kívül van valami, amire utalsz. Amire pedig egyedül utalhatsz, az a származása, és ezen a ponton tulajdonképpen mindegy is, hogy egyszerűen arra, hogy nem magyar származású, vagy arra, hogy zsidó. Mivel a szövegen belül ismét nem érdekes, hogy ki milyen származású (pl. nem Rákosi beszédeit elemzed, és mutatsz rá, hogy bizonyos fordulatai a rabbinisztikus irodalomból erednek), csak egyetlen olvasat marad: az, hogy arra utralsz, hogy Rákosi a származása miatt volt olyan, amilyen. Mi több, mivel ez a nyelvi játék közismert jellemzője az antiszemita, rasszista, fajvédő stb. (válaszd ki a számodra legszimpatikusabb jelzőt) irodalomnak, a befogadó nem is gondolhat másra, mint hogy tudatosan élsz ezzel, és ezzel önmagadat is abba a vonalba helyezed el. Innentől kezdve hiába állítasz bármit: tudjuk, hogy minden antiszemitának van zsidó barátja, minden cigánygyűlölő "egyébként" szereti a cigányzenét, minden amerikaellenes szívesen eszik hamburgert, de legalábbis a Jóbarátokat vagy az Elfújta a szélt szereti...
Aki náci egyenruhában parádézik, az hiába magyarázza, hogy csak a történelem a hobbija...