Tényleg nagyon jól esik különben, amit
Fejes László mond: nem csupán különleges hipnotikus képességekkel ruház fel engem, de most már egyenesen angyali attribútumokkal is - de hát, valóban félek tőle azért, hogy erősen túloz.
Különben, kedves
varasdi, azt hiszem, félreértetted, mire is gondoltam, amikor Wittgensteint szóba hoztam - bár ezúttal alighanem az én hibámból történhetett ez így, hiszen nagyon kevéssé fejtettem ki a felvetésemet. De akkor most megpróbálom.
Tehát valamelyik hozzászólásomra válaszolva írtad épp te az alábbiakat:
varasdi wrote:
Roquentin wrote:
De igazából, visszakanyarodva a felütéshez, kedves varasdi, nem hiszem, hogy a dolgok általában egyszerűek, vagy egyszerűen megfogalmazhatóak lennének. Épp ellenkezőleg, azt hiszem, a leglényegesebb jelenségek kívül esnek a megfogalmazhatóság körén.
Mégis, talán kevés kreatívabb, hasznosabb és érdekesebb foglalatosság van, mint erőfeszítéseket tenni ezügyben. Meg hát, aki lemond arról, hogy megpróbálja megfogalmazni a kimondhatatlant - az szerintem valami nagyon fontos és nagyon értékes dologtól fosztja meg magát.
Talán egészen hasonlóra gondol Salamon is, amikor azt írja: "elvi alapon nem hajlandó ember lenni."
Én pedig e sorokat olvasva arra gondolok, hogy itt valaki következetesen megpróbál visszaélni Wittgensteinnel.
A válaszodat akkor én úgy értelmeztem, hogy indokolhatatlannak tartod Salamon feltételezését, miszerint a pozitivista előfeltevések gátolják a leíró tudósokat abban, hogy olyan kérdésekkel is foglalkozzanak, amelyeket - lényegükből fakadóan - nem lehet egyszerűen, világosan megfogalmazni.
Legutóbbi kérdésem pedig:
Roquentin wrote:
Fejes László wrote:
Én azt mondom, h van a dolgoknak egy köre, amelyekről racionálisan tudunk beszélni. Mivel az ezen túl levő dolgokról nem tudunk mit mondani, hagyjuk meg a magánszférának. Ezzel egy csöppet sem állítom, h a racionális világkép kimerítő lenne, és az embernek ezzel meg kellene elégednie úgy általában. Csak annyit mondok, h a továbbiakról nem tudunk mit mondani.
De ugye, kedves
varasdi, ha nekem minderről azért eszembe jut Wittgenstein "heroikus közhelye", miszerint
amiről nem lehet világosan beszélni, arról hallgatni kell - szóval, ezúttal akkor nem fogod úgy érezni, "hogy itt valaki következetesen megpróbál visszaélni Wittgensteinnel"?
tehát ez a felvetésem arra vonatkozott, vajon ezúttal is a Wittgensteini tanokkal való visszaélés mozzanatát látod tetten érni abban, ha
Fejes László mondatairól bizony ismét csak a nagyszerű osztrák gondolkodó tézisei merülnek fel bennem?
Különben teljesen egyetértünk, valóban ezt írta
Fejes: "Csak annyit mondok, h a továbbiakról
a tudomány keretei között nem tudunk mit mondani." De egészen véletlen ez nem pont ugyanaz a "heroikus közhely", amiről az elragadó filozófus kapcsán annyi szó esik?
Prezzey megnyilvánulásairól is ismét valami olyasmi jut eszembe, amiről sokszor esett már szó ebben a vitában - és becs'szóra nem azért hozakodom ismét elő evvel, mert
kalmant akarnám
szívatni. De még mindig úgy hiszem: az érveket
cáfolni szokás, nem a létezésüket (vagy a létezésük lehetőségét) kétségbe vonni; nem is okvetlen butának, egysíkúnak, vagy tudománytalannak minősíteni azokat. Megvallom, néha olyan érzésem van, mintha
lett volna talán valami közmegegyezés, amiből én kimaradhattam, a tekintetben: mi számít érvnek és mi nem; esetleg vitapartnereim ismerik azt a Központi Bizottsági Direktívát, amit én sajnálatosan nem, és amelyben egyértelmű útmutatások találhatóak erre a kérdésre vonatkozólag.
Én azonban
nem tartom tisztességesnek azt a jellegzetesen pozitivista álláspontot, amikor a valódi diskurzus lehetőségét azáltal rekesztjük el, hogy egyrészről "túllépünk a múlton", vagyis következetesen ignoráljuk azokat a felvetéséket, amelyeket szubjektívizmusról, relativizmusról, tudásról, tudományról az utóbbi párezer évben megfogalmaztak némelyek - másrészről fölényes megvetéssel vagy éppen bántó hallgatással söpörjük le a józan ész ellenérveit.
Prezzey pl. nem tekinti érvnek azügyben, hogy miért nincsenek a nyelvromlással kapcsolatos statisztikák, elemzések - azt a nyilvánvaló ellenvetést, hogy ezidáig a nyelvtudomány következetesen tagadta a nyelvromlás lehetőségét is, és ennek megfelelően sosem foglalkozott vele. Ez talán olyasmi, mintha Kopernikusztól azt követelték volna annakidején, hogy hivatkozzon tudóstársai tudományos publikációira, amelyek szintén a heliocentrikus világképről szólnak - máskülönben feltevései érvényességét nem áll módjukban megvizsgálni. Nem elhanyagolva azt a különbséget, hogy Kopernikusz csillagász volt - tehát sokkalta jogosabban várhatták el tőle, hogy meglátásait
belső érvekkel támassza alá - míg a Nádasdyval vitatkozó Salamon
filozófus; ám mégis vitapartnerei szerint elfogadhatatlan és tudománytalan, ha filozófiai szempontokból kísérelné megközelíteni a nyelvromlás problematikáját. Mint ahogyan, mondanom sem kell: a filozófiai érvek – szintén őszerintük – természetesen
nem érvényesek.