Quote:
Te valami komplex morfo-szintaktikai viselkedést jellemző kategóriára gondolsz, amiben még a transzparencia is kap valami szerepet -- ebből a szempontból, bocsánat, hogy ezt mondom, módszertanilag nem tornyosulsz a MG és hasonlók fölé.
Már elnézést is, de én itt nem írok teljes nyelvtant, nem várhatod, h részletes vizsgálatokba bocsátkozzak. Ahhoz különben is minimum egy OTKA kellene... De ha te kritizálsz egy hagyományosabb megközelítést, akkor neked kéne meggyőzőbbnek lenned, h jobbat ajánlasz. Én nem tartom jobbnak azt, h a
fejből transzparenciáira hivatkozol holmi felületes hasonlóságok alapján, miközben az ezt kritizáló érveimre nem reagálsz. De mondok mást is: a
fejből valami olyasmit jelent, h 'nem külső forrásból', a szinonimája pedig a
kívülről. Lsz. magyarázd meg ennek a szemantikai transzparenciáját!
Ráadásul a bővíthetőség nem szintaktikai érv? Lehet, h nem hozok radikálisan újat a hagyományosokhoz (hacsak nem abban, h a szempontokhoz következetesen tartom magam), viszont nem is mondok olyanokat, ami elmosná azokat a megkölünböztetéseket, amelyeket még ők is megtesznek. Pl. te magad mondtad, h az esetragok nem puszta főnmevekhez, hanem főnévi csoportokhoz járulnak. Akkor mivel magyarázod, h a
fejből esetén nem így van? (Mellesleg vagy nem: a gyerekek nem fedezhetik fel ezt a furcsaságot? Nem érdemes felfedeztetni? És ha felfedeztük, nevet adni neki?) Vagy ha ez nem ua. a
-bÓl, akkor ez mihez járul? És ha teljesen idioszinkretikus, h mihez mehet, akkor ugye minden egyes olyan egységnél, amihez járulhat, meg kell tanulni, h ehhez járulhat, és ilyen és ilyen jelentése van a kész alaknak. Namármost akkor mit spórolunk meg a nyelvtanban, ha külön megjegyezzük még azt a formai hasonlóságot is, ami egyébként már abszolút nem ad semmit a jelentéshez?
Quote:
Szerintem a cikk arról is beszél, hogy milyen kritériumok vannak, amelyek alapján ,,szófaji rendszert'' építhetünk. Tudunk-e egységes szempontrendszert, ami valamiféle szóosztályozáshoz vezet.
Hát, szerintem még a határozószóval kapcsolatban is soványka. Arra tök jó, h nem nyelvészeknek felvillantsa, miért nem jó ebbe belerángatni a gyerekeket, de h nyelvtudományi szempontból meggyőző lenne? Szerintem egyébként a melléknév sokkal problémásabb osztály. Miért van pl. h a nem tulajdonnévi alapú
-i képzős emmléknevek gyakorlatilag bővíthetetlenek, fokozhatatlanok stb., tehát tök másképp viselkednek, mint a "tipikus" melléknevek?
Quote:
És sztem az a válasz talán, hogy nem, mert nem a szavak az alapegységek.
Hú, ez messzire visz. Mi alapján feltételezed, h vannak alapegységek?:-) És ha a szavaknál nagyobbak az alapegységek, akkor mik az alattuk levő egységek? Vagy a morféma lenne az alapegység?