Quote:
Hát ha a "tésztaszaggató" (copyright Komlósy A.) egyik felét tekinted csak a nyelvnek (a formát)
Nem totál félreértesz. A nyelv maga a tésztaszaggató (pontosabban a nyelv a tésztaszaggatók halmaza, ???rendszere). De ti most kb. arról beszéltek, h a tészta sós-e vagy édes, kemény vagy folyós, tészta-e egyáltalán, vagy kaki. Ez semmit nem mond a tésztaszaggatókról.
Quote:
Ha a Télapóban nem hiszel, és mégis Lappföld felé mutogatsz, akkor vagy nem akarod szegény kérdező (pl. egy gyerek) világát összerombolni, és "a fikciót valóságnak feltételezed", vagy pedig pragmatikailag beleérted (ha pl. a kérdező is tuggya, h Télapó nem valós), hogy "tradícionálisan hova szokták mondani, hogy lakik" (ööm, ez nem egészen magyar, de most nagyon nemtok fogalmazni).
Pontosan. Annak, hogy hiszem-e, nincs köze ahhoz, h milyen nyelvi formát választok. Jól megélnénk igazságügyi szakértőként, ha ez igaz lenne. Nem mellesleg: mutogatással is lehet hazudni, az is nyelvészeti kérdés?
Ráadásul annak sincs pontos határa, hogy mit fohgadunk el valóságosnak. Pl. beszélünk fonémákról, de sem arra nem tudnánk határozottan rábólintani, h fonémák léteznek, sem arra, hogy nem. (Kivéve Kálmánt, de azt még ő is elismerné, h bizonyos modellekben léteznek: de ez a létezés igazi létezés, vagy csak annyira, h nem vágjuk földhöz a Gyűrűk urát, amikor a hősök megérkeznek Móriába, mondván, h Mória nem is létezik!)
Quote:
Csak halkan megjegyezném, hogy a "presupposition failure" nevű jelenségnek egészen sok köze van a nyelvhez és a nyelvészethez is. A szemantikusok sokat kínlódtak és kínlódnak ezzel a problémával, már a Russell--Strawson-vita óta.
Lehet, h igazad van, de ezzel nem győzöl meg. Azt mond meg, h a télapó léte vagy nem léte hogy hat a nyelvre.