Roquentin wrote:
szigetva wrote:
Kálmán szerint annak eldöntése, hogy van-e nyelvromlás vagy nincs, a nyelvtudomány kompetenciájába (is) tartozik. Szerintem is. A nyelvtudomány mai állása szerint nincs. Ezután énszerintem nyelvromlásról való beszédnek a nyelvtudományon belül nincs relevanciája. Kálmán szerint sincs. (Gondolom, de ha nem, majd szól.) Így érthető?
Kálmán László wrote:
Hát én például pont ezt az előfeltevést nem értettem, iletve nem értettem vele egyet (hogy ti. itt olyan kérdésekről an szó, amiknek van a szaktudományon kívül eső relevanciája).
Szerintem nem egészen ezt jelenti a mondat, amit
Kálmán László leírt. Én - továbbra is inkább úgy érzem, arra utal, hogy nem tartja elképzelhetőnek, másfajta tudomány (pl. a filozófia, vagy az esztétika), vagy akár a
nem-tudomány is jogosult lehetne a kérdés eldöntésére.
Akkor sarkosabban: azt, hogy van-e nyelvromlás, a nyelvészetnek kell eldöntenie -- mondja Kálmán, meg én, meg úgy általában minden nyelvész, aki itt hozzászól. A közös válaszunk: nincs. Ezek után a nyelvészetben a ,,nyelvromlás'' fogalma nem játszik. Itt nem fogsz véleménykülönbséget találni köztünk, bármennyire is igyekszel.
Roquentin wrote:
Különben nem tudom, van-e ennek igazi relevanciája; ha van, akkor gondolom annyiban, amennyiben ez némiképp segíthene értelmezni Salamon felvetését: miért gondolja a filozófus úgy, hogy itt valójában "hatalmi és nyelvi kérdésről van szó", ahol a "most is a hatalomé és a nyelvé az utolsó szó"
Ezt sose értettem. Nekem úgy tűnik, hogy aki hatalmat akar, az épp a mást a nyelvhasználata miatt megbélyegző, a mindenkori hatalomhoz, vagy hatalomra törőkhöz dörgölőző (
itt,
ott,
amott) nyelvművelő.
Roquentin wrote:
Érdekes lenne megkérdezni Kálmánt, mit gondol erről, de félek tőle, velem már nem áll szóba. Esetleg veled?
Azért helyedben elgondolkodnék, miért írta ezt ő is, meg Fejes is.
Roquentin wrote:
Na, de ha valaki felvetéssel élne a tekintben, hogy a tudomány is vizsgálatra érdemesnek mínősíthetné az asztrológiát - nos ezt csak azért tehetné, mert igaziból máglyára akarja vetni azokat, akik nem hisznek ilyesmiben? És ráadásul feltétetlen csak "homályosan (vagy sehogyan sem) érvelve" tehetné ezt, olyasfajta sugallmazásokkal, hogy mindenki, aki nem hisz a Jupiter sosrsdetermináló szerepében, az erkölcstelen?
Az asztrológus is, meg a nyelvművelő is erkölcstelen, ha tudja, mit csinál. Ha nem tudja, akkor csak egy áltudománynak naívan bedőlt valaki. De szerintem az eddigi diskurzusban a suksükölőkre tartottuk fenn ezt a jelzőt, illetve tagadtuk a jogosságát.
Roquentin wrote:
szigetva wrote:
Roquentin wrote:
nemtől, nyelvtől, származástól, vallástól, népcsoporttól, anyagi helyzettől, stb. függetlenül jól észlelhető minőségi különbséget éreznek a beszélők más (szinonim) nyelvi jelenségekkel összevetve azt
Pl. Józsi, aki Pestre jár dolgozni, valamiért ilyet szól otthon a faluban a fiúknak: ,,nem tudhatjuk, elmentek-e már'', mire a többiek ,,nemán Józsi, mit urizálol itten'' (direkt nem bazmegeltem, ne zavarjon az értékelésben). Tehát itt minőségi különbséget éreztek a többiek. De hogy ez azt jelentené, hogy a tyuktyükölő Józsi szebben, értékesebben beszélne? Affektál az a majom, asziszi bejár Pestre, oszt attól már nem is beszélhet rendesen az emberrel.
Gondolom, egy vita során lehetne eldönteni, hogy
- valóban
létezik-e ilyesfajta (szocializálciótól független) minőségi különbség a
suksükölős és a
nemsuksükölös alak között
- amennyiben létezik,
melyiket kívánjuk helyesnek, követendőnek, értékesebbnek tekinteni, és melyiket nem
Rosszul gondolod, ezt nem egy vita, hanem egy terepmunka során lehetne eldönteni. Váradi Tamás és Kontra Miklós végzett ilyet. Kiderült nekik, hogy a tanultabbak (>8 osztályt végzetteknek) nagyobb hányada szukszüköl (a suksükölést is mérték, de ott nem ez jött ki, mert az észrevehetőbb, és ezért jobban van stigmatizálva), mint a tanulatlanabbaké (<8 oszt.).
Roquentin wrote:
Felteszem, vannak olyan szociológialag jól leírható csoportok (mondjuk a tizenéves fiatalok jelentékeny része), akik talán a nagyszerű Ganxsta Zoltán költeményeit értékesebbnek, izgalmasabbnak vélik, mint - teszem azt - a József Attila verseket. Ebből az következne, hogy nem tehetünk olyan megállapítást, hogy tévednének ebben?
Már miben tévednek? Abban, hogy értékesebbnek, izgalmasabbnak vélik Ganxsta Zoleet? Ugye abban nem tévedhetnek, mert hisz te mondtad, hogy annak vélik. Abban tévedhetnének még, hogy értékesebb, izgalmasabb-e GZ, de ez meg nem objektív kategória.
Szerinted tévednek. Más szerint meg nem, mert értékesebb, izgalmasabb.