Különböző más topikokban felmerült, hogy mit lehetne tenni a felsőoktatás szánalmas színvonala, a kontraszelekció stb. ellen. Nos, nagyon röviden (aztán, ha kell, részletesebben is): szerintem ki kell dolgozni egy olyan mérési rendszert, aminek a segítségével objektíven meg lehet állapítani, hogy egy-egy szak mennyire színvonalas, meg kellene szüntetni a fejkvótát, ehelyett az államnak ösztöndíjak formájában egyes diákokat közvetlenül kellene támogatnia, de szigorúan annak arányában, hogy mennyire színvonalas szak(ok)ra jár, ismét teljesen mechanikus számítás alapján.
Hogyan lehet mérni a színvonalat? Ez természetesen nagyon bonyolult kérdés, de én azt gondolom, bármilyen mérés jobb, mint ami most van, vagyis a semmilyen. Elsősorban több éves távon számon kell tartani, hogy az illető szakon végzettek hogyan tudtak elhelyezkedni, vagyis követni kell a diplomásokat. A "hogyan tudott elhelyezkedni" nagyon durván, de nagyon precízen mérhető azzal, hogy mennyit keres. Persze nagyon sok mindentől függ az, hogy ki mennyit keres, de a nagy átlag azért erős korrelációt fog mutatni azzal, hogy hova járt. És nem hiszem, hogy ennyire egyszerűen meg lehet úszni. Például azok az intézmények, amelyeknek sikerül eleve sokkal jobb képességű (vagy jobb kapcsolatokkal rendelkező) diákokat felvenni, kevesebb munkával, kevésbé színvonalas oktatással is jobb eredményeket érhetnének el csak ennek a mérőszámnak az alapján, ezért kombinálni kellene a kimenet sikerességét egy bemenet--kimenet összehasonlítással is (képességmérés a felvételizőknél és a diplomásoknál, ilyesmi).
Ceterum censeo: inkább egy kicsit torz, egy kicsit elégtelen mérés (később lehet még csiszolni), mint a minőség teljes figyelmen kívül hagyása és a kontraszelekció.
|