Roqui szerintetek tényleg nem érti, vagy szivat minket?
Quote:
- Nem tudtam meg, miért egyedül a nyelvészet kompetenciája a nyelvromlás problematikája, mért ne lehetne itt keresnivalója a filozófiának, vagy az esztétikának.
Szerintem a kiindulópont az, h adott jelenségkörök problémáival a megfelelő szaktudományok foglalkoznak. Aligha vitatható, h nyelvi kérdésekben a nyelvtudomány kompetens. Kétségtelen, h mondhat a filozófia sokmindent sokmindenről: pl. a halálról is, de a halál beálltának megállapítása mégis inkább az orvostudomány/biológia kompetenciája, nem? Ennek ellenére mi továbbra is nyitottnak mutatkozunk bármire, amit a filozófia hozzátehet a kérdéshez. Eddig azonban egy épkézláb gondolattal sem találkoztunk.
Quote:
- Nem tudtam meg, miért csak abban az esetben minősíthetünk értéktelenebbnek egy nyelvváltozatot, ha az éppen korlátozott körben használatos csupán.
Érdekes, ilyesmit aligha mondott valaki. Talán a kihalófélben levő nyelvekről mondott valaki valamit, amit ezek szerint Roqui nem értett meg. Nyilvánvaló, h ha egy nyelven már nem lehet kifejezni mindazt, amit a nyelv beszélői kifejezni szeretnének, akkor az a nyelv valamilyen értelemben csonka. De nem hiszem, h ebben az esetben értékről beszélhetnénk. (A millói Vénusz sem kevébé értékes azért, mert csonka.)
Quote:
-Nem tudtam meg, mért nem zavarja vitapartnereimet az a - mindezekből egyenesen következő - megállapítás, miszerint, ha Orwell newspeakjével kapcsolatban egyáltalán beszélhetünk (tudományosan) silányságról, akkor ezt csupán azért tehetjük meg, mivel korlátozott körben használatos.
Ha jól emlékszem,
kalman mondta ki, h a newspeak nem egy valódi nyelv, nem beszélhetünk a szókincséről vagy grammatikájáról. (Arról nem is szólva, h amit Orwell játszik vele, az mind a mai angolhoz képest értendő. De ez a kérdés egy külön szálat érdemelne, mert Orwellnek sok mindenben vagy nincs igaza, vagy egészen másképp értendő, mint a Modern English és a newspeak időn kívüli szembeállítása.)
Quote:
- Nem tudtam meg, miért erkölcstelen Salamon álláspontja, hiszen, kimutattam, nem állít olyasmit, hogy aki suksüköl az erkölcstelen.
Salamon basztatja Nádasdyt, de nem tudjuk meg, miért. (Hacsaknem azért, mert nem ismeri fel a nyelvromlást, tehát erkölcstelen.) Erkölcstelen azért, mert nem fogalmazza meg nyiltan az állításait: ha lehet a nyelvet erkölcstelenül használni, hát ő úgy teszi. Már ha van értelem a mondatai mögött.
Quote:
- Nem tudtam meg, miért nem alkalmasak vitapartnerünk személyiségéről - megsemmisítő felhangú - ítéletek közvetítésére az olyasfajta kijelentések, minthogy pl. "az értelmetlen vagy hamis állításokat tesz" - hisz egy ilyesfajta közlés jól kimutathatóan tartalmazza ezt a jelentéstöbbletet.
Talán két dologról van szó. Egyrészt arról, h az állítás igaz-e vagy sem. Ha nem, meg lehet cáfolni, a vita megy tovább, és legfeljebb az szégyenül meg, aki az állítást tette. Ha az állítás igaz, akkor viszont jogosan minősíti azt, akiről szól.
Quote:
- Nem tudtam meg ugyanakkor: megfogalmazhatom-e azt a véleményemet (a racionális vita metódusainak megfelelő módon), hogy némely vitapartnerem képmutató, ha ezt az "én úgy gondolom, neked nincs igazad, mert" bevezetéssel teszem.
Nem maradt ki itt néhány lépés? Akinek nincs igaza, az rögtön képmutató? Nem tévedhet jóhiszeműen? Egyáltalán: kiről bizonyítota be Roqui, h téved? Kiről próbálta meg egyáltalán komolyan vehetően bebizonyítani?
Quote:
- Nem tudtam meg, kalman miért gondolja azt, hogy velem "nem is lenne szabad szóbaállni".
Ez az állítás a cinizmus netovábbja.
