eszesb wrote:
Persze itt megint teljesen figyelmen kívül hagyod azt, hogy értik, mit akarnak mondani, és emiatt fejezik így ki magukat.
Megmagyaráznád világosabban, hogy mit hagyok én figyelmen kívül??? Most télleg asziszed, hogy valamilyen érvet mondtál az ellen, amit én állítok? Érdekes, hogy mindenféle idézeteket hozol nekem, különféle szerzőktől, akik lehet, hogy híresek, viszont szemlátomást hüjeségeket írnak, és amikor ezt megpróbálom bemutatni, akkor arra nem reagálsz. Ehelyett teljesen homályos utalásokat teszel arra, hogy én valamit figyelmen kívül hagyok. Ne haragudj, de ezt a vitastílust én már nem fogom sokáig bírni cérnával.
eszesb wrote:
Egyébként: Holz-Baum: az egyik faanyag, a másik élőfa, ezzel mi a probléma?
Ki mondta, hogy probléma van vele? Én csak azt mondtam, hogy a példád a hipotetikus nyelvvel, amiben külön szó van a hamis pénzre és egy másik az érvényes fizetőeszközre, semmiben se különbözik a
Holz vs.
Baum vs. magyar
fa példától.
eszesb wrote:
Hogy mindkettőt mondjuk "fá"-nak? Ja igen, szoktunk rövidítve használni szavakat.
Azt akarod mondani, hogy a magyar
fa homoním vagy poliszém, és valójában hol az
élőfa, hol pedig a
faanyag rövidítéseként használjuk? Ennek ellentmondani látszik az, amit lejjebb írsz:
eszesb wrote:
A "fa" a felettes kategória, amin belül a német finomabb distinkciókat alkalmaz, mint a magyar.
eszesb wrote:
Van egy alapjelentés: élő fa (Baum), és van egy olyan jelentés (az élő fából származó anyag, Holz), amit csak az ért meg, aki ismeri a "Baum" jelentést.
Nekem valamilyen empirikus érv is kellene ahhoz, hogy elhiggyem neked, hogy a
fa "alapjelentése" az 'élőfa', és valamilyen "származtatott jelentése" vagy mi a franca az, hogy 'faanyag', anélkül ez csak spekuláció. Hogy csak az érti meg az utóbbit, aki érti az 'élőfa' jelentést? Kétlem, bár nehéz lenne olyan embert találni, aki csak a faanyagot ismeri és az élő fákat nem, de ennek nem nyelvi okai vannak... Mindenesetre a bizonyítás terhe sztem rajtad van: Mitől "alapabb" jelentése a
fa szónak az 'élő fa'?
eszesb wrote:
Az viszont egy teljesen más, és teljesen értelmetlen kérdés, hogy mi a valódi macskák és a horgonyok esetében a felettes kategória. Ezért az is értelmetlen kérdés, hogy a horgonyok is macskák-e bizonyos értelemben, vagy nem azok.
Az első kérdés valóban értelmetlen, de
nego consecutionem, az
ezért a második mondatod elején indokolatlan, kivéve persze, hogy a második mondatodban a (ki nem tett) kopulát önkényesen itt pont úgy értelmezed, hogy 'beletartozik egy felettes kategóriába' (arra ugyanis még máig se reagáltál, hogy a "
vmi [kopula]
vmicsoda" típusú állítások notóriusan sokértelműek.
eszesb wrote:
ha tényleg azok lennének valamilyen értelemben, akkor két eset állhatna fenn:1. más nyelvekben is lenne közös szó a valódi macskákra és a horgonyokra, de mint láttuk az angolok a cathead-et hívják "cat"-nek, nem a horgonyt. 2. egyes nyelvekben nincs rájuk közös szó, de a jelentésmagyarázatból kiderülne, mi a közös bennük, mint a Baum-Holz esetében.
Miből is következik, hogy csak ez a két eset állhat fenn? Miért ne lehetne egyetlen nyelvre jellemző (persze konvencionalizált) asszociatív kapcsolat a kettő között?
eszesb wrote:
Nézd meg egy német értelmező szótárban a Holz meghatározását, hivatkoznak benne a Baum szó jelentésére.
