Saussure wrote:
Ha át tudnánk fogni a valamennyi egyénnél elraktározódott szóképek összességét, akkor ...
A baj csak az sokakkal, így Saussure-rel is, hogy munkájában megtaláható vmi és annak az ellenkezője is. Ami eredetiben még kezelhető is, de az utóélete miatt szélsőséges lehet a megítélése.
Egy pszichologista korban persze, hogy ott a pszichikum. Ez csak azt mutatja számomra, hogy érezte, hogy vmi nem stimmel (vagy egyik előadásában még így gondolta). De az egész, a keret akkor is egy beszélőktől független nyelvet mutat, ami nem emlékeztet arra a nyelvre, amit én tapasztalok. Olyan vad dolgok, mint hogy a nyelv (a rendszer) nem változik (csak a beszéd), teljességgel az emberi pszichikumtól független nyelvfelfogásról vallanak.
(Amúgy nagyon izgalmas lenne számomra, ha egy tanulmányban
kálmán sorra venné Sándor Klára dichotómiaellenes tanulmányának érveit. Nem Saussure védelmében, ő nem szorul erre.
kalman wrote:
Terjed egy szállóige, amit állítólag a dichotómiákról mondtam, nem idézem, a lényeg az, hogy én se kedvelem őket. Didaktikus eszközöknek tekintem őket Saussure-nél.
Ebben akár igazad is lehet. De igazából mégsem hiszem. Ugyanis az efféle dichotomikus gondolkodás nem felszíni, didaktikus eszköz, hanem Saussure gondolkodásának, nyelvszemléletének alapvető módja. Szervesen illeszkedik, illetve származik a racionalista/karteziánus nézetrendszerébe (mintahogy a nyelvészete is ide illik). A nyelv és beszéd pont az, mint Descartes-nál a lélek és test.
És ha Saussure-től származik könyve zárómondata (márpedig én erősen olyannak érzem), akkor bizony lényegi dolog minden dichotómiája: "A nyelvtudomány egyetlen és igazi tárgy a
nyelv, önmagában és önmagáért vizsgálva".
kalman wrote:
ktam wrote:
szerintem természetes, hogy Saussure-ből ma már csak az él, ami szinte közhelyként fönnmaradt, hagyományozódott.
Lehet természetes, de nem kívánatos szerintem.
Igazad van. Ettől még fel tudnám neked sorolni (egy ujjam elég rá), hogy hány magyarnyelvészeti tanszék vezetője tudja azt, hogy a szinkrón mit jelent Saussure-nél. A többi mind az
hiszi, hogy ez a mai nyelv vizsgálatával azonos.
kalman wrote:
Akkor talán más nevet kéne találni nekijük, és akkor talán Saussure bácsira se kéne annyira haragudni (meg a magamfajtára se, de ezt már csak nagyon halkan mondom).
1. Remélhetőleg lesz más név. Mert a rendszert a nyelvből nem lehet kivonni, mégha mást is ért rajta vki.
2. Hogy te rád ki haragszik, azt nem tudom. Szociolingvista (természetesen nem magyarszociolingvistákra gondolok) körökből talán egy embertől hallottam valami morgást (az se rád, hanem valami tudományos nézetkülönbségre vonatkozott). Mifelénk meg mi ketten társasnyelvészek (jobb név híján) szokunk esetleg emlegetni, ne adj isten hivatkozni rád, minden felhang nélkül. Én magam meg itt vagyok a fórumon, időnként írkálva is, ez mindennél többet mond, ha valaki ismer.
3. Saussure-re se haragszik senki, a tudományos viták és vélemények kérdéskörébe tartozik emlegetése. Ha olvastad SK belinkelt "Amiért a szinkrón..." írását, abban érvek vannak, cáfolatok, okfejtés. Nem bármi harag egy "rendszernyelvész" iránt
