ELTE SEAS

Discussion Forum
It is currently Mon Nov 20, 2017 8:38 am

All times are UTC + 1 hour




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Re: analysis (243) miscellaneous questions
PostPosted: Sun Dec 05, 2010 8:26 pm 
Offline

Joined: Fri Dec 03, 2010 11:08 pm
Posts: 3
Ismételten köszönöm, így már érthetőbb! :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: analysis (243) miscellaneous questions
PostPosted: Sun Dec 05, 2010 5:32 pm 
Offline

Joined: Thu Apr 14, 2005 12:42 pm
Posts: 1
Tóth Ágnes wrote:
Két kérdésem lenne (egyelőre :) ):
2.)Törkenczy tanár úr 'word stress I' handout-jának 4. oldala alapján felvetődött bennem, hogy hol találok leírást a rhytmic stress delition/rhythm rule-ra? Erre a szabályra sajnos nem emlékszem és valószínűleg emiatt nem értem, hogy mi alapján tudjuk előre hogyan állhat a "kacsacsőr" az oldalon található példamondatok felett?


Nádasdy: Background to English Pronunciation 249. old-tól található a Rhythm Rule=Rhythmic Stress Shift leírása. A kacsacsőrrel kapcsolatos kérdést nem értem igazán. Ha a kisebb-nagyobb jel a kacsacsőr, akkor avval azt akartam jelölni, hogy az adott szóban, ami felett a jel van, milyenek a hangsúlyviszonyok. Arról van itt lényegében szó, hogy az October szó első szótagja nem válhat a szó legerősebb hangsúlyává a mondatban, az everlasting szó első hangsúlya pedig igen (tehát az October első szótagján csak minor hangsúly van az everlasting első szótagján pedig major, ezért az utóbbin lefuthat a Rhythm Rule, az előbbin pedig nem).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: analysis (243) miscellaneous questions
PostPosted: Sat Dec 04, 2010 11:24 pm 
Offline

Joined: Fri Dec 03, 2010 11:08 pm
Posts: 3
Nagyon szépen köszönöm! :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: analysis (243) miscellaneous questions
PostPosted: Sat Dec 04, 2010 8:18 pm 
Offline

Joined: Wed Nov 10, 2004 6:15 pm
Posts: 808
Nádasdy Ádám wrote:
1. igaz, hogy az "anyag + belőle készült dolog" összetételek (iron DOOR, silk HANDKERCHIEF) hangsúlya a 2. elemen van (= finally stressed), mégis a "gyümölcs + juice" összetételek (ORANGE juice, FRUIT juice) elölhangsúlyosak (= initially stressed). Talán az angolok úgy gondolkoznak, hogy a narancslé nem narancsból készült lé, hanem a narancsnak a leve, hiszen "made FROM oranges", nem "of"! s ezért elölhangsúlyos.

2. a "folyadék + bottle" összetételek (WINE bottle, CHAMPAGNE bottle, azaz "[LIQUID] bottle") mindig elölhangsúlyosak, hiszen "bottle FOR liquid" értelműek. (Ez akkor is megmarad, ha egy ilyen összetétel matrix-ként szerepel, azaz első tagja maga is összetétel.)

3. Matrix compound = olyan összetétel, mely magában foglal egy kisebbet. Az "orange juice bottle" esetében a mátrix a "[LIQUID] bottle", mely a fenti 2. pont szerint elölhangsúlyos. A beleágyazott összetétel a [LIQUID] helyén az "ORANGE juice", mely a fenti 1. pont szerint ugyancsak elölhangsúlyos. Így a
teljes kifejezés is elölhangsúlyos lesz: "[[ORANGE juice] bottle]".

