NYELVÉSZ http://seas3.elte.hu/nyelveszforum/ |
|
Egy kérdöíves vizsgálat eredményei http://seas3.elte.hu/nyelveszforum/viewtopic.php?f=37&t=286 |
Page 1 of 1 |
Author: | molnarcili [ 2006. March 13, Monday, 16:26 ] |
Post subject: | |
prezzey wrote: Hogyan zajlott a mintavétel, erről mondott valamit? Jól értem, hogy nem? ![]() Tök jól érted, nem mondott semmitse. prezzey wrote: ]Az intézményekről mondott valamit egyáltalán? Nem, semmitse. (De az pl. kiderült, hogy a mintavétel nem ugyanakkor történt a középiskolások és az általános iskolások között. Vaszleg évekkel később az utóbbiaknál.) prezzey wrote: Milyen hosszú volt az előadás?
Nem nbéztem az órát, de sztem olyan 45 perces lehetett, kb. |
Author: | prezzey [ 2006. March 12, Sunday, 23:39 ] |
Post subject: | |
Quote: A vizsgálat, annak ellenére, hogy 518 kérdőívet dolgozott fel, nem tekinthető reprezentatívnak és nem is állította ezt magáról. Hogyan zajlott a mintavétel, erről mondott valamit? Jól értem, hogy nem? ![]() Quote: Nem mondta el a felmérés körülményeit, nem indokolta meg a választott módszereket, nem mutatta meg a kérdőívet, nem mondta el, hogy választotta ki az intézményeket.
Az intézményekről mondott valamit egyáltalán? Milyen hosszú volt az előadás? Szerintem az megbocsátható, ha magát a kérdőívet nem mutatja meg, vagy hogy a módszereket nem indokolja*, nyilván nincs mindenre idő... de azért hogy semmi se derült ki a mintavételezésről, az elég meredek. Nem csoda, hogy nem hagytak kérdezni, ilyenkor az szokott lenni az első kérdés... ____________ * - a kérdőívezést nem is nagyon kell indokolni: gyors, olcsó, egyszerű kiértékelni, mi kell még? ![]() |
Author: | molnarcili [ 2006. March 12, Sunday, 15:11 ] |
Post subject: | |
prezzey wrote: Csak leíró statisztika volt, semmi hipotézistesztelés?
![]() Hát igen. Már napok óta készülök, hogy leírjam a véleményemet, csak nem is tudtam, hogyan kezdjem. Szóval: 1) Nem értem az előadás címét. Sem a mostani, sem a jövőbeli, sem a lehetséges utakról nem volt szó. A tévutakről nem is beszélve. 2) A vizsgálat, annak ellenére, hogy 518 kérdőívet dolgozott fel, nem tekinthető reprezentatívnak és nem is állította ezt magáról. Így viszont... 3) A szerző csak halvány utalásokat tett arra, hogy a képességfejlesztési célokat lehet félreérteni / nem érteni. De ezeken a célzásokon túl valójában semmit nem mondott a nyelvtanoktatásról, a problémák okairól, az egyes eredmények közti érdekes összefüggésekről. 4) A szerző szót sem ejtett más vizsgálatok eredményeiről. 5) Nem mondta el a felmérés körülményeit, nem indokolta meg a választott módszereket, nem mutatta meg a kérdőívet, nem mondta el, hogy választotta ki az intézményeket. 