Tebe wrote:
Kedves najahuha,
Pontosan mi is volna ez a tanulmány?
Egyébként úgy nem lehet nemzettudatot és nemzetképet építeni, hogy a nemzet egyik felét nemzetietlennek, idegennek, "magukfajtának" nevezik, és eleve kizárják a nemzetb?l. Az efféle nemzettudatból civilizált ember nem kér szerintem. (De lehet, hogy ez már itt is OFF.)
Kedves tebe !
A tv-beli beszélgetése során Kopp Mária ugyan megadta a honlapot, ahonnan le lehet tölteni a legfrissebb --- idei -- tanulmányt, de kés?n jegyeztem le a linket, bizonyára hibásan, így nem találom. Mintha az ELTE-t is mondta volna, ámbár ? SOTEs....
Kulcsszavak:
KOPP MÁRIA,
MAPET ( Magyar Pszichológiai és Egészséglélektani Társaság)
Magatartástudományi Kutatóintézet
Esetleg itt: (?)
http://www.magtud.sote.hu/index.html
http://www.magtud.sote.hu/karpat-medencei-konfererncia.htm
Testi és lelki egészségünk összefüggései:
http://www.magtud.sote.hu/pazmanyinf061122.ppt
Illetve a leend? "STRESSZ" világkonferencia Budapesten, 2007. augusztusában:
http://www.stress07.com/
Netán itt:
Magyar életmin?ségi kilátások:
http://www.magtud.sote.hu/magyar-eletminoseg.pdf
-----------
2.) Egyetértek.
Mint ahogy az sem járható út, ha valakit a "tudatosabb" hovatartozása okán akár maradinak, akár bármi másnak bélyegeznek.
Minden embernek más az értéksorrendje.
Van akinek a család, van akinek az egészség, van akinek a pénz, van akinek a múlt és egy közösséghez tartozás, amelyet messze nem a pénz tart össze.
És itt kapcsolódik a dologhoz az EREDET( ami már lehet mítosz is) , a FORRÁS , a GYÖKÉR ( nevezzük bárminek.)
-- Lásd ehhez újfent C.G. JUNG idevonatkozó meglátásait. -----
A MÍTOSZ egyáltalán nem pejoratív, és nem is lebecsülend?. A MÍTOSZ állapot, mely magában hordozza a mérhetetlen múltban létez? közösség ?siségét --- a tudatalatti ismeretet --, mely írás híján nemzedékr?l-nemzedékre hagyományozódott.
--"A mitológia valami egészen más: a minden kétségen felülálló valóság leger?sebb kifejez?je...s?t sokkal több : egyben az emberiség ?störténete."-( Wollheim da Fonseca A.E: Mythologie des Alten Indien /Berlin, 1856.)
A magam szavaival:
Minél ?sibb egy mítosz vagy legenda, annál több igazságtartalma van, dacára annak, hogy egyre kevesebbet értünk meg és hiszünk el bel?le.
De ez nem a mítosz vagy legenda hibája: az el?ítéletünk táplálja megtéveszthet?ségünket.
"Nehéz lesz feldolgozni azt, amikor bebizonyosodik mítoszainkról és legendáinkról, hogy minden sora megtörtént valóságot dolgoz föl több évszázadokra fönntartható, allegórikus, metafórikus, képszerü, tömör és befolyásmentes, hétköznapi megfogalmazásban, és szégyenszemre éppen ezt nem értékeltük benne.."
"..Nem lehet tudni, hogy a régi babonában mennyi tudomány van, és mennyi tévhit a mai tudományban.." ( Hell Miksa)
Err?l Hamvas Béla jut eszembe, aki a következ? fölosztást tette az emberiség nyelvével és annak rögzített változataival kapcsolatban:
1.-- ?snyelv
2.-- idea-nyelv
3.-- szimbólum-nyelv
4.-- mítosz-nyelv
5.-- költ?i nyelv
6.-- köznyelv - népnyelv
7.-- absztrakt fogalmi nyelv
Mindezeket a történelmi korokból is lesz?rhetjük.
Szimbólumnyelvként fogható föl az egyiptomi, kézzelfogható szimbólumai a hieroglifák.
Mítosznyelv a GÖRÖGségé, amely lassan átvált költ?i nyelvvé, ami aztán a latinban érvényesül igazán.
A nagy népvándorlásokat követ?en indul be a köznyelv dominanciája, amikor a hétköznapi dolgok is lejegyzésre kerülnek, és a köznép is kezdi elsajátítani az írás formáit.
Az absztrakt nyelvi világ pedig korunk jellemz?je.
A törés a kozmológiai központú szemlélet és az emberközpontú szemlélet között valahol éppen az európai civilizáció születése körüli id?ben, a Kr.e. 1. évezred fordulóján következett be.
Mindazon népek, amelyek meg tudták ?rízni az ?si (archaikus) világszemléletüket, írásukban ( már ha volt) sem történtek lényegi változások mindazok ellenére, hogy a világ köröttük teljesen meg is változott, miáltal életmódjuk átalakítására kényszerültek. Viszont ezen változásokat önnön fejl?désükként élték meg, hagyományaik részeként mindaddig, míg valamely küls?, er?szakos ( és legtöbbször alattomos) behatás ezt mélységeiben meg nem fert?zte. ( Értsd itt például amerikai indián ?slakosok és a hódítók viszonyait )