_________________
szp


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: analysis (243) miscellaneous questions
PostPosted: Fri Dec 03, 2010 11:30 pm 
Offline

Joined: Fri Dec 03, 2010 11:08 pm
Posts: 3
Két kérdésem lenne (egyelőre :) ):
1.)Nádasdy tanár úr a phrase stress tananyag 7. oldalán azt írja: ha material+noun compound-okról beszélünk, akkor azok finally-stressed-ek, viszont egy oldallal később a compounded embedding rész alatt az orange juice bottle kifejezésben az orange initially stressed lesz és nem igazán értem, miért? Vagy egyáltalán mi határozza meg, hogy a matrix compound initially- vagy finally-stressed lesz-e? És ennél a példánál matrix compound = orange juice vagy orange juice bottle?
2.)Törkenczy tanár úr 'word stress I' handout-jának 4. oldala alapján felvetődött bennem, hogy hol találok leírást a rhytmic stress delition/rhythm rule-ra? Erre a szabályra sajnos nem emlékszem és valószínűleg emiatt nem értem, hogy mi alapján tudjuk előre hogyan állhat a "kacsacsőr" az oldalon található példamondatok felett?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: analysis (243) miscellaneous questions
PostPosted: Sun Nov 15, 2009 4:23 pm 
Offline

Joined: Wed Nov 10, 2004 6:15 pm
Posts: 808
Here is another batch, this time the answers come from Dr. Kiss.
Quote:
> *Analysis 03*
> 1. 26/93 A *sane* és később * pin* (42/93) van egy tilde jel. Ez mit
> jelöl? Mi a szerepe?
>

Ez a nazalizáció IPA jele.


> *Analysis 04*
> 1. 8/69 pin Itt az* i* hang hogy kaphatott /+ sonorant/ jelölést?
>

Minden mgh. szonoráns (sőt, ők a legszonoránsabbak), ld. a 49. diát is.


> 2. 43/69 *lukewarm, lubricant *etc. miért /ju:/, én azt hittem sima u ?
>

Az ún. "Conservative RP"-re igaz ez. De lásd a könyvfejezetm 34. oldalát
(17. jegyzet). A fejezet elérhető már:
http://seas3.elte.hu/phono-analysis/analysis3.pdf


> 3. 28/69 Az* i* alatt az a pici jel mit jelent?
>

Glide /i/, azaz /j/.


> 4.46/69 The representation of /ju:/ in the coursebook -ezen mit ért? A
> Nádasdy BEP könyvet?
>

Nem, hanem a fent már belinkelt fejezetet.


> 5.49/69 A *glides* miért kapott /*minus consonanta*l/ jelölést ?
>

A [+ consonantal] jegy definíciója: "sounds which are produced with a
radical obstruction in the mouth". A glide-ok képzése nem ilyen, ők
fonatikailag magánhangzósak. A [-syllabic] fejezi ki, hogy
fonológiailag/szótagszerkezetileg mássalhangzók (nem lehetnek a
szótagmagban).


> 6. 51/69 A *fricatives*-ből miért maradt ki az */f/, /v/* ?
>

Jogos észrevétel! Sajnos véletlen kimaradtak, persze a /f/ a tárgyalt
szempontból ugyanolyan, mint a /T/ (zöngétlen dentális frik.), míg a /v/
olyan, mint a zöngés interdentális frik.: mindkettő [+ cont, -strident].


> 7. 54/69 Nem értem, mi az a *contour segments*?
>

Ez a könyv fejezetben részletesen tárgyalva van (l. 28. o. pl.).


> 8. 62/69 *VOT* , ezt értem, de mit jelöl a nulla áthúzva?
>

Zerót.


> 9. 64/69 higher *f/F1* Ez mit jelent?
>

f0: alapfrekvencia (fundamental frequency), F1: első formáns. (L. a
Foundation előadás "Akusztikus fonetika" részét.)


> 10. 66/69 *prec. V duration* - itt a prec. a precise - nak a rövidítése?
>

Nem: "preceeding".


> 11. 69/69 a *cue*-nak itt mi lenne a legjobb magyar megfelelője?
> Tulajdonság, feltétel?
>

Leginkább "felismerési KULCS"-nak szokás magyarra fordítani - olyan
akusztikus paraméter, ami segíti egy adott kontraszt azonosítását,
felismerését.


