erik.svoboda wrote:
Quote:
Pusztay-féle reálisabb kiindulási alappal
Na állj, azért ne keverjük a szezont a fazonnal! Legalábbis azokban a körökben, ahol én mozgok, senki nem azért utasítja el Pusztay "elméletét", mert belegyepesedett a 19. századi történeit-összehasonlító nyelvészet módszertanába, hanem azért, mert Pusztay kb. azt a "módszert" követi, h ahol hasonlóság van, ott az az érintkezés nyoma.
Oké, oké, visszakozok, hülye voltam, és nem volt szerencsés belekeverni ebbe a témába Pusztayt. Mert ugyan írtam is, hogy "sokban a Pusztay hibája is", de ez nem ment fel azalól, hogy emiatt tényleg elfogadónak látszok Pusztay az összes megjegyzésével kapcsolatban. De nem így áll a helyzet, az
erik.svoboda 2007. Máj. 16, Szerda, 17:19-es hozzászólásában írottakat mind elfogadom (ill. vagy 15 éve nem karbantartott finnugrisztikai ismereteim alapján eddig is így gondoltam). Úgyhogy azt a most felelőtlenül meg se nézett (csak egy emlékkép alapján belinket) cikkre történt hivatkozásomat visszavonom, nem alkalmas annak bizonyítására, amire szántam.
erik.svoboda wrote:
Az pedig, h az uráli alapnyelv valamiféle lingva franca vagy pidgin vagy hasonló lett volna, addig csak fantazmagória, amíg ki nem tud mutatni olyan jelenségeket, amelyek erre utalnának.
Nyilvánvalóan. Az viszont valószínű, hogy az uráli alapnyelv is fantazmagória, hiszen nem más, mint a rekonstrukciók végeredménye, és nem egy reálisan létezett nyelv. (Ezért volt mókás 1990-ben a finnugor konferencia keretében egy kiállítás, amikor alapnyelvi mondatok hangzottak el a rokon nyelvek példamondatai mellett.) Hogy valami volt, az biztos, de hogy hogyan volt, nagy kérdés. A gyéren lakott vidékek nyelvi mozgásai valószínűleg segíthetnek modellezni a 6-10 ezer éves viszonyokat. (Ill. etológiai alapon (plusz evolúciós pszichológia) is lehet tudni egy csomó mindent a közösségek szerveződéséről, ami nagyban befolyásolhata a nyelvi változásokat.)
erik.svoboda wrote:
Quote:
Mivel a szociolingvisztika úgy ítéli meg, hogy a fonémákról eleget tud a rendszernyelvészet révén, nem a kül. fonológiakönyvekből ismerős kérdéseket veszi elő, hanem azt nézi meg, hogy bizonyos hangtani jelenségek, hogyan és miért tűnnek fel a beszélőközösségekben (mondjuk a szóvégi -r a New York-iak nyelvében).
De hát ezzel pont azt mondod, amit én! Miután a rendszernyelvészet tisztázta, h mik a szabályai az r-használatnak egy-egy változatban (vagy mik a lehetséges szabályok, milyen szabályok implikálják egymást stb.), jöhet a szociolingvisztika és mondhat még többet a nyelvről. DE a szociolingvisztikai megközelítés mindig csak ráépülhet a rendszerszerű leírásra, és nemhogy nem előzheti meg, de még párhuzamosan is aligha futhat vele.
Ha ezt mondtam is (mert számos szociolingvisztikai irányzat gondolhatja is így, hisz a szociolingvisztika képviselő szinte kivétel nélkül rendszernyelvészeti képzéssel nőnek fel, és én ráadásul csak azt akartam érzékeltetni, hogy miért nem a rendszernyelvészetben gyakoribb témák felé fordulnak elsősorban a szociolingvisták), ennek nem kellene így lenni. Ha igaza van Kuhnnak (tudom, hogy ebben a kérdésben nem egészen) arról, hogy paradigmák nincsenek egymással beszélőviszonyban, és hogy az azonos szavaik is mást jelentenek, akkor a társasnyelvészetnek majd meg kell teremtenie a saját hangtanát pl. Hogy ez így lesz-e (vagy legalább lesz-e rá kísérlet), nem tudom. Ha nem lesz, akkor az egész társasnyelvészet nem ér semmit, nem volt más, mint hőzöngés. Két-három év múlva visszatérnék a kérdésre, addigra remélhetőleg többet tudok majd mondani. (Mert van olyan fiatal, aki épp mostanában kezd neki ilyen témának.)
erik.svoboda wrote:
Elolvastam a szent mókust, és elég fura benyomásaim vannak... Magyarul: a szerzőnek rengeteg dologban igaza van, de az az érzésem, h meglehetősen tájékozatlan a területen. Hol nyitott kapukat dönget, hol túl szigorú, miközben könnyedén vet fel olyan dolgokat, amelyek a sajátjánál jóval enyhébb kritikát sem viselnének el, hol pedig egyszerűen nem ismeri a tényeket. Ettől függetlenül persze a hazai finnugrisztika és nyelvtörténetkutatás tele van problémákkkal, de azért ennél felkészültebb orvosra lenne szüksége.