Ez az én szememben a nyelvvel kapcsolatban semmit se bizonyít, legfeljebb a világgal kapcsolatban (igen, azzal én is tisztában vagyok, hogy a faanyag élő fákból származik) vagy a szótárírással kapcsolatban.
eszesb wrote:
Részben emiatt kérdeztem azt is, hogy mik lehetnének azok a potenciális ellenpéldák, amik falszifikálhatnák az elméleted, de még nem válaszoltál rá. Egyelőre úgy látszik, nincsenek ilyenek. Tehát egy ál-elméletről van szó? Vagy azt gondolod, nem is fontos a falszifikáció, mert az elméletednek (ezek szerint) az az egyik következménye, hogy az áltudomány is tudomány? (Jó, jó ne sértődj meg, ez csak vicc, tényleg kíváncsi lennék rá...)
Igen, kértem, hogy várj olyan példára, ami falszifikálná, amit mondok. Nagyon is fontosnak gondolom, hogy falszifikálható legyen az elgondolásom, nem tom, miért gondolod, hogy nem. A gúnyolódásod tehát egyelőre jogos, bár szerintem nem ízléses, különösen, mivel amivel itt játszol ("az áltudomány is tudomány") pont a kopulának azon a sokértelműségén alapul, amire utaltam, és amire még nem reagáltál. Szerintem nincs mit egymás szemére vetnünk, ami azt illeti, hogy ki mire nem válaszol -- én felírtam a kéménybe, hogy még konstruálnom kell olyan példát, ami falszifikálná az elméletemet, te is felírhatnál egy pár dolgot a te kéményedbe.

eszesb wrote:
Te viszont úgy tűnik, néhány kiragadott sor alapján "őrületnek" minősítesz egy teljes könyvben kifejtett elméletet.
Félreérted, nem ezt tettem. Én a könyvben kifejtett elmélettel alapvetően és mélyen nem értek egyet, és ez majdnem független attól, hogy amit te idéztél, azt bíráltam, mert az önmagában is hüjeség volt, egyébként jól reprezentálva az egész elméletet. Ha korrekt eljárás egy-egy szövegrészt idézni (és miért ne lenne az?), akkor korrekt eljárás az idézett szövegrészt bírálni is. A tudományban az a szép, hogy nem leírt oldalakban mérik, és nem is abban, hogy ki írta azokat az oldalakat és hol jelentek meg, hanem hogy milyen empirikus anyagon alapulnak azok az oldalak, és mennyire ésszerűen, plauzibilisan, logikusan van az az empirikus anyag értelmezve, feldolgozva. A gondolat, az érvelés, és az ezeket alátámasztó bizonyítékok a fontosak, semmi más nem számít.
eszesb wrote:
Vagy ezt azért mondod, mert a minimális szemantikát jobban ismered, mint az autizmus ide vonatkozó irodalmát?
Természetesen mindkettőt kurva jól ismerem.

Persze egyiket se ismerem eléggé, biztos nem annyira, mint te, de arra való a racionális érvelés, hogy ennek ellenére szót értsünk egymással.
eszesb wrote:
1. eddig senki se bizonyította, hogy a szemantika nem lehet moduláris - vagy tudsz ilyenről?
Nem tudom, hogy lehetne ilyesmit bizonyítani (mindenesetre ezen is egy külön szálban kellene vitatkozni). Ez alapvetően módszertani-ideológiai kérdés, amit az dönt el, hogy melyik hozzáállás bizonyul hasznosabbnak, tarthatóbbnak. A modularitás pártolóinak és ellenzőinek is igen nagy a tábora, és nem vagyok hajlandó aszerint állást foglalni, hogy melyik táborba vannak a nagyobb presztízsű vagy a jobban fizetett vagy a szimpatikusabb figurák. Én személyesen azt hiszem, hogy a modularitás nagyon keveset hoz a konyhára, nem gondolom jó befektetésnek.
eszesb wrote:
2. Ha a szemantika lehet modul, - ez egyébként evolúciós pszichológiába teljeesn beleillik -
Ezt abban a bizonyos külön szálban azér kifejthetnéd. Mi a francot jelent az, hogy "jól beleillik az evolúciós pszichológiába"???
