eszesb wrote:
Egyébként lehet ironizálni, viccelni, én is szeretek, de azért azt is szeretném ha komolyan vizsgálnánk ezt az érvet. Nehogy már egy eldobott követ komolyan analógiába lehessen állítani egy nyelvet beszélő emberi lénnyel.

Én meg azt szeretem, ha az ellenérveket is komolyan veszi valaki. A köves példát én cseppet sem szántam irónikusnak, bár lehet, hogy nem egyből ezzel kellett volna kezdenem. Te is nagyon jól tudod, hogy a nem-propozicionális tudás nem ugrásszerű fogalom. Én tudok biciklizni, a macska tud egeret fogni (én nem), de nem tud biciklizni (én igen), a méhek látni tudják az ultraviola sugárzást, és így tovább egyre lejjebb a skálán, addig, hogy a fagociták fel tudják ismerni az ellenséges sejteket. Ezek esetében Chomsky érvei alapján mindig el lehet különíteni egy kompetenciát és egy performanciát. Ám ha te esetleg tudod, hogy hol kell megállni a "tud" szó alkalmazásában, légy szíves, oszd meg velem ezt az információt.
eszesb wrote:
1. Tudok úszni, de ha megkötöznek, akkor sem tudnék, ha akarok. Mondanád rólam emiatt, hogy összekötözve egyáltalán nem tudok úszni?
Itt megint a "tud" sokértelműségébe ütköztünk. Cirkumstanciálisan nem tudsz úszni, egy tágabb modalitás --- nevezzük talán konstitutívnak --- szerint igen. Mielőtt azonban most kijelentenéd, hogy éppen erre utaltál, gondolkozz el légy szíves azon, hogy milyen kritériumok állnak a rendelkezésedre ahhoz, hogy ezt a két modalitástípust elválaszd. Én nem látom élesen a határt, de ha te igen, akkor gondolom, el tudod mondani, hol húzódik az alábbiakban.
eszesb wrote:
2. Vedd észre tehát, hogy nem az a kérdés,valaki tudna-e beszélni, (ha ez és ez történne.) Hanem az, hogy afáziásan tud-e beszélni az illető. Az afáziakutatók szerint: az afáziás betetg semmilyen értelemben nem tud beszélni a betegsége alatt. A betömött szájú fogolyról viszont állítható, hogy tud beszélni a fogsága alatt, ugyanúgy ahogy rólam is állítható, hogy tudok úszni, amíg össze vagyok kötözve.
Egyfelől tehát a fogoly tud beszélni a konstitutív modalitás szerint, de nem tud a cirkumstanciális szerint. Ezt értem. Ugyanakkor az idézett érv szerint az afáziás a konstitutív szerint sem tud. Remélem látod, hogy mi a probléma: a fogoly esetében a szájpecket pusztán a körülmények közé sorolod, de az afáziás esetében a vérömlennyel nem ezt teszed (mert akkor ugyanazokat a modális állításokat kéne igaznad tartanod a két esetben). A következő kérdésem most nyilván az, hogy vajon minek alapján tekinted az egyiket puszta körülménynek, míg a másiktól megtagadod ezt az attribútumot?
Nem gondolnám, hogy ez a kérdés egy puszta kötözködés lenne, mert más szavakkal már többen rákérdeztek erre ebben a szálban.