Nem szeretném egy
ből rögt
ön a három nap
ja szüntelen
ül folyó vitát azon
nal megszakítani, most
an (így hajnaltáj
t) azért még egy pillanat
ra visszatérnék az eredeti problémámhoz.
Az valahogy úgy szól, hogy
1. az egyedi (vagy kis csoportra vonatkozó) nyelvi általánosítások eredetéről/történetéről nyelvemlékek hiányában bizonyíthatunk-e bármit is?
2. ki lehet-e zárni a szemantikai érvelésben az életmódra/kultúrára/szokásokra vonatkozó hipotéziseket (szerencsésebb esetben ismereteket)?
3. Megtudunk-e ezzel többet erről vagy más dolgokról.
Rövid válaszom ezekre (erős formában):
1. nem, 2. asszem nem, 3. nem.
Most csak az 1. és 3. ponttal kapcsolatban válaszolnék:
Mit tudunk meg pl. abból, hogy a reggel, nappal, ősszel stb.
néhány időre utaló kifejezésben a toldalék megegyezik a (mai) magyarban nem időre (és sokkal nagyobb körben) használt kifejezések toldalékával?
Azt eleve tudjuk, hogy az időkifejezések toldalékai sok nyelvben (így a magyarban is) alaktanilag erősen heterogének, ahogy ezt a fenti legelső mondat próbálta illusztrálni. Ennél többet is biztos lehet szinkronice állítani (pl. hogy a helyre utalók (pl. inessivus, superessivus) gyakrabban és több féle helyzetben vannak használva stb.). Az viszont meglepne, ha MINDEN EGYES időt kifejező toldalékra akár szinkrón, akár diakrón szabályt tudna valaki adni.
A nyelv már csak ilyen, polimorf perverz lény, felhasznál minden keze ügyébe esőt, hogy neki jó legyen (pl. ki tudjon egyszerűen fejezni egy jelentést), azt is lehetne mondani, hogy a nyelvtörténet "bütyköl" -- a szakértőktől elnézést kérek a tudománytalan (illetve máshonnan lopott) megfogalmazásért. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincsenek megfigyelhető diakrón szabályok/tendenciák. Azok vannak, de minél kevesebb "együtt változó" nyelvi alakzatot (pl. szót) nézünk, ezek feltárása annál nehezebb. Az adott esetben (kb. 5 szó) meg közel reménytelen.
Ugy érzem ezt mondja
fejes is:
Quote:
Ez hiteles etimológiai magyarázat [mármint a sztol>asztal] [...]. Hogy ma ezt mégis így mondjuk, az nagyrészt a véletlenen múlik, akár a télen - tavasszal - nyáron - ősszel sor alakjainak eredete.
Csakhogy a véletlen nagy mennyiségben már nem az. (Aki nem hiszi, az járjon utána, pl. a termodinamikai/statisztikus fizikai tankönyvekben). Ezért nem érzem
fejes kritikáját jogosnak, amikor is osszehasonlítja az 5 alakra vonatkozó hipotézis valószínűségét a sokkal több alakra (pl. asztal, iskola, istván stb.) vonatkozó hipotézisével. Életszagúbb hasonlattal: ha egy szobában 5 db gázrészecske van, azok viselkedését se egyenként, se globálisan nemtod bejósolni, ha viszont mondjuk tíz-a-huszonharmadikon (ami még mindig elég ritka levegő lenne, nem kívánnám senkinek), akkor már elég jó dolgokat tudsz mondani ezek együttes viselkedéséről (nyomás, hőmérséklet stb.).
kalman irja:
Quote:
Én pusztán azt akartam mondani, hogy a -val/-vel időtoldalék (így jó?) szerepe nem teljesen elszigetelt abban, hogy reggel, éjjel, ősszel stb. És persze mindez már a múlté, de attól még megpróbálhatjuk megérteni vagy valami elfogadható hipotézist felállítani.
Ezt viszont vagy nem értem, vagy nem értek egyet. Mire vonatkozó hipotézisről van szó? Ha az 5 szóra, akkor a fentiek szellemében nem látom egy ilyen hipotézis értelmét. Ez akár az első mondatban szereplő összes ilyen toldalékra is vonatkozhat (Ajánlom következő altopikoknak a "három órá
ja", "öt táj
t" "rögt
ön" "azon
nal"(!) kiemelt ragjainak etimológiai vizsgálatát -- van még, ha elfogy, ne csüggedjetek

)
Még egy módszertani problémáról,
fejes írja:
Quote:
Namost mi a "meggyőző" bizonyíték? Egyedül a valószínűség. Nem sok érvet találsz, ami kizárná ezt a magyarázatot (vagy ha igen, halljuk), sem alternatív magyarázatot nem tudsz adni (vagy halljuk). Azasztalról sem bizonyítja semmi, hogy szláv jövevényszó, hiszen lehet ősi finnugor (csak az összes többi fu. nyelvből kihalt), vagy ősmagyarkori iráni jövevény (csak sajnos az iráni nyelvekben már nincs nyomuk), és a szláv stolra csak váletlenül hasonlít, mint a fogoly a Vogelre. Nem tudod bizonyítani, hogy nem így van, csupán ezeknek a verzióknak jóval kisebb a valószínűségük, ezért nem vesszük őket komolyan. Kb. olyan az ontológiai helyzetük, mintha azt mondanám, hogy 1843 július 3-án Kossuth Lajos véletlenül levert az asztalról egy üveg tokajit. Akár igaz is lehet, csak a tudomány nem foglalkozik vele, mert nincs róla adat. (Ha lenne egy erre vonatkozó feljegyzés, akkor a tudomány foglalkozhatna vele, de akkor sem tarthatná 100%-os igazságnak.) Ilyen értelemben persze minden narratíva.
Itt csak az idézet végére reflektálnék, az "asztal"-féle etimológiáknak a jogosságát készséggel elfogadom (mert sokan vannak, és jól dokumentáltak). Azt viszont nem értem, hogy a Kossuth asztalleverése-féle dolgoknak ehhez a dologhoz mi köze van. Ti. a tudomány NEM az adatokkal FOGLALKOZIK elsősorban, hanem elméletekkel, hipotézisekkel, és ezek alátámasztására/cáfolására (jó esetben) adatokat HASZNÁL. Azaz olyan adat, amelyik semmilyen elméleti konstrukcióba nem illeszkedik a tudomány szempontjából érdektelen (pl. valszeg ilyen az, hogy Kossuth 23 Béla (aki nem K.L. felmenője) 1766. jún. 6-án leverte az asztalról a tokaji furmintot -- bár ezt még ennél a Bélánál sem lehet biztosan tudni.), még akkor is, ha 51 független egykorú feljegyzés van az esetről, tehát az 99%-os bizonyossággal megtörtént.
Na, nekem kicsikét ilyen az egyes elszigetelt jelenségek etimológiájának vizsgálata. A tavasszal, nappal ezért zaccos.
De továbbra is meggyőzhető vagyok.