rebrus wrote:
Nem hiszem, h éppen az én védelmemre szorul az öreg Geronimo, de egy empatikus hangulatomban megpróbáltam megérteni az idézett (első)részletet.
Újonnan hozzzászóló listatársamnak mindenképpen meg kell köszönnöm empatikus lényegretörését, és alább való megjegyzéseit.
rebrus wrote:
1. i, 2. h (ekkor az 1-->2 köv. hamis): azaz nincs referálás, de a nyelv "fizikai" leírása OK. Ez megtörténhet pl. akkor, ha a nyelv szerkezete és a fizikai világ szerkezete homológ, azaz mind2 ugyanazokkal az alapelvekkel (pl. a matamatika vagy a logika elveivel) magyarázható (ezt sztem sokan vallják, tán a G.-nek fiatalkorában volt
is ilyen kalandja). De ez a helyzet persze akkor is eloállhat, ha az agyat a fizikai világ részének tekintjük, így a benne levö dolgok is "fizikai" leírásért kiáltanak (ennek a "radikális redukcionizmusnak" is sok híve van).
S méltán.

A redukcionizmus mindig is vonzó gondolat volt, a filozófia egyik szép álma, amit szerintem már végig is álmodtak, most viszont fel kell ébredni. Más szóval itt látok egy kis problémát, mivel a szemantika sikeres redukcióját csak úgy tudom elképzelni, mint annak sikeres eliminációját, azaz az egész kényelmetlen problémakör felszámolását. Ezt úgy értem, hogy a fizikalizált szemantika végső soron nem tud más lenni, mint egy részhálózat leírása az események kauzális hálójában, s itt esemény alatt végső soron nem érthetünk mást, mint akusztikus eseményeket ("hangzó oldal") meg az agyszövetben fellépő elektrokémiai eseményeket ("gondolati oldal"), és a szemantika a kettő fizikai paraméterei között kapcsolatot teremtő függvények (valószínűleg nagyon bonyolult diffegyenletek) halmaza lenne. Ez szép egy teljesítmény volna, de már nem szemantika. Ezt egyébként sem gyakorlatilag, sem elméletileg nem tartom kivitelezhetőnek. Gyakorlatilag asszem világos miért, elméletileg meg azért nem, mert nem hinném, hogy lenne a mi agyunk reakcióiban túl sok közös, amikor pl. mindketten azt a szót halljuk "kutya". A
rebrus nicket választó hozzászóló agyának reakcióit genetikai határozottságain
túl saját, csak rá jellemző élettörténete is formálta, és ezzel bizony én is így vagyok. Az agyunk globálisan nyilván hasonlít, de az egyes mikroesemények szintjén (az egyes neuronok szintjén) nem hinném, hogy bármilyen komolyan vehető kapcsolatot lehetne köztük találni. Ez szerintem arra utal, hogy az egyetlen értelmes leírási szint a
funkcionális lenne, ám ez meg már nem igazán tiszta redukcionizmus (azaz fizikalizmus), hanem
funkcionalizmus, ami többek szerint egy rejtetten dualista elmélet (bár nem éppen a karteziánus fajtából).
rebrus wrote:
C) A harmadik probléma az, amire ti is rámutattatok, h. a mester elhallgatott lemmákat dugdos. A varasdi és kalman nicket használó kollégák felháborodása jogos, hiszen ha az alsóbb nyelvi szinten (a fonológiában) igaza is lenne, ez közvetlenül nem mond semmit a jelentéses szintröl. Csak akkor, ha meg vagyunk gyozodve arról, h a két
nyelvi szintre egészen hasonló elvek vonatkoznak (én magam spec. igen, de ezt ki kéne mutatni, mielött lemmaként felhasználjuk egy következtetésben).
Hát, én pl. a kategorizáció elveit tudnám hasonlónak elképzelni (valaki nem akarja a Gardenfors nicknevet választani?:)). Ezen felül viszont hirtelen nem látok több kapcsolatot. Ja, de: a fonéma definíciójához eredetileg felhasználták a jelentés(különbség) fogalmát is.
rebrus wrote:
Most így újraolvasva sztem az egész kérdéskör 2 fontos dologról szól, amikre igazán meggyozo válaszokat még nem hallottam:
-- meg tudunk-e határozni (egy) egzakt leírási szintjét a nyelvi jelenségeknek.
-- ezt a leírás tudjuk-e redukálni más tudományra (pl. fizikára, pszichológiára, matematikára)
Mivel nem tudom, mit kell értenem "nyelvi jelenség" alatt, ezért átfogalmazom a kérdést: "tudunk-e adni egzakt leírást a nyelvészet
objektumainak?" Vagyis:
a) létezik-e egyértelmű nyelvészeti ontológia? És:
b) ez az ontológia meg az elemei közötti összefüggések redukálhatók-e a fizika, stb. ontológiájára és összefüggéseire?
A b)-re szerintem a válasz "nem", az a)-t meg nem tudom, bár számomra ez az érdekesebb, és bár nagyon érdekelne, ha valaki elő tudna állni egy jó ötlettel, nagyon kétlem, hogy ez a közeljövőben bekövetkezik.
Az a gáz, hogy ahány nyelvész/filozófus, annyi nyelvelméleti keret az ő különbejáratú ontológiai elkötelezettségeivel. Saussure, ifj. Ludwig Wittgenstein, idősb. Ludwig Wittgenstein, Chomsky, Jerry Katz, Montague, Langacker, stb. mind mást vél a nyelv lényegének tartani, és a különös az, hogy mindegyiknek van is valami megalapozása hozzá. Ezeket a paradigmákat hogyan lehetne közös nevezőre hozni --, na ez a nagy kérdés, különben tovább fog folytatódni az az állóháború, amit tapasztalhatunk. De nem csak a nyelvről (vagy a különösképpen homályosnak tartott szemantikáról) alkotott általános elképzelések különböznek ilyen nagyon --- csak abba kell belegondolni, hogy hány fonológia- meg szintaxis-elmélet létezik egymás mellett, egymással lényegében nem is kommunikálva. De hogyan lehetne dönteni közöttük?