Quote:
- Nem tudtam meg, miért ragaszkodnak ahhoz vitapartnereim, hogy a nyelvromlás létezése mellett csak avval az előfeltevéssel lehetne érvelni, miszerint "aki suksüköl az erkölcstelen", holott kimutattam az ellenkezőjét.
Hol? Talán a csúnya admin törölte ezt a hozzászólást?
Quote:
- Nem tudtam meg, mire alapozzák azon véleményüket vitapartnereim, miszerint kizárólag Salamon vagy talán én tudnám megállapítani: egy jelenség része-e a kultúrának, vagy sem; azok után is, hogy két kritériumot (és egy definíciót) megadtam e kérdés kapcsán.
Látot itt valaki komolyan vehető definíciót? A homokvárról meg a parlamentről van szó? A rongyokról meg a zászlókról? Vagy arról, h az a kultúra része, ami "kultúrahordozó"? Ezek nem vehetők komolyan, én magam is többször kértem pontosítást, részletesebb kifejtést, semmi hasonlót nem kaptam.
Quote:
- Nem tudtam meg, vitapartnereim miért nem találják elfogadhatónak ezeket a kritériumokat.
Mert nem tesznek eleget a kritériumokkal kapcsolatos elvárásoknak?
Quote:
- Nem tudtam meg, mért nem látnak vitapartnereim ellentmondást abban, ha valaki következetesen az ellenkezőjét argumentálja egyéb megnyilvánulásaival, mint a vitában tett hozzászólásaival.
Itt Roqui nyilván a gój motorosokkal kapcsolatos ügyre utal. Legalább öten próbálták neki szebbnél szebb levezetésekkel, példákkal stb. elmagyarázni, h miben téved. Állítólag nem érti.
Quote:
- Nem tudtam meg, hogy miért nem tisztességtelen az a fajta álláspont: nekem fogalmam sincs arról Fejes László jobb, vagy balkezes-e, nem is érdekel, nem is kompetenciám; de abban biztos vagyok: egyik kezét sem használja ügyesebben, mint a másikat.
Szögezzük le: Fejes László jobb.
Érdekes lenne megmondani, miért ilyen biztos ebben a kérdésben Roqui. Jómagam a következőt feltételezem: minden ember, akit ismer, vagy jobbkezes, vagy balkezes. Ezért nem tudja elképzelni, h vannak olyanok, akik egyforma ügyességgel használják a kezeiket.
Fordítsuk le ezt a nyelvek példájára! Eszerint Roqui nem tudja, h az
én tudnák vagy az
én tudnék a jobb, de az biztos, h az egyik értékesebb. Milyen párhuzamot találunk? Van-e két nyelvi forma, amelyikből az egyik értékesebb? Nem, ilyet nem találunk? Mire következtethetünk ebből? Arra, az
én tudnák vs.
én tudnék között sincs értékkülönbség.
Akkor mennyit is ér Roqui "párhuzam"-a???
Quote:
- Nem tudtam meg, ha vitapartnereim feltételezése szerint a tudományos elméletek közötti értékkülönbség éppen abban érhető tetten, hogy ezek mennyire mentesek az inkonziszetenciától, akkor miért nem találják problematikusnak ezt a fajta inkonzisztenciát egy tudományos elméletben.
Miféle inkonzisztencia? Miféle elmélet?
Quote:
- Nem tudtam meg, miért tarthatatlan neopozitivista előfeltételezéseket látni abban, ha valaki következetesen tagadja, hogy hitbéli, ízlésbéli, vagy egyéb, nehezen megfogalmazható kérdésekkel foglalkozhatna a (szak)tudomány, miközben pontosan ez a (neo)pozitivizmus előfeltevése.
Ki mondta, h ne foglalkozhatna? Csak éppen tudományos igénnyel. Egyébként a neopozitivizmus eszmerendszerének megvitatása tényleg e topik témájába vág?
Quote:
- Nem tudtam meg, vitapartnereim miért látják helyénvalónak a tudományos megismerés és a kábítószeres befolyásoltság állapotának összevetését.
Én erre válaszoltam, Roqui erre annyit tudott reagálni, h nem
varasdi, hanem
barany használta ezta kifejezést. (Az nyilván nem érdekelte, h arra a kérdésére válaszoltam, ami
varasdi az elitista tripről szóló hozzászólására reagált.)
Quote:
- Nem tudtam meg, vitapartnereim szerint miért is volna tudománytalannak tekinthető az álláspontom.
Igaza van Roquinak, nehéz megmondani, h tudománytalan-e az álláspontja, hiszen egyetlen tudományosan értékelhető érvét sem osztota meg velünk eddig.