Szerintem egyáltalán nem biztos, hogy jó irányba fog menni ez a vita, ha egyáltalán megtisztelhetjük a
vita szóval. Mert eredetileg arról volt szó, hogy mennyiben nyelvművelő Tolcsvai Nagy Gábor, aki természetesen nem is nagyon emlegethető együtt Balázs Gézával (még ha én is megtettem balgatag módon). Hogy nyelvművelő-e (még), azt döntsék el, akiket tanított. Hogy valamiképpen az volt, az igaz. (Mint ahogy valamiképpen az pl. Lanstyák István vagy Domonkosi Ágnes is, akik tisztességes és tudományos megalapozottságú nyelvi tanácsadást és ismeretterjesztést akarnak nyelvművelés címszó alatt folytatni. Mint nyelvészek. Tehát ez önmagában semmit se mond.)
TNG
honlapján ott van, hogy szemináriumon és előadáson tanít nyelvművelést, és van pár címében a
nyelvművelés szót szerepeltető írása is (keressetek rá a weblapján). De nagyon úgy néz ki, hogy a kilencvenes évek második harmadától eltávolodott a nyelvműveléstől, és inkább a nyelvi tervezést teszi a helyébe. Ami rendjén is van, ha ez nem csak címkecsere. A könyve (Nyelvi tervezés) tanulmánygyűjtemény, javarészt külföldi szerzőktől. Ez azt mutatja, hogy erősen eltávolodott a nyelvműveléstől. Az, hogy
Sándor Klára a Reformerek közé sorolja, az épp azt is mutathatja, hogy az őt be nem fogadó nyelvművelők hatására éppen eltávolodott a hazai nyelvműveléstől, és ennek a tevékenységnek a nyelvészeti, nem preskriptív, hanem szuggesztív gyakorlásában hisz (
a nyműv/nytervezés kettősségről is van irodalom).
Ebből azonban az is következik, hogy TNG MÁR nem is nyelvművelő, csak annyiban, hogy mindenki hordozza magában a saját múltját is. (Ettől még lehetnek nyelvművelő reakciói hallgatókkal beszélve, de ezt inkább nem tekintem hiteles álláspontnak, míg személyesen meg nem győződök róla, vagy olyantól nem hallom, akiről tudom, hogy tudja, mi a bajom a nyelvműveléssel, és nem a tanár személyével van baja.)
De amúgy meg: nem mindegy? Súlyos probléma az, amikor személyekről megy a vita, és nem arról, amit képviselnek, mondanak, írnak.
Túl sok így az általánosítás. Tudom, én is könnyedén beleszaladok ilyenekbe, de mit kezdjek ilyenkor magammal, aki magyar nyelvészeti tanszéken magyar szakot végezve a magyar nyelvvel foglalkozok. És nem vagyok anyanyelvész/magyarnyelvész, "csak" nyelvész. És kollégáim között is több ilyen akad. Jó, tudok tanszéket, ahol más sincs, csak nyelvművelés, de azért ez árnyaltabb megítélést kíván. Cilinek nagyon igaza van abban, ha nem is így fogalmazott, hogy a csak magyar szakot végzett nyelvészek között túl sok olyan van, akinek minimális elméleti felkészültsége se nagyon van. Magyarán fogalmuk sincs arról, hogy mi a nyelvészet és a tudomány. De vannak olyanok is, aki egy főiskolán is a világszínvonalat képviselik. De ez nem személyi kérdés.
