kalman wrote:
Nem kéne igazából specifikálni, hogy egy bizonyos kulcs az előtte/utána következő hangnak melyik tulajdonságát kulcsolja?
Ha jól tudom, pont ez történik; már a "cue" (to sg.?) elnevezés miatt is. De persze egy akusztikai jellemző/konstelláció több tulajdonságot is kulcsolhat, pl. a zárhangok felpattanása a zárhangságot, a helyjegyet meg a zöngésséget is.
kalman wrote:
Azt pl. plauzibilisnek találom, h. a zárhangoknál a _V kulcsolja a zöngésséget/zöngétlenséget (mert az a felpattanáson hallatszik a legjobban),
Remélem, nem írok hülyeséget; én úgy tudom, a zöngésséget még sok más dolog is kulcsolja, alkalmasint jobban, mint a felpattanás: pl. a zár hossza (zöngés rövidebb), a zár alatti zönge, a környezö V-kböl a C felé az intenzitás csökkenése (zöngéseknél kisebb), és legalábbis néhány nyelvben az elözö V hosszúsága (cf. pre-fortis clipping). Amúgy ha jól tudom, a legerösebb cue-k általában transitional cue-k, vagyis nem ami magán a hangon hallatszik, hanem ami az átmeneteken.
kalman wrote:
de a V_ esetleg jobban kulcsolja a képzés helyét, ien nem lehet?
Ez a jelenlegi állás szerint a nem apikális kontrasztokra (i.e., a nem retroflexekre) nem így van, a _V átmenet a legfontosabb kulcs (még csak nem is a felpattanás, ami azért nem meglepö). Erről ír pl. Wright (2004), azt is említve, hogy az emberi neurális és percepciós rendszer eleve érzékenyebb a CV-átmenetre. Egyébként Steriade egyik cikkében (
Directional Asymmetries in Place Assimilation) idézi Fujimora és tsai (1978) egy kísérletét, amiben kimutatták, hogy a beszélők tényleg sokkal jobban veszik számba a CV átmenetet, mint a VC-t a helykontrasztok megállapításában.