fejes wrote:
Mindenesetre feltennék néhány kérdést:
1. Tudtommal az OM már az óvodák számítógépekkel való felszerelésével foglalkozik. Az biztos, hogy aki most egyetemre kerül, az már általános iskola felső tagozatától kezdve tanult számítástechnikát. Ha nem tudja, hogy mennyi adatot írhat egy floppyra, vagy hogy mi a különbség a tintasugaras és a lézernyomtató között, akkor igazán nem tudom, mit tanult, ill. mit tanítottak neki.
Erre a kérédsre rossz válasz az, hogy írni-olvasni is megtanították már elsőben, oszt mégse tud -- soxor még az egyetemen se.
De ezt félretéve: 1. Az iskolákban nincs annyi számítógép, hogy "az általános iskola felső tagozatától kezdve folyamatosan tanuljanak számítástechnikát". Így egy-két évfolyam az, amikor tanulnak. Az meg nem olyan sok. (De OK, ez egyre kevésbé lesz probléma.) 2. Nem lehet mindent, amire szüksége lehet egy felnőttnek / egyetemistának megtanítani ált. iskolában. Sőt nevetséges és felesleges is lenne ált. iskolában olyasmit tanítani amire csak majd egyetem alatt lesz szükség... 3. Azért szükséges, hogy mindenkinek a birtokában legyenek azok a technikai eszközök, amelyeket elengedhetetlen, hogy használjon az egyetemi és az egyetem utáni munkája során.
Viszont abba nem mennék bele, hogy mit kellene tanítani. De abban egyetértek, hogy _egyáltalán nem azt_, ami most az etalonvizsga követelménye. (Amikor azt mondtam, hogy szükséges, akkor nem úgy értettem, hogy ez a mostani a szükséges, hanem úgy általában.)
fejes wrote:
2. Sok ismeretre szüksége van az embernek, de nem kell ezeket feltétlenül az egyetemen megszerezni. Hogy állunk pl. az ingyenes nyelvoktatással? (Vagy a számítógépes kurzusért fizetni kell?)
Ez igaz lehet, de a számtek ügyében nem értek egyet. Az egyetemnek bizonyos alapszolgálatásokat / alapismeretek közvetítését igenis vállalnia kéne. (Most kevés szak kivételével ezt nem teszi meg.) Olyanokra gondolok, mint számítógépes ismeretek, nyelvóra / szakszöveg olvasása idegen nyelven, szakszövegolvasás, tanulmányírás, érveléstechnika. Ezek nélkül nem lehet meglenni, mégse tanítják. (Meg is látszik.) Az ingyenesség egy másik kérdés. Sztem nem kell az első egyetemi alapképzésnek se ingyenesnek lenni. De ez végképp egy másik téma.
fejes wrote:
3. Akármit tanul a diák, csak akkor nem fogja elfelejteni, ha használja. De ki dobott már vissza szemináriumi dolgozatot trehány tördelés miatt? (Pedig ez kb. olyan, mintha pocsék lenne a helyesírása az illetőnek.)
Egyrészt általános dolgokra mindenkinek szüksége van, hogy ne úgy üljön a gép előtt, mint egy másik gép

-- Én pl. most úgy ülök itt, és nem jó érzés
Másrészt speciálisan csak olyasmit kéne tanítani, amit használnia kell. Ebből pl. következik, hogy egy szociológusnak mást kéne tanulni, mint egy filozófusnak.