prezzey wrote:
Na nehogy már megint sikerült mindenkit elriasztanom!!! Ez a Chalmers cikk tuti módszer.

De én tényleg szeretném megismerni a
ktam-féle nyelvészetet!
Na előkerültem, de nem ígérem továbbra se, hogy a közel jövőben szorgosabb leszek. Úgyhogy inkább tisztázzuk gyorsan, hogy ha már
-féle nyelvészetről van szó, akkor sokkal inkább (a volt) Sándor Klára-féle, amit mifelénk társasnyelvészetként is emlegetnek. Ebből elég sok minden következik, de azt inkább olvassátok el
nála, mert sokkal egyszerűbb, mint itt a fórumon egy-egy kérdésről hebegnem. Nálam (számomra) alapvető olvasmányok az alábbiak:
Sándor Klára:
Az élőnyelvi vizsgálatok és az iskola: kisebbségi kétnyelvűség. Regio, 6 (1995)/4: 12146 = In: Kontra Miklós és Saly Noémi (szerk.): Nyelvmentés vagy nyelvárulás? Szerk. Kontra Miklós és Saly Noémi. Budapest, 1998. 368394 = In: Nyelv, nyelvi jogok, oktatás. Szerk. Sándor Klára. Szeged, 2001. 83110.
Sándor Klára:
Szociolingvisztikai alapismeretek. In: Sándor Klára (szerk.): Nyelv, nyelvi jogok, oktatás. Szeged, 2001. 748 = In: Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció. Szeged, 1999. 133171.
Sándor Klára: Amiért a szinkrón elemzés foszladozik. In: Sándor Klára (szerk.): Nyelvi változó nyelvi változás. Szeged, 1998. 5784.
Sándor Klára:
A nyelv gyenge pontjai. In: (szerk. Károly László és Kincses Nagy Éva): Néptörténet nyelvtörténet. (A 70 éves Róna-Tas András köszöntése). Szeged, 2001. 119135.
Sándor Klára: A hiányzó paradigma. Magyar Tudomány, 1999/11: 13871392.
Sándor Klára:
A megtalált paradigma. Magyar Filozófiai Szemle, 1999/45: 595606.
Sándor Klára:
A nyelvi arisztokratizmus alkonya. In: Nyíri Kristóf (szerk.): Mobilközösség mobilmegismerés. Bp. 6777.
Sándor KláraKampis György:
Nyelv és evolúció. Replika, 40 (2000. június): 125143.
(Amit én ezekből
összeraktam, az teljesen másodlagos, és érdektelen.)
És hogy más is legyen itt: Szilágyi N. Sándor:
Elmélet és módszer a nyelvészetben (különös tekintettel a fonológiára). Kolozsvár, Erdélyi Múzeum-Egyesület, 2004.
(Nagyon fontos a könyv eleje, pl. azért, hogy világos legyen, hogy a nyelv miért nem
mi?, hanem
hogyan?Ami a Saussure-ös kérdést illeti:
szigetva wrote:
Akkor kezdjük mondjuk ezzel:
Saussure 1967:117 wrote:
A szinkrónia csak egyetlen perspektívát ismer, a beszélőkét, és egész módszere abban áll, hogy tanúvallomásaikat összegyűjtse; ha tudni akarja, mennyire reális dolog valami, akkor azt kell kutatnia --- és ez elegendő is lesz ---, hogy mennyire és a beszélők tudatában.
Na akkor szerintetek Saussure rosszul látja, vagy a beszélőnek tudatában van (nyilván valami implicit módon) a nyelv története, részben, vagy egészben.
(Saussure-nek a 1967-es Gondolat kiadta magyar fordítására hivatkozok.)
Ez elől én megint kitérnék. Részben, mert az előbb emlegetett Sándor Klára-tanulmánynál
(Amiért a szinkrón elemzés foszladozik) jobbat nem tudok, ha valakit tényleg érdekel, hogy a társasnyelvészet szerint miért tarthattalanok S. dichotómiái (egészen odáig bezáróan, hogy a test/lélek = beszéd/nyelv karteziánus tétel mitől evolúciótagadó=tudománytagadó), az ebben meg a többi tanulmányban (meg
Kampis Györgynél) sokat olvashat róla, nem hinném, hogy én náluk erről többet vagy jobban tudnék/tudnám mondani.
Ráadásul az olyan vonatkozási pontok, mint Saussure, azért is problémásak, mert túl sok előfeltevés, ráépült tudás torzítja, hogy mit is mondtak (túl alapműve keletkezésének zűrös körülményein), ráadásul egy-egy mondat önmagában eleve félrevezető, nem elfeledve azt sem, hogy egy S. által meg nem szerkesztett műben vígan maradhatnak önellentmondások is. (De nem hinném, hogy S.-t annyira ismerném, hogy ezt bizton állíthatnám.)
Ezzel a fenti idézettel persze nyugodtan egyetérthetek: igen, jól látja. Meg mondhatom azt is: S. totális tévedésben van, hiszen ő a beszélők tudatát a beszélőkön kívül (= társadalmi tudat) helyezi el, ezáltal a nyelvet mint absztrakt, beszélőktől független valamit értelmezi. Innen egy lépés se kell az ideális beszélő ideális nyelvének a fantazmagóriájáig, a beszélő nélküli nyelvig.
Amúgy ha ennek a topiknak a kiváltó okáig visszamegyünk, azaz odáig, hogy a nyelv története benne van a nyelvben (hisz minden rendszer, legyen ez akár egy élőlény akár egy tárgy, tartalmazza a saját múltját), és hogy a diakróna nem szinkrón metszetek egymásutánja, hanem egyetlen dinamikus, komponens rendszer, akkor Saussure természetesen nem illik a képbe, hiszen szerinte pl. a nyelvi változás nem is a nyelvben zajlik (hanem a nyelven kívül, a beszédben), ráadásul nincs is köze az (amúgy nála statikus) szinkrón rendszerhez: A diakronikus tények semmiféle kapcsolatban nincsenek azzal a statikus ténnyel, amelyet létrehoztak. (109) Egy diakronikus tény tehát olyan jelenség, amelynek létoka önmagában van; a belőle eredő sajátos szinkronikus következmények teljesen idegenek tőle. (111).