Kedves
varasdi,
érdekes, és kiegyensúlyozott, amit írsz, meg is lepődtem rajta, mivel valamilyen okból korábban azt gondoltam, nem tartod igazán komolyan vehető alternatívának a szó szerinti jelentést alapul vevő elméleteket.
Az én kérésem viszont nem kimondottan erre irányult, hanem sokkal inkább a "homogén elméletek"-nek arra a változatára, amelyet
kalman képvisel, még konkrétabban pedig arra, amit ezzel összefüggésben már az utóbbi néhány hozzászólásomban is emlegettem: ti. hogy egy ilyen típusú elmélet számára releváns adatnak, bizonyítéknak tekinthetők-e a beszélők ismeretértékű ("tudni, ismerni X kifejezés jelentését" típusú) meta-nyelvi megnyilatkozásai.
kalman ugyanis anélkül szállt ki a beszélgetésből, hogy bármi komolyan vehetőt mondott volna ez ügyben.
Arra kérek mindenkit, akit érdekel ez a téma, vizsgálja meg még egyszer a február 9. 13:54-kor írt hozzászólásomat. Elég azokra a bekezdésekre koncentrálni, ahol vastag betűkkel kiemelve felállítottam egy dilemmát azáltal, hogy egy döntésre kényszerítő szituációt mutattam be. Ez a dilemma véleményem szerint rávilágít arra, hogy miért tarthatatlan az a megközelítés, amelyet
kalman képvisel (mivel a két lehetséges alternatíva közül bármelyik választása inkoherenssé teszi a
kalman-féle elmélet egyik vagy másik feltevését).
Amikor
kalman-t megkérdeztem, elismeri-e, hogy az ő megközelítésében nem lehetséges megoldást találni erre a dilemmára, ő tömören annyit válaszolt, hogy "Nem (ismeri el)".
Amikor megkértem, fejtse ki részletesen, miért nem, ezt válaszolta:
kalman wrote:
Se hosszan, se röviden nincs kedvem, mindent elmondtam.
Itt a "minden" feltehetően arra a korábbi megjegyzésére vonatkozik, amiben vont egy isten tudja honnan szedett párhuzamot a szemantika és a neurológia között, továbbá ezt mondta:
kalman wrote:
Nem hiszem ugyanis, hogy különböző meta-állításoknak a hétköznapi életben való használata egy tudományos elmélet számára (amely nem az emberek hétköznapi életben tett meta-állításairól szól) fontos adat lehet.
Itt egyszerűen félreértett: korábban világosan elmagyaráztam, hogy az én felfogásomban a szemantika számára nem önmagukban ezek a meta-állítások, hanem
az ilyen meta-állításokból következményként levont, szavak jelentésére vonatkozó szemantikai tények azok, amelyek fontosak lehetnek. (Ugyanis ha egyszer elismerjük, hogy ezek a meta-állítások igazak, akkor számolnunk kell a logikai következményeikkel is. Ha viszont nem fogadjuk el, hogy igazak, akkor azt kell mondanunk, hogy a "tud", "ismer" igéket a beszélők tömegesen, nagy gyakorisággal, tévesen használják. Ez a fent említett dilemma röviden összefoglalva.)
Nos ha
kalman tényleg csak ennyit tudott erről a kérdésről mondani, akkor sajnos azt kell mondanom, számomra ez nagyon-nagyon kevés és mint "érvnek" gyakorlatilag nullával egyenlő a meggyőző ereje. Röviden szólva ezt én egy kamu-érvnek tekintem.
Amikor viszont azt állította, hogy
kalman wrote:
Szerintem te is (elmondtál mindent), és azokat ismételgeted.
akkor felmerül a gyanú, hogy
kalman valamit fatálisan félreért. Ez a szál már jó régen indult, azonban én egészen 2009. február 9. 13:54-ig nem fogalmaztam meg ezt a dilemmát (vissza lehet olvasni a topikot).
Vagy pedig azért ír ilyet, mert nem vállalja a további vitát - feltehetően azért nem, hogy ne kelljen szembesülnie azzal, mentnyire kínosan érinti, és alapjaiban mennyire megrendíti ennek a dilemmának a megoldhatatlansága azt az egész megközelítést, amit ő képvisel.
Elnézést kérek tőle, ha ezzel esetleg megbántanám - nem ez a szándékom, de egyelőre nem nagyon tudok más indokot elképzelni a visszavonulására. Megjegyzem, én is kaptam eddig jópár számomra kellemetlen kérdést, több olyan is volt köztük, amire nem tudtam megfelelően válaszolni, és lehet, hogy később, se tudok majd, de egyszer se mondtam azt, hogy ezek miatt végleg abbahagyom a beszélgetést.
Mindenesetre összegyűjtöttem
kalman néhány korábbi megjegyzését, amire az azóta történtek fényében reagálnék pár szóval így utólag.
kalman wrote:
nyelvészként az érdekel,hogy mikor mire mondhatják sikeresen az emberek, és miért
Ennek alapján számomra teljességgel felfoghatatlan, indokolhatatlan, megdöbbentő, hogy nyelvészként hogy nem érdekelhet valakit, mikor és milyen kifejezésekre mondják sikeresen az emberek azt, hogy "tudják, mit jelent". Ugyanis az alábbi megállapítás
kalman wrote:
világos, hogy ilyen mondatok tömkelege gyűjthető spontán beszédhelyzetekben,
tökéletesen illik az alábbi sémájú mondatokra is:
"XY tudja, hogy Z mit jelent", "XY ismeri Z jelentését", "XY tudja, hogy Z azt jelenti/nem azt jelenti, hogy p" stb. stb.kalman wrote:
Nagyon is fontosnak gondolom, hogy falszifikálható legyen az elgondolásom, nem tom, miért gondolod, hogy nem.
Szerintem az elgondolás simán falszifikálhatatlanná vált azzal, hogy kizárta az imént említett sémájú meta-nyelvi megnyilatkozásokat a szóba jöhető adatok köréből. Úgyhogy megkockáztatnám a feltevést, hogy
kalman annyira mégse tartja fontosnak a falszifikálhatóságot.
kalman wrote:
A tudományban az a szép, hogy nem leírt oldalakban mérik, és nem is abban, hogy ki írta azokat az oldalakat és hol jelentek meg, hanem hogy milyen empirikus anyagon alapulnak azok az oldalak, és mennyire ésszerűen, plauzibilisan, logikusan van az az empirikus anyag értelmezve, feldolgozva. A gondolat, az érvelés, és az ezeket alátámasztó bizonyítékok a fontosak, semmi más nem számít.
Ezzel a szép és megható utolsó idézettel persze maradéktalanul egyetértek. Viszont azt kérdezem, mit lehet mondani arra, ha valakinél ez a sorrend: 1. elméletalkotás (mely szerint nem létezik alapjelentés/származtatott jelentés közti különbség), 2. az elméletet potenciálisan cáfoló, előbb említett sémájú számtalan meta-nyelvi ellenpélda teljes ignorálása.