Ezen a ponton el kell ismernem, h én tévedtem, ugyanis nem értettem meg, h Roquentin mire célozgat, amikor azt mondja, h én el akarok hallgattatni másokat.
Quote:
Másfelől ha valaki nem érti, miért van szükség ilyen "töltelékelemekre", akkor inkább ne szólaljon meg nyelvészeti kérdésekben.
Eszembe nem jutott volna, h ezt valaki úgy értelmezi, h ki ne nyissa a száját ilyen kérdésekben. Én úgy értettem, h ne akarjon vitatkozni. Inkább kérdezzen. Ha én elmennék az építészfórumra, biztos nem írnék olyna hozzászólásokat, h "nehogy má aszongya, h X", mert feltételezem, h az illető legalábbis nálam sokkal jobban mérlegelte, amikor X-re jutot (sőt, nálam jobban ismeri az X-ellenes véleményeket is). Helyette inkább megkérdezném, h miért gondolja így.
A fenti mondatom olvasata a következő: Nem értem, hogy ha valaki annyira járatlan nyelvészeti kérdésekben, hogy még azt sem tudja, miért nem tartjuk az ilyen "töltelékelemeket" feleslegesnek, akkor miért áll le vitatkozni nyelvészeti kédésekről. Sajnálom, ha esetleg más olvasata lett volna.
Mellesleg: még mindig nem érted, h én a
nyelvszabadságharcost abban az értelemben használtam: 'olyan ember, aki a nyelvi forma szabad megválasztóságáért küzd'. Ennek semmi köze ahhoz, h az ember milyen tartalmat közölk, tehát ha én tényleg meg akarnám tiltani, h bizonyos témákról beszéljünk, ez akkor sem kerülne ellentmondásba a
nyelvszabadásgharc eszméjével.
Quote:
Mert ha én, ugyebár, egy hozzászólásom végén talán félreérthető módon néhány gondolatomnak bátorkodnék hangot adni a gőggel kapcsolatosan - nos akkor szörnyen "modortalan" vagyok, és "salamonosan, burkoltan fogalmazva" sértegetem vitapartneremet.
Érdekes, hogy ezt tartod az itt folyó vita érdemi részének. De ha már megszólítasz, mint Salamon Nádasdyt: semmi kifogásom az ellen, ha gőgösnek nevezel. De ezt tedd úgy, h azt mondod: Fejes gőgös, és ezt jól mutatja az, hogy... Ekkor meg lehet vitatni, h mutatja vagy sem, esetleg ha tényleg félreérthetően fogalmaztam, még elnézést is kérek. De erre esélyt se adsz, ha ellebegteted mellettem a "gőgös" szót. Mi több, azóta sem mondtad ki soha egyenesen, h engem gőgösbek stb. tartasz, h kifejezetem tematizáltam ezt a kérést. Így ugyanis nem is védhetem meg magam, és neked ez így kényelmes.
Quote:
gondolod, tanítanának valamit, amit úgysem lehet tökéletesen megtanulni?
Már hogyne gondolnám! Nem is értem, mit jelent az, h "tökéletesen megtanulni". Van valami, amit meg lehet tanulni tökéletesen? Nincs az a munkaadó, aki tökéletes nyelvtudást várna el: azt várja el, hogy a munkavállaló a munka elvégzéséhez szükséges tudásszinttel rendelkezzen. Aligha van olyan ember, aki anyanyelvieket megtévesztő szinten ért és beszél angolul, ha nem gyerekkorától tanulta. (Ettől még a nyelvtudását mnősíthetjük kitűnőnek is.) Viszont itt ez lényegtelen kérdés. Attól még, h valaki suksüköl, tökéletesen kommunikál (de legalábbis elhanyagolható azoknak az eseteknek a száma, amikor valóban félreértést okozhat). A nyelvvédők mégis azzal jönnek ilyenkor, h nem "rendesen" beszél. Persze az illető megpróbálhatja kerülni a suksükölést, de akkor hiperkorrekt alakokat fog mondani felszólító módban, amivel megint kiveri a biztosítékot. Ilyen értelemben igenis nem lehet megtanulni a normát.