> Mit ért azon, hogy *redundant features*?
>

Olyan fonetikai jegy, amely nem kontrasztív (pl. a magánhangzók nazalitása
vagy a clear--dark [l] különbség).

_________________
szp


Top
 Profile  
 
 Post subject: analysis (243) miscellaneous questions
PostPosted: Sun Nov 15, 2009 12:39 pm 
Offline

Joined: Wed Nov 10, 2004 6:15 pm
Posts: 808
Here follow miscellaneous questions from a student of the analysis course and my answers to them. Maybe others profit from them.

Quote:
> Let's get down to discussing the nitty-gritty :)
> 1. scat, tax, both contain two sonority peaks
> Ha ez így van, akkor az ábrán miért nincs két "lyukas pötty" (az /s/-nél)?

Mert csak egy-egy szótagból állnak (épp ez a furcsa).

> 2. *coda constraint* *(coda capture)* és a *resyllabification* az nem
> ugyanaz?

Nem. A coda constraint a kódában elhelyezkedhető elemek halmazát
szűkíti. A coda capture az az elképzelés, hogy egy erős (hangsúlyos)
szótag az őt követő gyenge (hangsúlytalan) szótag onszetjét elhappolja
(V.CV -> VC.V). Ez reszillabifikáció, de reszillabifikáció az is, ha
egy szótag kódája az őt követő szótag onszetjévé válik (VC.V -> V.CV,
pl. sell#it: sel.It -> se.lIt, hiszen az [l] clear).

> 3. A *low vowel* -ek az *open vowel* -ek (jam, up, dog, park)

Igen: low=open, high=close, ld. a Foundations (BBN-ANG-141) sorozat
2. előadását.

> 4. The extrametrical word final consonants are equal with degenerate
> syllables, aren't they?

Ez két elemzés, de nagyjából ugyanazokat érintik. Az első szerint a
szóvégi mássalhangzók extrametrikusak, azaz nem látják pl. a metrikus
(hangsúly-kijelölő) szabályok. Így az _edit_ utolsó szótagja könnyű
(e.di<t>). A második szerint viszont ugyanúgy látszik az a
mássalhangzó, mint a többi, csak azért nem teszi az utolsó szótagot
nehézzé, mert nem oda tartozik, e.di.t0, hanem egy magánhangzó nélküli
szótagnak az onszetje. A magánhangzó nélküli szótagokat nevezhetjük
degenerate-nek, ahogy a hangsúlytalan szótag nélküli lábakat is így
szokás hívni.

> 5. paprika helyesen a syllabification-je *pap.ri.ka* angolul is?

Nem. De itt épp arról van szó, hogy a magyarban az onszet esetleg nem
tartalmazhat két mássalhangzót, erre bizonyíték, hogy a paprika első
szótagja nehéz. Az angol onszet tartalmazhat két mássalhangzót.

> 6. Coda constraints: a coda nasal followed by a plosive
> "All properties of the coda come from the following onset, in nasal plus
> plosive clusters, *nasality is the coda's own property*, but others, like
> for example, place of articulation, come from the following onset."
> Akkor ezek szerint:
> e*m.p*ire, i*n.d*icate, a*n.g*er Ez így jó?

Igen, bár itt nem az angolról, hanem a japánról volt szó, ahol a
mássalhangzó kapcsolatok kimerülnek a geminátákkal és a homorgán
nazális+zárhang kapcsolatokkal. A geminátákban a kódának semmilyen
saját tartalma nincs (minden az onszettől jön), a homorgán
nazális+zárhang kapcsolatokban pedig csak a nazalitás a kóda sajátja,
a többi tulajdonsága (zár, képzési hely) az őt követő onszettől jön.

> 7.Mi az a *virtual geminate* ?

Tévedésből maradt a fejezet checklistjében, ne foglalkozzon vele.

_________________
szp


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group