Épp ezért ennek a topiknak így sok értelme nincsen, mert senki sem olvasta itt TNG "nyelvművelő" írásait a Nyelvőrben, így csak arról megy a duma, hogy ki mit bírna róla meg a hozzá hasonlókról feltételezni. Térjünk vissza a tények mezejére. Hogy pl. TNG efféléket írt 1989-ben(Sándor K. interpretálásban, tehát S.K. értelmező szövegében idézem, mert nincs kedvem szkennelgetni):
***
A nyelvművelés elvei és gyakorlata megújításának igényét elsőként Tolcsvai Nagy Gábor (A nyelvművelés esélyei. Valóság 10: 95103) fogalmazta meg. Mint maga is írta (1989: 95), a politikai közhangulattól csöppet sem függetlenül, a nagy átalakulás közepette töprengett el azon, hogy az 1945 után kialakított, egyre kevésbé eredményes nyelvművelő elveken nem kellene-e változtatni. Az addigi, teljes nyelvi egységesítésre törekvő szemlélet helyett olyan új elvek kialakítását javasolta, amelyek figyelembe veszik a társadalom rétegzettségét, mert az a felismerés, amely a mai magyar társadalom összetett, de leírható rétegzettségét hangsúlyozza, s a réteg- és csoporttudatnak az artikulálását engedi, sőt immár szorgalmazza, nem lehet hatás nélkül a megszólalási módok megítélésére (1989: 99). Az új elveknek figyelembe kell venniük a nyelvhelyesség három rétegét is (ezek Tolcsvai Nagy szerint a grammatikai hiba, a régióhoz vagy rétegekhez is kötődő, de nyelvészeti szempontból is elítélhető hiba, illetve a csak társadalmi alapon megbélyegzett forma). A nyelvművelés feladata a szerző szerint az, hogy küzdjön a kulturális elszegényedés ellen, s hogy a művelt körök beszédéhez való igazodás ne pusztán becsületbeli ügy legyen, hanem vál-jon az emberi tudás nagyon is fontos alapelemévé, feltételévé. Mindezzel egyébként a lényeget tekintve nem javasol mást, mint amire a nyelvművelés amúgy is használatos volt: hiszen az elit kiváltságainak megőrzését és továbbörökítését szolgálná az újfajta nyelvművelés, csak céltudatosabban és irányzottabban, mint az 1945 utáni. A javaslatban eltervezett nyelvművelés immár nem a szocializmus ellenségének tekinti, aki megbontja az egységet, hanem a piacgazdaság elveit szem előtt tartva, munkavállaláskor szorítja háttérbe:
A legműveltebbek rétegei (valódi műveltséget föltételezve) éppen a műveltségük adta etikára alapozva elvárhatják, hogy a nyilvános megszólalások közelítsenek az általuk beszélt nyelvváltozatokhoz. Az általános terjesztéssel szemben ezek után azt kell állítaniuk, hogy a műveltség elsajátításához, bizonyos szinten felüli munka, feladatkör elvégzéséhez ezen nyelvváltozatok valamelyikét meg kell tanulni, mert e területeknek ez a nyelve. (1989: 101)
E felfogás, a szerző szerint, első pillantásra arisztokratikus, valójában azonban demokratikusabb, mint az egyetlen központi változatban gondolkodó, annál is inkább, mert ez a művelt változat a javaslat szerint nemcsak a budapesti elit változata lehetne, hanem akár a debrecenié vagy a szegedié is. A javaslat arra nézve nem tartalmaz szempontokat, hogy a vidéki műveltek nyelvváltozata hogyan alakuljon ki (a korábbi egységesítés következtében a vidéki értelmiség jórésze a sztenderdet beszéli), s aztán hogyan tegyen szert akkora tekintélyre az időközben nyelvi vízfejűvé is vált országban, hogy meg is tudjon maradni. És bizony, akár-hány regionális művelt nyelvet ismerne is el a javaslatot követő új nyelvművelés, valóban csak demokratikusabb, s nem demokratikus: a művelt rétegen belül, regionális különbségek alapján nem diszkriminál éppen, diszkriminál viszont mindenkit, aki nem tartozik a művelt körökhöz. Nekik immár nem kötelező megtanulniuk a szocialista hazafiság jegyében a művelt nyelvet, csak éppen nemsokra vihetik, ha nem tanulják meg. Az új nyelvművelés szerint ez az a cél, amit a nyelvművelésnek el kell érnie.
***
Na erről már meg lehetne kérdezni magát a szerzőt, hogy ma is így gondolja-e.
Egyébként meg térjünk vissza az eredeti problémához: az állami pénzek felmarkolásához, ennek hülyeségekre való költéséhez, az államilag támogatott áltudományhoz, a beszélők megbélyegzéséhez, a nyelvészetet kisajátító nyelvi vajákosokhoz, nyelvcsőszökhöz, tevékénységükhoz, kártékonyságukhoz és effélékhez. Ha már nyelvészeti vitafórum a színhely.