osztom a véleményedet - és éppen ez a problémám az eszperantistákal is: ők ugyanis majdnem elsők pl. az angol-ellenes szólamok élén.
Én magam is tanultam az eszperantót, és valóban egyszerű, logikus a nyelvtana - de éppen a leglekesebb használói miatt ment el tőle a kedvem. Hovatovább azt sem bírtam sohasem, amikor mindenáron beszéltetni akartak angolul, amit nem szeretek, dacára annak, hogy az is elég jól megy, de én elsősorban fordító vagyok. meg azt sem szerettem sohasem, ha állandóan a kulturális györekerekkel nyaggattak, hogy a britt kultúra így megy úgy... szal nem vagyok angolmán (a nyelvet szeretem, de az angolokat nem túlzottan, és azon kevés angolos közé tartozom, aki egyáltalán nem vágyom Angliába!:) mégis megkaptam ezt a fejemre az eszperantistáktól.
Egy részlet az idézett cikkemből:
Quote:
-18-
Eszperantó szervezetek - Az eszperantó szervezetek nem tömörítenek mindenkit, hanem csak azokat, akik hajlandók valamit tenni a nyelv fennmaradásáért vagy terjesztéséért, illetve erről várnak információt a szervezettől.
Brain Storming:
Szilvási László Összefoglaló eszperantó nyelvtan című könyvének internetes kivonatában van egy fejezet, Az eszperantó ismertsége tőled is függ!, amiben a lelkes eszperantistákról olyan képet festenek, ami inkább egy fanatikushoz illik.
Íme a propaganda lista, ami bővíthető!:
- Jelvény viselése;
- otthoni bejárat mellé eszperantó tábla kihelyezése /az English is spoken here táblákhoz hasonlóan, amiket kereskedők tesznek ki a népszerűbb nemzetközi üdülőhelyeken/,
- telefonos játékokban a betelefonáló eszperantistaságának megemlítése, vagy eszperantó nyelvű zene kérése kívánságműsorban /ingyenreklám!/,
- hirdetőtáblákra információs anyagok kihelyezése,
- újsághirdetések feladása,
- a diplomához eszperantó nyelvvizsga megszerzése,
- felragasztható reklámcsíkok készítése, és kihelyezése szélvédőkre, üvegfelületekre,
- külföldön külföldiektől segítségkérés eszperantóul
- eszperantó változatok elkészítése (akár cégeknek is reklámanyagként a nemzetközi eszperantista lapokba!)
- utcákra táblák kihelyezése
- a jövedelemadó 1%-nak felajánlása az Eszperantó Alapítványnak, de a legfőbb: mások erre való rábeszélése!
- kulturális intézményekben, közintézményekben felhívni a figyelmet arra, hogy eszperantóul nincs kiírva az információ,
- az internetes terjesztésre számtalan konkrét ötlet, elsőként éppen az Angol nyelv kulturális gyarmatosító szerepének kiemelése
- eszperantónyelvű újságok újságcikkeinek fordítása és elküldése a helyi lapoknak, kiemelve a nyelvi problémát és az eszperantó eredményeit
- köszönőlevél írása, ha valahol eszperantó kiírást, információt talál; vagy tiltakozás, ha egy eredményt meg akarnak szüntetni
- a kallódó eszperantisták felkarolása, informálásuk, mindenekelőtt azért hogy ne vesszen kárba a nyelvtudás
- Az Eszperantó Alapítványnak, az adó 1%-on túli támogatására való felhívás
- az utolsó pont: Légy büszke, és vállald fel nyilvánosan is! = Merd nyíltan felvállalni, és légy büszke arra, hogy eszperantóul beszélsz, és a semleges nemzetközi nyelvet beszélők nagy családjába tartozol!
Ezeket azért észrevételeztem, mert korában már írtam egy részletes elemzést az Amway-ről, pontosabban a Network 21 meggyőzési technikáiról, és meglepően szoros párhuzam állítható fel az eszperantó mozgalom működésének jellege, és a szekta-jellegű csoportoké között.
Egészen addig, amíg ez fel nem tünt, nemigen vettem róla tudomást - azóta pontosabb a kép (és egyre rosszabb

).