fejes.lászló wrote:
Azt akarja mondani, hogy az a szemantikai tartalom, amit egy szóval jelölünk, természetes?
De ennek nincsen semmi értelme. Mi méri a természetességet például? Ugyanezzel az erővel azt is mondhatta volna, hogy az elemi egységek tartalma hihetetlenül komplex. Ennek az állításnak egyáltalán nincs értelme.
Engem az ilyen kijelentések tudnak kiüldözni a világból:
Heltainé wrote:
A kognitív szemantika és a költői ráérzések találkozási pontjában József Attila univerzális névszemlélete mellé állítja Sinka István népi konceptualizáción alapuló költészetét, amelyben a nevek, mint elemi nyelvi egységek teremtenek kapcsolatot a tárgyi világ és a transzcendens között.
Milyen tudományos státusza van József Attila "univerzális névelméletének"? Sinka költészetéről nem is beszélve? Ezek mit keresnek egy állítólag nyelvtudományi előadásban? Ezek olyan
javaslatnak vannak szánva, ami riválisa lehet bármilyen tudományos elméletnek, akár a szemantika, akár a cognitive science területéről? Eszem megáll. Ezt elolvasta valaki az illetékesek közül egyáltalán?
Engem nem érdekel, ha valaki Sinka vagy más költő életművével foglalkozik, váljon egészségére. De ez az absztrakt
manipulatív, mert tudománynak akarja eladni azt, ami nem az, legalábbis a nyelvtudomány mai mércéje szerint, és ezáltal elhitetheti emberekkel, hogy ez az elfogadott színvonal a nyelvtudományban. Ez ezzel a nagy baj. Ha ez az Irodalomtudományiban hangzik el, lehet, egy szót se szólnék, mert a stilisztika meg a költészet eleve ott van otthon. De valószínűleg ott se kéne belekeverni a kognitív aspektust meg a "tulajdonnevek jelentésszerkezetét" és hasonlókat, mert ezeknek nagyon komoly irodalma van (említettem már Kripkét, de vannak egy páran, akik ezzel foglalkoznak).