Nincs miért tiltakoznom, és mentegetőznöm se. Nekem a szöveg azért tetszett, mert én korátsem azt tapasztaltam, hogy
erik.svoboda wrote:
Csakhogy azért, mert valaki nem hangsúlyozza minden lépésnél, h "ez persze nem 100%", attól még nem biztos, h vakon hisz benne. Szerintem a nyelvtörténészek általában tisztában vanank azzal, h amit csinálnak, az valószínűsítés.
De lehet, hogy csak nekem jutott különösen sanyarú sors finnugristákból, akik között bizony volt olyan, akire az 1980-s években is igaz volt, amit Róna-Tas András Schleicherről és követőiről írt, akik szerint A nyelvcsaládok közös őse, az alapnyelv nemcsak magyarázó séma, hanem valóban létező nyelv volt. (
) az indoeurópai ősnyelvet olyan komolyan vették, hogy a még a Miatyánkot és egy kis mesét is lefordítottak rá. (A nyelvrokonság. Budapest, Gondolat, 1978. 94.)
erik.svoboda wrote:
Sándor Klára: A naturalista nyelvészet felé. Észlelés, szimbólum, tudat: a magyar kognitív tudomány tíz éve. 10. MAKOG konferencia, Visegrád, 2002. január 28.
erik.svoboda wrote:
Tételezzük fel, h egy híd szerkezetében különböző korróziós folyamatok indulnak el, minek következtében a híd szerkezete meggyengül, már nem bírja el a rajta közlekedő járművek forgalmát, és ledől. Természetesen lesznek, akik meghalnak, lesznek, akik sérüléseket szenvednek. Mivel a híd központi szerepet tölt be a régió közlekedésében, a közlekedés rendje felborul, korábban csendes útvonalak forgalmassá válnak, mások elnéptelenednek. Az eset kihat a gazdaságra is (egyes boltok forgalma nő, másoké csökken), ráadásul komoly területfejlesztési kérdéseket vet fel (újraépíteni? máshol építeni? ne is hidat, alagutat, elkerülő utat? stb.)
És akkor ön valaki, és azt mondja, h mindennek az esemény- és jelenségkomplexumnak a leírására nem elég a kémia, a statika, a sebészet, a közlekedésmernökli tudomány, a közgazdaságtan stb., hanem kell egy egységes naturalista tudomány, ami mindezekkel egyszerre tud elszámolni. Te minek, könyörgöm, minek?
Gyanús nekem ez az analógia vagy példabeszéd vagy mi. De függetlenül ettől még is inkább azt mondom, ad absurdum igen, ezek is hozzátartozhatnak ahhoz a komponens rendszerhez, amiben az emberek (nyelvi) viselkedését megfigyelhetjük. A kérdés mindig az, hogy a vizsgálat sugara mekkora (milyen körben lehet megtalálni a magyarázatot). De ez itt az alagutakkal csak parodisztikus ábrázolása ennek, érdemesebb inkább valamiféle holizmus és a külső/belső nyelvészet megszüntetése felől közelíteni. Elvileg persze, mert a gyakorlat úgyse fog a végső határig elmenni.
erik.svoboda wrote:
Mi köze van a magánhangzó-harmóniának a beszédtetthez, a névszói paradigma felépítésének az udvariassági regiszterekhez? Minek kellene nekünk mindezekről egységes keretben elszámolnunk?
Ezek tök összetartoznak, ez világos. Az
én várnák/várnék harmóniaprobléma, vagy a
Hol? Házba/Házban paradigmát érintő kérdése (ill. az
Üljön/Üljék -- északkeleti nyelvjárás) simán előkerülhet a beszédtett vagy az udvariasság kérdéskörében. Akkor meg miért ne lenne jobb ezekkel egyszerre, egy keretben elszámolni? (A keretet persze valóban olyan tágan kell értelmezni, minthogy naturalista filozófia, evolúciós szemlélet, empirizmus stb. Ha ez így van akkor a "különböző" tudományok (melyek keretükben azonosak) eredményei átvehetőkké válnak egymás számára a közvetlen kutatási tárgytól függetlenül. A társasnyelvészet és a rendszernyelvészet esetében az a gubanc, hogy itt hiába mondja mindkettő, hogy valami módon a nyelvet, nyelvhasználatot vizsgálják, elméleti alapjaik, a tudományelméleti keretük teljesen más, ezért köztük az átjárás káros keveredést eredményez (ld. magyarszociolingvisztika, bár ez sok ok miatt eltúlzott példa). Csak ez legtöbbször nem derül ki, mert a kettő az egyes emberekben, elsősorban nyilvánvalóan a magukat szociolingvistáknak vallókban (a tudomány művelésének színhelyei, az emberek közötti kapcsolatok, az oktatás stb. miatt) keveredik össze.)