varasdi wrote:
Ha a paradigmát úgy határozzuk meg, mint egy irányadó példát, amit azután a többiek szem előtt tartva követnek, akkor a hagyományos grammatikának talán van is paradigmája. Ha a paradigma fogalmába viszont beleértjük a módszertani-logikai tisztázottságot is, akkor nincs.
Múltkor ezen gondolkozva odáig jutottam, hogy a hagyományos grammatika nem tudományos paradigma, hanem pedagógiai gyakorlat (megalapozná a véleményt a grammatikának messze a nyelvészet premodern szakaszába nyúló története, stb.). Kérdésfelvetése eszerint csak látszólag az, hogy milyen a nyelv, valójában a nyelvtan tanításának hagyományait örökli át, és arra ad (rossz) választ, hogy hogyan érdemes prezentálni a tanulóknak a saját anyanyelvüket.
Ha igazam van, akkor a Magyar Grammatikát a tankönyvirodalom kontextusában lehet csak elemezni, a tudományos irodalom kontextusában nem, bár persze a tudomány, tudósképzés, stb. az egyik legfőbb áldozata az iskolai gyakorlatnak. A jó hír viszont talán az, hogy egy
pedagógiai forradalommal ki lehetne taszítani a jelenlegi grammatikák íróit a pozíciójukból, például ha széles körben elterjedne egy sokkal népszerűbb tananyag, ami hosszú távon a tantervek, kimeneti követelmények megváltozását is magával hozná, és a grammatikaírásra specializálódott egyetemi tanszékeket is szemléletváltásra kényszerítené. Ami viszont fontos, hogy ennek az alternatív tananyagnak alkalmasnak kéne lennie a nyelvvel kapcsolatos széles körű, tudományosan megalapozott konszenzus kialakítására, ami mondjuk a Bánréti-programról nem igazán mondható el (remélem, a készülő sulinovás tankönyvről majd igen). A nagy kérdés az, lehet-e ilyen új konszenzus a nyelvtanoktatásban, ha a nyelvtudományban nincs.