Tebe-nek: Chomsky nem a poliglottokra gondol, hanem egy olyan elképzelt szituációra, ahol egy angol, aki előzőleg egyáltalán nem beszél pl. japánul, az afáziából való felépülése után japánul szólal meg. Logikailag ezt se lehetne kizárni, de a kérdés az, hogy miért gondoljuk ezt abszurd feltevésnek?
Valószínűleg azért, mert homályosan ugyan, de a hétköznapi gondolkodásunkban is megkülönböztetjük egy nyelv nyelvtanának implicit ismeretét a nyelv konkrét szituációkban való használatának képességétől, és (nyilván hallgatólagosan induktív általánosítást téve) feltételezzük, hogy az egynyelvű angol beszélőnek angol és nem japán kompetenciája van, ezért az afázia után ezt fogja visszanyerni.
molnarcili-nek: konkrétan a globális afáziás betegekre gondolt Chomsky, akik teljesen némák. Az érvet egyébként egy olyan vitában adta elő, amiben több filozófus állította vele szemben, hogy a nyelvtudás képesség a beszédre, írásra, olvasásra stb., vagyis a nyelvi viselkedésben vagy az erre való hajlamban merül ki, abban, amit Chomsky (megközelítőleg) performanciának nevez. (Korábban már Skinner is így fogta fel a nyelvet,, de azért lenne zavaró annak a vitának a kontextusába helyezni ezt az érvet, mert ott a velünkszületettségről is szó volt, nem csak magáról a megkülönböztetés jogosultságáról.) Ebből az álláspontból az következne, hogy ha valaki elvesztené a beszédképességét, akkor a nyelvtudását is elvesztené és csodának kéne történnie ahhoz, hogy pont azokat a viselkedési diszpozíciókat szerezze vissza, amikkel korábban rendelkezett, vagyis ha nem volna olyan biológiai alap (bármi is legyen ez közelebbről), amiben a nyelvtudás realizált, akkor nem lehetne magyarázni, hogy egy eredetileg angolul beszélő az afáziából való gyógyulása után az angol nyelv használatára való diszpozícióit nyeri vissza. Ennek a hipotézisnek az alapján már az is csoda, hogy egyáltalán visszatérnek a nyelvi képességei, hiszen többéves tanulással sajátította el őket eredetileg, a gyógyulás alatt viszont, ha fokozatosan is, de lényegesen rövidebb idő alatt szerzi vissza őket.
A Broca-afáziánál nem lehet csak a kivitelezéssel probléma, mert a Broca-mező károsodása a beszédhez szükséges izmok működését nem befolyásolja komolyabban.
Chomsky másik érve, hogy Jones tanulhat retorikát, amitől a szónoki képességei javulnak, vagy fogalmazást, ami fejleszti az íráskészségét, vagyis a performanciájának összetevői fejlődhetnek, de ettől még változatlan marad a kompetenciája.
Megjegyzem a nyomokról szóló érv nekem se szimpatikus, de azért úgy gondolom nem volna helyes dolog emiatt prejudikálni egy másik kérdésben.
|