Quote:
mivel sikerült már tisztáznunk Báránnyal közösen, hogy Salamon nem állít olyat: "aki suksüköl, az erkölcstelen."
Rendben, akkor mi az, amit Salamon kifogásol Nádasdy munkásságában. Mert ha nem ilyesmit, akkor nagyon nem értem.
Quote:
szerinted egy átlagos nyelvvédő - "azt élvezi az egészben (mármint a tevékenységében), h kioktat."
Ügyesen választotad meg, hogy honnan kezded az idézetet: én azt írtam, h
Quote:
nem vagyok biztos, benne, h a nyelvvédők egy része nem azt élvezi az egészben, h kioktat.
Miért van olyan érzésem, h te állandóan szükségét érzed az én hitelem rontásának?
Quote:
Sőt, szerintem a képmutatás is alapvető jellembeli fogyatékosság, márpedig az biztos, hogy én gyakran beszélek erről a kiábrándító emberi gyengeségről; de legutóbbi hozzászólásodban még te is hipokrízissel vádolsz engem.
Már megint ez a képmutatás. Nem látom, h a nyelvészek miben képmutatók. Felvetettem, h a te viselkedésed is értelmezhető képmutatónak (különösen azért, mert nem nevezed meg a suksükölést vagy a nákolást, hanem általánosságban beszélsz arról, h lehetnek nyelvi hibák: és nem is elsősorban arról van szó, h Salamon hozta volna összefüggésbe a nyelvhasználatot és az erkölcsöt, hanem azok, akikkel szemben Nádasdy (Kálmán, stb.) lép fel, az a Nádasdy, akit Salamon -- nem világos, pontosan miért, de -- támadt). Erre te nem kifejted, h miért képmutatók a nyelvészek, vagy miért nem értelmezhető a te viselkedésed képmutatásnak, hanem csak feldobod a fogalmat, aztán úgy hagyod.
Quote:
De az is elragadó gondolat, hogy ha valakit személyében támadnak, akkor az nem kelt jó benyomást avval, ha ő maga pellengérezi támadóját gondolatainak zagyvasága miatt - erre nyilván csak valaki más jogosult. Most, hogy mondod: tényleg. Hogy a francba nem jutott ez magamtól eszembe?
Látod, most sem lehet eldönteni, h
1. az egész magyarázatomat érvénytelennek tartod.
2. a magyarázatomat kézenfekvőnek tartod.
3. valamai más.
És főként: miért?
Szerintem ha A odamegy B-hez az utcán, és elkezd vele üvöltözni, akkor aligha helyes B részéről, ha visszaüvölt, különösen, ha a körülállók szimpátiáját el akarja nyerni. Az viszont, h C odalépjen és erélyesen igyekezzen helyrerakni A-t, az igenis helyénvaló.
Nagyon nehéz értelmes vitát folytatni úgy, h az ellenfél (amellett, h folyamatosan személyeskedik) nem veszi a fáradságot, h érdemben válaszoljon a felvetésekre. Elég régóta próbálom konkrét kérdésekre terelni a szót, de
Roquentin még mindig az én jellemrajzommal van elfoglalva. Én elfogadom azt is, h teljesen félreértem az egész Salamon--Nádasdy vitát, de akkor legaláb azt szeretném tudni, h ha Salamonnak nem Nádasdynak a ynelvvédők ellen viselt harca ellen van kifogása, akkor ugyan miért hivatkozik állandóan Nádasdy-ra az első cikkében. Ha ezt sikerül tisztázni, akkor talán előbbre jutunk. Addig pedig továbbra is kénytelenek leszünk akörül táncolni, h elítélendő-e a suksükölés, vagy sem.