Hát, azt persze őszintén sajnálom, hogy ismét ilyen komoly csalódást okoztam Kálmán Lászlónak. Nem jó érzés ez, hiszen hát, már-már úgy éreztem, hogy megenyhülése irányomban talán annak is köszönhető, hogy kérésének megfelelően igyekeztem némileg konkrétabban válaszolni a felvetéseire. Például legutóbb nagy odafigyeleléssel törekedtem egészen precízen és aprólékosan kimutatni: miért gondolom helytelennek azt, ahogyan Salamon kiinduló tézisét értelmezi: ti., hogy aki suksüköl, az erkölcstelen.
Arra következtettem (dorgáló vagy kiigazító) reakciójának hiányából, hogy talán értékelte erőfeszítésemet - de, jól látom már tévedésemet: a kiváló nyelvész inkább csak hallgatása szigorával kivánt büntetni felületességemért.
Nos, azért én mégis úgy érzem: sokat tanulok ebből a vitából. Például érteni vélem már azt, hogy egynémely tudós vitapartnerem szerint a képmutatás mondjuk éppannyira irreleváns és lényegtelen fogalom az igazság felderítése kapcsán (ami varasdi tökéletesnek tűnő megfogalmazása szerint a tudomány igazi feladata) - mint mondjuk épp az elegancia, a szerénység, vagy pláne az alázat. Komoly fogyatékosságom, kezdem belátni, hogy képtelen vagyok mégis megszabadulni ezektől a szörnyen ködös és semmiképpen sem empirikus képzeteimtől; és újra és újra előhozakodom velük. Igazából, nagy úr a hibás megszokás, (talán olyasmi lehet ez, mikor az ember kényelmetlenül érzi magát, ha káromkodnak a társaságában - holott hát tudja: ez is csak egy nyelvi aktus: nincs és nem is lehet semmiféle erkölcsi dimenziója); bizony, gyakran megbotlok még, megértem, és jogosnak is érzem ilyenkor a helyretételemet - mégha nem is esik jól, érthető módon.
De azért még mindig azt hiszem, hogy fontosabb az embernek igazul ismernie magát, mint feltétlen szeretetreméltónak látnia. Meg aztán: kevés elragadóbb dolgot ismerek, mint amikor az ember olykor - néha és pillanatokra - a helyére kerülhet. Persze, amennyiben tagadni akarjuk egy olyan Rend létezésének a lehetőségét, ami az embertől (gondolkodástól, nyelvtől) függetlenül is létezik, akkor egyúttal le kell mondanunk erről a - nem kis vigasztaló erővel bíró - lehetőségről is.
De szörnyen csapongok ismét, elnézését kérem Kálmán Lászlónak. Mindenesetre azt hiszem, én sem tehetek mást, minthogy megismételjem: természetesen semmi olyasmit nem állítottam, hogy nyelvi-nyelvészeti állításokkal támasztaná alá Kálmán a véleményét. Ezzel szemben azt állítottam, hogy Kálmán cikke jól kimutathatóan tartalmazza e jelentéstöbbletet, ráadásul a kiváló nyelvész közölni is kívánta ezen véleményét.
Bárány Tibor, (talán nem haragszik meg e keresetlen őszinteségen:) másik nagy tanítómesterem hívta fel a figyelmemet egyik első hozzászólásában arra, milyen fontos attribútuma a racionális vitának, hogy valódi vitapartnernek tekintsük ellenfeleinket. Én nagyon sajnálom, hogy Kálmán úgy érzi, eljátszottam a bizalmát, de félek tőle, ha valóban méltatlannak érez arra, hogy megpróbálja világosan rekonstruálni gondolatmenetemet, és minduntalan olyan kérdésekre válaszol, amelyeket nem hogy fel nem tettem soha - de mégcsak szándékomban sem állt hasonlót feltenni; nos, akkor, erősen tartok tőle, tényleg nagyon nehezen fogunk előrébbjutni.
És bár roppant szimpatikusnak tűnik az a szerénység, ahogyan kiváló vitapartnerem önmagáról beszél, de azt hiszem, igaztalan. Én úgy látom, (és úgy gondolom, Salamon is osztozna ebben a véleményemben), hogy igenis, elég komoly tekintéllyel bír napjainkban a (leíró) tudomány - és bizony papjai, a tudósok is. Pláne az olyan kiválóak közülük, mint Kálmán László. (Mégha, kétségtelen, nagyon ügyetlen ez a metafóra, hiszen miféle pap lehet az olyan, aki nem hisz a lélek realitásában?)
Fejes László kreativitása igazán elképesztő: ezúttal a prof(esszional)izmus kifejezést ajánlja a - szörnyen pejoratív csengésű képmutatás -, vagy a talán némileg elfogadhatóbb, de még mindig nem elég találó: inkonzisztencia helyett. Az ötlet valóban figyelemreméltó; talán ennek segítségével egy kicsit megint közelebb juthatunk Salamon írásainak pontosabb értelmezéséhez.
Nekem például Fejes László ezen felvetéséről a filozófus egyik cikkének - igen sokak által bírált - mondata jut eszembe, ahol "szellem vagy vízió nélküli specialisták és szív nélküli élvhajhászok" kerülnek szóba.
De erről talán majd máskor.
Last edited by Roquentin on 2007. December 15, Saturday, 21:54, edited 1 time in total.
|