6) Az óraszámoknál nem vette figyelembe, hogy a különböző évfolyamokon a NAT más heti óraszámot ajánl, ill. azért erre van kialakult szokás. Így a heti megtartott órákra vonatkozó eredmények szerintem használhatatlanok. Nem voltak tehát sem hipotézisek, sem kérdések, sem összefüggések. Az egész bizonytalan státusú adathalmaz lógott levegőben. Valójában még az sem lett kimondva, amit a levegőben én (elfogult!) érezni véltem: "Jó úton haladunk, de azért még van bőven van mit tennünk anyanyelvi oktatásunk jobbá, hatékonyabbá tételéért." És az, hogy nem lehetett hozzászólni, sem kérdezni, végképp igehirdetés -jelleget adott a dolognak. És ugyanazt a problémát érzékelem, amit kalman felhasználó már részben megfogalmazott egy sarokkal és pár héttel odébb: Ilyet csak bebiztosított hatalmi pozícióból lehet megtenni, mivel az ember onnan vaszleg nem kockáztat semmit, ugyanis a dolog alapja nem a szakmaiság. |
Author: | prezzey [ 2006. March 12, Sunday, 14:06 ] |
Post subject: | |
Csak leíró statisztika volt, semmi hipotézistesztelés? ![]() Azért ez egy "kutatócsoport"-tól kissé fura, az oktatáskutatáshoz nem értek, de pszichológiából ez még alapképzéses (I-III. évf.) műhelymunkaként is nehezen csúszna át. Jó, lehetne mondani, hogy ők csak feltérképezik a helyzetet, de nekem ez még akkor is kevés. Vagy csak maximalista vagyok? Ha esetleg erre járnának a szerzők, szívesen felajánlom, hogy megcsinálom a stat részét a dolognak, vagy szerzek rá embert. Ne mondja senki, hogy destruktívan kritizálok. Csak zavar, hogy itt van egy remek adathalmaz (518 magyartanár, azért ez valami!) és nincsen megfelelően kihasználva. |
Author: | molnarcili [ 2006. March 8, Wednesday, 10:18 ] |
Post subject: | |
Megjegyzés: Annyit még hagy tegyek hozzá, hogy a %-os értékek a legtöbb esetben valószínűleg nem pontosak (1-3 % eltérés), mert hátul ültem és nem láttam jól a számokat. Azért nagyobb eltérés nem lehet, mert mindegyikhez volt diagram, és arról le tudtam azért olvasni...] |
Author: | molnarcili [ 2006. March 7, Tuesday, 23:32 ] |
Post subject: | Egy kérdöíves vizsgálat eredményei |
Ma a Magyar Nyelvtudományi Társaság felolvasóülésén Antalné Szabó Ágnes tartott előadást UTAK ÉS TÉVUTAK AZ ANYANYELVTANÍTÁSBAN -- EGY KÉRDŐÍVES VIZSGÁLAT TÜKRÉBEN címmel. Elmentem, oszt jegyzeteltem, mert érdekelt a dolog. Itt teszem közzé az előadás alatt készített jegyzeteimet: Quote: Az előadó a Szemere Gyula Anyanyelv-pedagógiai Kutatócsoport (http://maimagy.web.elte.hu/szemere/) tagjaként dolgozott a kérdőíves vizsgálaton; 2004. novemberére, középiskolai tanárok körében végezett kutatását terjesztette ki; ennek az eredményeit prezentálja.
Kérdőíves vizsgálat magyartanárok körében. Összesen 518 kitöltött kérdőív; 171 alsós tanító, 142 felsős tanár, 196 középiskolai tanár. *** I. ADATOK Vidéki: 76% -- Bp.-i: 24% Legtöbbjük (91%) kétszakos. *** II. KÉRDÉSEK 1. MILYEN RENDSZERESSÉGGEL TART ANYANYELVI ÓRÁT? a) heti 1-nél kevesebb -- 5 % b) heti 1 -- 60 % c) heti 1-2 -- 12 % d) heti 2 -- 23 % 2. MILYEN ARÁNYBAN FONTOSAK A KÖVETKEZŐ CÉLOK AZ ANYANYELVTANÍTÁSBAN? Code: | 1-4. évf. | 5-8. évf. | 9-12. évf. ____________________________________________________________ a) anyanyelvi ismeretek | 49 % | 61 % | 54 % b) nyelvhasználat fejlesztése | 46 % | 36 % | 35 % c) egyéb célok | 10% alatt | 10 % alatt | 10 % alatt => Antalné következtetése: Nem mindig lehetséges az oktatási dokumentumokban kiemelt képességfejlesztési célok megvalósítása. [Ennek okainak feltárását a későbbiekre ígérte, de nem adta meg.] 3. MENNYI IDŐT FORDÍTANAK 9-12. OSZTÁLYIG [TEHÁT A 4 ÉV ALATT ÖSSZESEN] A KÖVETKEZŐ TÉMÁKRA? [Felsorolta az összes hagyományos nyelvtanórai témát. --> Csak a grammatikatanítást és a szövegértés tanítását emelte ki.] Code: grammatika tanítása | szövegértés tanítása ____________________________________________________________ a) 1-5 óra 9 % | 20 % b) 6-10 óra 9 % | 17 % c) 11-20 óra 36 % | 28 % d) 21-30 óra 25 % | 23 % e) 30 óránál több 25 % | -- 4. MILYEN GYAKORISÁGGAL ALKALMAZZÁK A KÖVETKEZŐ MÓDSZEREKET? [A TÁBLÁZAT ERŐSEN HIÁNYOS, MERT CSAK ÁTSZALADT RAJTA, DE AZ ARÁNYOK NAGYJÁBÓL MEGTIPPELHETŐK!] Code: soha ritkán közepes gyakran mindig a) tanári előadás 2 % 22 % 25 % 35 % 12 % b) kérdve kifejtő c) induktív d) heurisztikus e) tanulói kiselőadás f) kooperatív g) egyéb 5. MILYEN GYAKORISÁGGAL ALKALMAZZA A KÖVETKEZŐ MUNKAFORMÁKAT? Code: soha ritkán közepes gyakran mindig a) frontális -- 5 % 22 % 46 % 25 % b) páros 5 % 47 % 33 % 15 % -- c) csoportos ?? 36 % 40 % ?? ?? d) kooperatív 26 % 47 % ?? ?? ?? e) differenciált egyéni 5 % 35 % 28 % 22 % -- 6. MILYENNEK ÍTÉLI AZ ANYANYELVI OKTATÁS HELYZETÉT A TÖBBI TANTÁRGYHOZ KÉPEST? 5 (a lehető legjobb) -- 1 % 4 (jó) -- 35 % 3 (közepes) -- 46 % 2 (elégséges) -- 11 % 1 (elégtelen) -- 7 % [A feltételezett okokra itt is csupán utalást és ígéretet tett, de nem mondta el őket!] 7. NEVEZZEN MEG 3 DOLGOT, AMIVEL A LEGINKÁBB ELÉGEDETT! [NEM VOLTAK MEGADVA A LEHETŐSÉGEK!] a) tankönyvek -- 54 % b) feladatok -- 17 % c) nincs ilyen -- 13 % d) szakirodalom -- 13 % e) készségfejlesztés -- 10 % f) továbbképzéasek -- 10 % g) versenyek -- 8 % h) a kommunikáció súlya -- 7 % i) új módszerek -- 7% 8. NEVEZZEN MEG 3 DOLGOT, AMI A LEGINKÁBB PROBLÉMÁS! [NEM VOLTAK MEGADVA A LEHETŐSÉGEK!] a) óraszám -- 42 % b) kevés az idő a képességfejlesztésre -- 20 % c) igénytelen környezet* -- 14 % d) a tanulók képességei -- 14 % e) kevés a tanári segédeszköz -- 10 % f) az osztálylétszám -- 9 % g) nincs válasz -- 9 % h) az anyanyelvtanítás alacsony presztízse -- 5 % *Az "igénytelen környezet"-et Antalné a média és a családi háttér igénytelenségével azonosította! 9. MILYEN JAVASLATAI VANNAK AZ ANYANYELVI OKTATÁS MEGVÁLTOZTATÁSÁHOZ? [EZ IS NYÍLTVÉGŰ KÉRDÉS VOLT --> TARTALOMELEMZTE] a) nem javasol -- 32% b) több óra -- 26 % c) több képességfejlesztés -- 20% d) kevesebb elmélet -- 14 % e) új módszerek -- 9% f) anyanyelvtanítás presztízsének a növelése -- 9 % g) tananyagmmódosítás -- 8 % h) kisebb osztálylétszám -- 8 % i) jobb tankönyvek -- 7% Hát nagyjából ennyi hangzott el. A felolvasóülést pedig, mielőtt a közönség bármit kérdezhetett / hozzáfűzhetett volna, berekesztette az elnök. Még a kérdés sem hangzott el, hogy esetleg lennének-e kérdéseink. -- Télleg: vannak ezzel kapcsolatban kérdéseink? |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |