Néhány megjegyzés és felvetés az eddigiekkel kapcsolatban, kíváncsi lennék, mennyire tartjátok elfogadhatónak:
kalman wrote:
én csak arra gondoltam, hogy extenzionális kontextusban se csak olyan evidenciákat használunk (ill. nem csak olyanokra támaszkodunk), amik az aktuális világból származnak, ezért mondhatjuk egy ház tervére, hogy az ház, néhány mohos kőre meg hogy az vízvezeték. Nyilván a mostani aktuális világban nincs evidenciánk arra, hogy az vízvezeték, de ez nem akadályoz meg bennünket abban, hogy a vízvezeték szót használjuk rá, pedig az ilyen mondatban látszólag extenzionális a kontextus.
Ezzel nem értek egyet: szerintem az, amit a mostani aktuális világban a régészek a mohos kövek múltjáról megállapítottak és publikáltak, közvetett evidencia arra, hogy azok egy vízvezeték részei voltak valamikor. Vagy félreértenék valamit?
Más: gondolkodtam azon, miért van az, hogy bizonyos módosítók alkalmazása valódi élő bálnákra vagy a valódi Eiffel-toronyra (vagyis arra, ami Párizsban van, és amit én szeretnék valódinak nevezni) kategóriahibát, szemantikai anomáliát okoz, viszont a játékokra, modellekre, makettekre, ábrázolásokra, vagy utánzatokra alkalmazva igaz vagy hamis állítások tehetők velük:
ilyenek például:
élethű, pontatlan, elnagyolt, vázlatos...
Úgy gondolom, ezeknek a viselkedése magyarázható akkor, ha feltesszük, hogy amikor az F típusú dolgok makettjeit stb. F-eknek hívjuk, akkor valójában ezzel azt mondjuk, hogy ezek az F-ekre hasonlító és/vagy F-ekre emlékeztető és/vagy F-eket reprezentáló/ábrázoló tárgyak (úgy emlékszem azt eddig senki nem vitatta, hogy jellemezhetők így- a vitatott kérdés az volt, hogy ezenkívül F-ek-e vagy sem, és ha igen, milyen értelemben F-ek - én ezzel gyakorlatilag azt állítom, hogy éppen ez az a bizonyos értelem, amiben F-eknek nevezhetők - ezzel persze egyúttal azt is mondom, hogy bizonyos értelemben nem F-ek, hiszen végsősoron nem ezek az F-ek, hanem amiket reprezentálnak. Szerintem ez egy józan észnek megfelelő megközelítés.)
Ennek alapján azt lehetne mondani, hogy ezek a módosítók azért nem alkalmazhatók az eredetinek tekintett dolgokra, mert nem az F-et módosítják - ha azt módosítanák, kategóriahibát kapnánk eredményül, hiszen pl. magáról a párizsi Eiffel-toronyról vagy egy valódi bálnáról nem állítható, hogy élethű, de az se, hogy nem élethű.
Hanem ehelyett a hasonlósági-reprezentálási relációt módosítják, ami a plüssbálnákra alkalmazott
bálna jelentésében benne van (kb. bálnára hasonlító/bálnát reprezentáló, műanyagból készült tárgy), az élő bálnákra alkalmazott
bálna jelentésében viszont nincs benne.
Ehhez hasonlóan az
Eiffel-torony-ról is azt kellene mondanunk, hogy poliszémiával, jelentéskiterjesztéssel van dolgunk, (bár nem tudom, mennyire mondható ez tipikusnak): az alapjelentés a határozott leírás, de van egy másik, relációs jelentése is, így interpretálva tartalmazza a reprezentációs relációt.
Mivel a reprezentációk pontossága vagy a hasonlóság mértéke fokozati kérdés, ezzel érthetővé lehetne tenni azt is, hogy miért okozhat nehézséget a nem egészen emberalakú, bálnára hasonlító hóemberek azonosítása, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a készítőjének milyen reprezentációs szándéka volt az elkészítésével.