kamperg wrote:
Egyébként meg eddig azt hittem, a suksükkel nincs nagy baj szerinted, csak az aztgondolommal.
Kedves
kamperg, hadd pontosítsak egy picit: sosem állítottam olyat, hogy a "suksükkel nincs nagy baj" (értsd - gondolom -: maradéktalanul része a kultúrának). Ezzel szemben valóban többször is mondtam: Salamon sehol nem ír olyasmit, hogy
aki suksülököl
az erkölcstelen - illetve többször is értetlenségemnek adtam hangot, amiért ezt a képtelenséget akarják vitapartnerei(m) a szájába adni.
Továbbá azt is állítottam: nem szükséges (akárcsak hallgatólagosan) ezen - nyilvánvalóan hamis - előfeltételezést magunkévá tenni ahhoz, hogy - ellentmondásmentesen - elítélendőnek tekinthessünk bizonyosfajta nyelvi megnyilvánulásokat.
Tettem pedig mindezt azért, mert vitapartnereim minduntalan arra tértek vissza: Salamon álláspontja azért tarthatatlan, mivel minden
suksükölőt erkölcstelennek bélyegez meg.
És valójában most sem látom okát annak, hogy bármelyik állításomat is korrigáljam.
Aztán a kérdés, amit megválaszolni próbáltam,
szigetva felvetése volt, és így hangzott:
szigetva wrote:
Tegyük fel, hogy a "Hát nem tudhassuk, el-e mentek mán" esztétikusabb/értékesebb, mint a vele helyettesíthető "Hát nem tudhatjuk, elmentek-e már" megnyilatkozás. Ezt a feltevést mivel tudnánk bizonyítani?
Vagyis
nem én választottam éppen ezt a példát - valószínűleg számos olyan nyelvi megnyilvánulást tudnék találni, amiről sokkal inkább úgy érezném: "nagy baj van vele." Mégis alapvetően megörültem a lehetőségnek - egyrészt, mert elegánsabbnak is véltem, ha nem én jelölöm ki a konkrétumokat egy ilyen kísérlethez - másrészt és főképp, mert nagyon alkalmasnak tűnt mindez arra, hogy végre tényleg arról szólhassak, amit én a vita lényegi részének tartok.
Ti., hogy igenis
lehet érvelni e feltevés mellett (is) - anélkül, hogy az ember mondjuk mindenképp erkölcstelennek tekintene valamennyi
suksükölőt.
De menjünk sorjában:
kamperg wrote:
Szép hosszú körítést adtál mellé, de nehogy már ne vedd észre magad is, mekkorát csúsztatsz itt. Szerinted e között a kettő között a tudhatjuk/tudhassuk az igazi különbség? Aki suksüköl, automatikusan trágár is szerinted?
Nem gondolom, hogy aki suksüköl, az automatikusan trágár is.
(Egyébként, ha így gondolnám - ehhez feltétlen el kéne fogadnom azt, hogy
aki suksüköl
az erkölcstelen? Aki talán trágár, az mindenképpen erkölcstelen?)
De ugyanakkor úgy hiszem, hogy a trágárság és a suksükölés bizonyos szempontból hasonló jelenségek. Pl. abból a szempontból, hogy a beszélő nem tudja, vagy nem akarja azokat az interperszonális megnyilvánulásokkal kapcsolatos normákat elfogadni, amelyeket - számos helyzetben - elvár tőle a közösség, vagy amelyet gyakran kívánatosnak érez az ember, miközben embertársával kommunikál.
kamperg wrote:
Szerinted, ha Radnóti vagy akárki más suksükölve írt volna verseket, azok kevésbé lennének szépek, kevésbé lennének értékesek?
Sajnos, nem tudom megmondani, ha Radnóti
suksükölve írt volna verseket, akkor azok kevésbé lennének-e szépek vagy értékesek.
Mindenesetre az tény, hogy Radnóti nem
suksükölve írta ezeket a költeményeket. Eléggé műveletlen vagyok, így aztán nagy hálára köteleznél, ha mutatnál nekem néhány olyan - Radnótiéhoz mérhető - költeményt, amelyek
suksükölve vannak megfogalmazva. Talán így könnyebben rá is jönnék tévedésem lényegére.
kamperg wrote:
Különben meg szerinted a fasz szó nem része a kultúrának? Miért?
Különben szerintem a
fasz szó hasonlóképpen nem része a kultúrának, mint ahogyan a "
Hát nem tudhassuk, el-e mentek mán" alak. Gondolom, alapvetően ugyanazoknál az okoknál fogva, amit az elöző hozzászólásomban is próbáltam megfogalmazni, vagyis:
- a közösség nem tekinti kultúrahordozónak
- az ember (vagy talán majdnem minden ember) - természetes módon - értékbeli, minőségi különbséget érez a
fasz szó, és egyéb, kevésbé trágár szinonimái között. (Gondolom, erről elég könnyen meg lehetne győződni egy egyszerű kutatás segítségével - engedtessék meg nekem annyi bátorság, hogy ezt feltegyem. Néptől, rassztól, nyelvváltozattól, vallástól függetlenül.)
Hát, tényleg nem gondoltam volna, hogy
Fejes László még azt is nehezményezni fogja, ha békülékenyebbnek minősítem a hangnemét – de kiváló vitapartnerem még mindig tud nekem meglepetéseket okozni, ezért is kedvelem őt különösen. Igaz, az már jóval kevésbé lepett meg, mire is asszociál kedves
Fejes László arról a felvetésemről, miszerint a kultúra lényege szerint szelektív tevékenység: természetesen a faji megkülönböztetésre.
Bele se merek gondolni, mit kapnék, ha egyszer valami ilyesmire vetemednék pl.: "a vese a kiválasztás szerve." A
kiválasztás szörnyű szó - talán meg kéne fontolnia a tisztelt "nyelvi szabadságharcos" úrnak, hogy valahogyan végképp leszámoljunk evvel a rasszista csökevénnyel nyelvünkben. A forradalmak, lássuk be, ritkán járnak áldozatok nélkül, és bizonyos kérdésekben egyenesen bűn az engedékenység.