Mindegy, jobb kétszer, mint egyszer sem, már pusztán didaktikai szempontokból is.
Nagyon örülök Bárány Tibor hozzászólásának is - hiszen valóban nem túl szerencsés dolog olyasvalakit bírálni, aki nem vesz részt a vitában. Ráadásul többé-kevésbé elfogadható számomra, amit ír: nyilván, alapvetően ízlés vagy habitus kérdése, hogy ki hol véli felfedezni a határt a szenvedélyes érvelés és a kioktatás vagy az arrogancia között. Könnyen megeshet persze, hogy én látom rosszul - és a Bárány által használt stílus nem okvetlen elfogadhatatlan egy (tudományos) vitában.
Az is feltétlen értékelendő, hogy Bárány valóban megkísérelte rekonstruálni Salamon álláspontját - más kérdés, hogy talán erőfeszítését mégsem koronázta siker minden tekintetben, legalábbis vitapartnere válaszcikkében több helyütt is fontosnak tartja pontosítani ezt a recenziót.
Azt sem értem egészen, mitől volna olyannyira sértő, ha azt állítják valakiről, hogy "a korszellem beszél belőle". Valójában én inkább hízelgőnek érezném ezt: felteszem, a cikkekben említett gondolkodókból is alapvetően a korszellem beszélt. Aztán meg bármilyen aprólékosan kerestem is, sehol nem találtam, hol ír Salamon arról, hogy Bárányt felelősség terhelné a mindenre kiterjedő etikai és pláne esztétikai romlásért. Jó, gondolom, Bárány úgy érti, ha mindez nincs is leírva, de ezt sugallja a cikk - azért mindenképpen furcsa ez azok után, hogy az ifjú filozófus deklaráltan nem hajlandó sejtésekkel, víziókkal foglalkozni, csak konkrét tézisekkel száll vitába.
Azt persze, sajnálatosan, nem tudom megítélni, hogy a Salamon cikkében szereplő szellemtörténettel kapcsolatos gondolatkísérletek tényleg teljesen tarthatatlanok-e, vagy legalább egyik-másik belefér a "vagy igaz, vagy nem" kategóriájába. Mindenesetre, azt hiszem, alapvetően a pozitivista tudományfelfogás tagadja, hogy a filozófiának lenne egyéb feladata is, mint a szaktudományok kompetenciakörének kijelölése - és látja mindeközben megengedhetetlen impertinenciának, ha egy filozófus szaktudományos kérdésekbe próbálna belekontárkodni. Gondolom, egy olyan filozófus, akiből a pozitivizmus szcientista korszelleme beszélne, hasonlóan vehemens kirohanással reagálna egy ilyesfajta vitában, mint azt Bárány tette Salamon felvetéseire válaszolva.
És azt hiszem, mindez nagyon szorosan kapcsolódik azokhoz a kérdésekhez is, amelyekről a Salamon felfogását bíráló nyelvészek beszélnek.
varasdi wrote:
Salamon a metanyelvi állításokat, úgy tűnik, két osztályra bontja. Vannak az értéksemleges állítások és vannak az értékterheltek. Ez utóbbiakat meglátása szerint valamilyen "kultúra" fogalomhoz mérve kell érteni. Nádasdy pedig a nyelvészet mint tudomány nevében tagadja azt, hogy az utóbbi osztály tartalmazna valamit. Melyik hipotézis az egyszerűbb? És melyik mellett kell(ene) érvelni valamiképpen?
Nem túl elegáns dolog visszakérdezni, de hát melyik hipotézis az életszerűbb? Melyik alkalmas jobban a valóság leírására? Azt állítani, hogy a jelenségek (köztük nyilván a metanyelvi állítások is) rendelkeznek olyan dimenzióval, amely értékesebbé vagy kevésbé értékessé teszi azokat - vagy abból kiindulni, hogy szükségtelen és a valóságtól elrugaszkodott egy ilyen különbségtétel?
Kikerülhető-e a képmutatás csapdája, ha a gondolkodók egy csoportja (mondjuk teszem azt a természettudósok) deklaráltan nem hajlandók elismerni azt a triviális tényt, hogy a világban léteznek jobb és rosszabb, értékesebb és kevésbé értékes, esztétikus és visszataszító jelenségek? Nyilván mindenütt - így a tudományuk határain belül is.
Nem hiszem, hogy a nyelvromlás pusztán nyelvészeti probléma lenne. Mint ahogyan nem pusztán a biológusokra tartozik, hogy megengedhető dolog-e élőlényeket klónozni, vagy nem csak a közgazdászokra, hogy mennyiben tartható az a világrendszer, amelyben milliók nem jutnak hozzá alapvető emberi javakhoz.
Készséggel elismerem, hogy pontatlanul, vagy elhamarkodottan használtam nyelvészeti fogalmakat. De rendkívül visszásnak érzem, hogy tudós embereket a legkevésbé sem zavar, ha nyilvánvaló képtelenségekre jutnak a felállított premisszáikból.
Orwell newspeakjével, ha van egyáltalán baj, akkor az lenne, hogy korlátozott körben használatos csupán? Egy szavunk nem lehet ahhoz, ha valaki közönségesen, igénytelenül használja a nyelvet - de darabokra téphetjük azt, aki e megközelítést bírálni merészelné? Az lenne a legfontosabb (sőt talán az egyetlen) baj napjaink nyelvhasználatával, hogy egyes laikusok helytelennek mondják a közönségest?
Én azt hiszem, ha egy okfejtés végén ilyen képtelen következtetésekre jutunk, akkor valami baj van a kiindulással, vagy avval a szemlélettel, ahogyan a dolgokat látjuk.
Hiszen, gondolom, előbb-utóbb mindenképp utoléri a teknőst Akhilleusz.