Quote:
Ez az ismeretterjesztésről szól. Én az alapkutatásról akartam beszélni, nem az ismeretterjesztésről.
Na ez rögtön az első. (Gondolom, nem feltételezed, h a múzeumi munkatársak csak kiállítást rendeznek, és enm kutatnak, úgyhogy ezt rögtön át is ugrom.) Nem értem, hogyna lehet elválasztani a kutatásokat az ismeretterjesztéstől.
- Figyejj, aggyá péndzt.
- Mire?
- Alapkutatásra.
- Na de pontosabban?
- Á, azt te úccse érted...
Na ez az, ami szerintem nem megy. Természetesen nem helyes, ha valaki kutatás helyett elmegy médiabohócnak, és nem várható el, h a nagyközönség a kutatásod minden részletét ismerje, de az azért, h valamilyen szinten számot adj ezekről, h tágítsad a horizontjukat és horribile dictu, kicsit el is szórakoztasd őket, azt szerintem el lehet várni. Tehát szerintem nagyon is ide tartozik a dolog.
Quote:
ha lenyesem azt, amiről nem tudom belátni, mikor lesz belőle termék (akármilyen értelemben) a piacon, akkor lehet, hogy rosszabbat teszek, mintha nem nyúltam volna hozzá.
Lehet, h én nem fogalmaztam elég disztingváltan, de nem arra gondoltam, h csak olyan alapkutatást lenne szabad végezni, aminek rögtön látod a felhasználási területét. De szerintem az elvárható lenne, h a kutató elgondolkodjon a felhasználási lehetőségekről. Egy matematikai problémából lehet bűvös kocka is. Ehhez persze nem az kell, h a matematikai problémák közt úgy válogassunk, h miből lehet bűvös kocka, de azt igenis jelenti, h ha már eljutottunk addig a modellig, akkor jusson eszünkbe, h ebből lehet valami közhasznú dolog is.
Quote:
Azért ebben a formában szerintem senki vagy alig néhányan mondanák ezt.
Persze, mondani nem mondják. De nagyon sokan hasonlóképpen gondolkodnak: az ő munkájuk úgy, ahogy van, értékes. Pont. Fel nem merülhet, h őt leépítsék, mert az a barbárság előretörése. Részletes indoklás nincs, vagy csak olyan hadova, h nem csak kenyérrel, meg az ország is szegényebb lesz azzal, ha... Olyan ez, mintha valaki azt mondaná, h a fodrászon nem szabad spórolni, elvégre hogy néz ki, ha nem a legújabb divat szerint van vágva a haja. Ám tudomásul kell venni, h ha a fodrászra nincs keret, hát nem futja és kész. Persze ha a frizurának van szerepe a jövedelemszerzésben, akkor kell rá költeni. Ez van.
Quote:
Szerinted, fejes, ez azt mutatja, hogy a társadalom hajlandó a kutatókat "eltartani"? [...] Viszont ha ezt a programot sikerül következetesen véghezvinni, akkor senkinek semmi köze nem lesz ahhoz, hogy XY kutató milyen obskurus dologgal foglalkozik, mert az illető ténylegesen nem abból él.
Azért ez nagyon csűrcsavaros. Ne felejtsd el, h egy óvónő is annyit kap, és annak ugyanolyan biológiai szükségleteit kell kielégíteni, mint egy kutatónak. Ráadásul kézzelfoghatóan hasznosat csinál, sőt, a társadalom közvetlenül megtapasztalható érdeke, h minél jobb óvónők legyenek, minél vonzóbb legyen az óvónői pálya. Ennek ellenére ennyit hajlandóak erre áldozni, vagy ennyi jut, ahogy tetszik. Te úgy kapsz ennyit, h semmi olyat nem csinálsz, amiből a társadalom közvetlen hasznot látna. Ebben az értelemben beszélek én eltartásról. Ha neked vannak más forrásaid is, h ne úgy élj, mint egy óvónő, akinek nincs, az a magánügyed. (Más kérdés, h más szempontokból nyilván abnormális, h egy akadémiai kutató annyit keres, mint egy óvónő.)
A másik probléma, h a kutatásban és az oktatásban nem egy olyan példával találkoztam, amikor azt mondta valaki, h ennyiért? És tényleg semmit nem csinált. Magánórákból, különmunkákból egészítette ki úgy a fizetését, h a valódi munkahelyén semmi értékelhetőt nem csinált. A társadalom fizette, az intézmények pedig hallgatólagosan jóváhagyták, esetleg hosszú évek múlva léptek valamit. Az illető pedig azt gondolta, h neki ez jár, mert ő tudós/művész/stb. Na ez az, ami ellen háborgok.