eszesb wrote:
Szóval ne haragudj, azt nem tartom korrekt vitastílusnak, ha valaki "őrület"-nek nyilvánít egy elméletet, amit feltehetően nem is ismer részleteiben, mint ahogy azt sem, ha a boszorkányokba vetett hithez hasonlítva próbálja meg hitelteleníteni azokat, akik egy komoly tudományos vita - literalism-contextualism- egyik oldalán foglalnak állást. De már részletesebben írtam nem annyira régen arról, mennyire katasztrofálisan rossz ez a párhuzam, nem ismétlem meg. Te még nem válaszoltál arra sem.
Fhú, asszem, nem is egészen értettem, amit arról a párhuzamról írtál. De ha csak párhuzam volt, akkor biztos rossz volt, minden hasonlattal bajok vannak, vedd úgy, hogy csak viccből mondtam. (Ettől még az alapállításban lehetett igazam.) Mindenesetre az, hogy mit ismerek részleteiben, és mit nem, egy csöppet se befolyásolja, hogy miben van igazam, és miben nem. Jobb lenne, ha alapból feltételeznénk egymásról, hogy ismerjük a releváns dolgokat, és szólunk, ha ez mégsincs így.
eszesb wrote:
tegyük fel, hogy ezentúl mindenkinek rendszeresen eszébe jutna Irinyi, nem csak amikor gyertyát gyújt, hanem akkor is, amikor a gyertya vagy a gyufa szót használja. Mi köze ennek a gyertya vagy a gyufa szó jelentéséhez?
Hát ha ez így lenne, akkor a
gyertya vagy a
gyufa szó
konnotációi közé bekerülne Irinyi János. Nem sok gyakorlati jelentősége van, ahogy a konnotációnak általában, de azért ne is becsüljük alá (pl. a
Lelépni! parancs használatánál elég fontos tudni, hogy katonai konnotációja van, a magyar nyelv tudásához ez eléggé hozzá tartozik). Abban igazad van, hogy ez nem az a fajta asszociatív kapcsolat, amit referáláskor fel lehet használni (pl. nem lehet a
gyertya szóval magára Irinyi Jánosra referálni), de azt nem is állítottam, hogy bármilyen asszociatív kapcsolat felhasználható referálási célra.
eszesb wrote:
És ha az elektronnál stb. működik a dolog, miért ne működne a bálna, delfin és más természeti fajták esetében is?
Fizikusról beszéltél, nem is véletlenül. A
bálna, delfin stb. szavaknak is megvan a
tudományos meghatározásuk, gondolom (már most jelzem: a zoológiában nem vagyok igazán otthon), ezt egy pillanatig se tagadtam. De szerintem ez nem érv amellett, hogy a szemantikában centrális szerepe legyen a "szó szerinti jelentés" vagy az "alapjelentés" fogalmának. Ez csak amellett érv, hogy a szemantikában egyes kifejezésekhez (amelyek valamely tudomány terminus technicusai), társítsunk egy bizonyos (akár kitüntetett) értelmezést, ami az illető szaktudományban annak a dolognak a meghatározásán alapul. De mér lenne ez "alapabb" vagy "szó szerintibb" jelentés, mint más értelmezései ugyanannak a szónak? A
gyűrű szónak az a bizonyos algebrai struktúra lenne az "alapjelentése", csak azért, mert annak van tudományos meghatározása, míg az ujjunkon hordott ékszernek nincs???
eszesb wrote:
(Korábban megpróbáltad szembeállítani a "szavaknak van jelentésük/terjedelmük" és a "a beszélők jelölnek a szavak használatával" nézeteket. Már többször jeleztem, hogy ez nem fog menni, a kettő összeegyeztethető egymással.)
Most egy szlogent bírálsz, szerintem indokolatlanul. Szlogennek szerintem nagyon jó az, hogy "nem a szavak jelölnek dolgokat, hanem az emberek a szavak segítségével". Ez a szlogen a számomra egyfajta heurisztikát fejez ki, értem, hogy te ezzel nem értesz egyet, de magának a szlogennek a bírálata szerintem nem visz közelebb semmihez.