kalman wrote:
5) Ha azt mondták, hogy egy évre szerződtetett munkatársnak nem szokás hároméves megbízatást adni, az persze más, nekem se azt mondták, hogy szokás, hanem azt, hogy ez nem formai ok a pályázat elutasítására, hanem hogy elnyerhettem volna egy évre, és újra ki kellett volna írni, ha nem hosszabbítjátok meg a munkaviszonyomat.
Engem mondjuk nem is ez izgat, hanem az, h Kálmánnak miért volt egy éves szerződése. Igaz, korábban Kálmánnak állandó szerződése volt. Az, hogy a versenyszférában el tudott helyezkedni, szakmai kiválóságát mutatja. Azt mégsem állíthatjuk, hogy faképnél hagyta az intézetet, hiszen ingyen visszajárt tanítani. Az, hogy a versenyszférából visszatért, nem az ő hibája, az intézetnek örülnie kellett volna a lehetőségnek. Egy kezdőnél érhető, ha nem véglegesítik azonnal, de Kálmánról nem mondható, hogy korábban nem bizonyította megbízhatóságát. Mégis, addig kellett várnia a véglegesítésre, míg az igazgatóságnak döntenie kellett, hogy elküldi vagy véglegesíti. Miután nyilvánvaló, h az előbbit nem vállalhatta fel, végül véglegesítette, Namármost milyen üzenete van egy fiatal, Kálmánnál jóval kevésbé tekintélyesebb kutató számára ennek a procedúrának? Csak annyi, hogy az intézet vezetése játszik a dolgozókkal, mint macska az egérrel, kiszolgáltatott helyzetben igyekszik őket tartani, és csöppet sem törekszik biztonságérzetük növelésére.
Mellesleg, ha jól tudom, ha valakinek van X év munkaviszonya, utána már csak határozatlan idejű szerződést lehet vele kötni. Ha nem tévedek, ez az X kisebb hatnál. Ha tehát
varasdi már hat éve az intézetnél dolgozott, és nem tévedek, akkor nem is lett volna szabad neki három évre szóló szerződést felajánlani.
kenesei wrote:
Ha fejes lenne az igazgató, akkor nyilván elővenné a tarsolyából a varázspálcát, megérintené az intézet falát és állások, fizetésemelések és pénzek garmadáját fakasztaná belőle. Én kerestem a rámhagyományozott szekrényekben, de ilyesmit nem hagytak rám az előző igazgatók. Talán érdeklődhetne az OV-jénél, milyen szabályozások között működik az intézet.
Erre hagy térjek vissza még egyszer. Kétségtelen, hogy az intézet vezetésének kezét bizonyos szabályok megkötik. Az is kétségtelen, és sokszor elmondják, hogy hasonló problémákkal más akadémiai intézetek, ll. további intézmények is küzdenek. Az intézet vezetőségének azonban lehetősége lenne az akadémia vezetéséhez, politikusokhoz, képviselőkhöz, parlamenti bizottságokhoz, sőt, akár a sajtóhoz fordulnia. A problémák mennyisége miatt ezt a tevékenységét folyamatosan kellene űznie. Sajnos én egy olyan példát sem tudok, amikor az intézet valamilyen kezdeményezéssel lépett volna valamilyen fórumra.
Egyetlen kivétel a helyesírási szabályzat 12. kiadása. Az intézet politikája sokáig az volt, hogy ez nem az intézet, hanem az anyanyelvi bizottság kompetenciája. Mindez addig tartott, míg az anyanyelvi bizottság az igazgatót személyében meg nem sértette. Ekkor kiderült, hogy az intézetnek tényleg van mozgástere, sőt, a vezetőség akár azt is támogatta volna, hogy az intézet dolgozói alternatív helyesírási szabályzatot dolgozzanak ki, persze egyéb munkájuk mellett és minden külön díjazás nélkül, ahogy az lenni szokott. (Meg kell hagyni, az igazgató sértettsége jogos volt és az is tény, hogy a személyét ért sérelem, mivel az intézet képviselőjét érte, egyben az intézet sérelme is volt. Ugyanakkor nem világos, hogy a lehetőségeket ez hogyan befolyásolta.) Aztán úgy tűnik, a seb lassan begyógyult, és most, a 12. kiadás hajnalán az intézet, úgy tűnik, teljesen passzív és nem hallatja véleményét. Úgy látszik, lehetőségei ismét korlátozottak. (Lehet, hogy az igazgatótól elnézést kértek, arról nem tudok, hogy nyilvánosan elnézést kértek volna az intézettől is.)