titi wrote:
Van valami egyszerűbb magyarázat a gyerek számára?
Úh, szegények. 3.-ban
Hát, akkor most az igét tanulják, igaz? (Mármint a szófajokat.) Én úgy próbálnám (de most csak blöffölök), hogy abból indulnék ki, hogy az
ige szófaj, tehát alapvetően egy szó(alako)t jellemezhetünk így, azaz egy szónak lehet ez a zsákja, amibe az adott szó tartozik, vagy a matricája, amivel felcímkézzük. Az ilyen gyakorlatokban igazából arra kell figyelni, hogy mikor fordul elő az a csúnyaság (valójában abszurditás), hogy nem egy szóból áll az ige. (A szóról, gondolom, olyasmi a 3.-os intuicíója, hogy az, amit szóközök választanak el: ez tök jó is.) És ebben igazából, ha nem felejtek el valamit, 3 eset lehetséges:
1) Elváló igekötős igealak, ahol, ha jól tudom, az igekötőt is alá kell húzni.
2) a jövő idő (
fog ...-ni)
3) a feltételes mód múlt idő (
...-t(t) volna)
Ha tanulták az igeragozást a különböző időkben és módokban, akkor talán azzal magyaráznám, hogy lám, ez "egy dolog", még akkor is, ha látszólag több: az igeragozási táblázat egy rubrikájába írjuk be azt, hogy
meg fogom simogatni, vagy hogy
beleszólhattál volna. Vagypedig még azt is mondanám, hogy végülis a ragozott alakok is több részből állnak (ha tanultak ilyesmit): van a tő, meg a toldalék. Csak azokat egybe kell írni valami miatt, a
fog-ot meg a
volná-t pedig külön kell.
Valahogyan így próbálnám felvezetni a "funkcionális hasonlóságot". Az összes többi esetben pedig az igeragokat kerestetném, ahol nincs, nem ige: a
-ni-t gondolom nem ragnak tanulták, tehát az kiesik, az
-ás/-és végű alakot szintén nem tanulhatták ragozottnak, az is kiesik, a többi igenév és igéből képzett szó is (amit a "jelentése" alapján a gyerek igének tartana).
Azt, hogy ilyesmit kell tanulni 3.-ban,
elmebeteg dolognak tartom, de emlékszem, hogy először én is ilyen korban tanultam.
Igazából még sose kellett szófajokat magyaráznom 3.-osnak, szóval fogalmam sincs. De ami késik, nem múlik: van egy 3.-os unokaöcsém.[/b]