Mindenekelőtt szeretnék elnézést kérni
Fejes Lászlótól, ha megbántottam volna - természetesen nem állt szándékomban.
Valóban, - mint arra
barany is olyan szellemesen rámutat - ő használta először az "érzelmi zavarok" kifejezést, amikor is visszakérdezett, hogy ilyesmit akartam-e állítani egyik hozzászólásom záró bekezdésében.
Nos, sajnálom, ha a válaszom félreérthető volt. Nyilván vannak benyomásaim vitapartneremről, de természetesen igaza van abban, hogy felületesek csupán, és nem túl elegáns dolog ezeknek nyilvánosan hangot adni. Mentségemre szóljon, hogy meglehetősen provokatívnak éreztem a visszakérdezést, valamint, hogy csupán annyit írtam: "Mégis, természetesen nem ez a véleménye utal számomra vitapartnerem esetleges érzelmi zavaraira." Nem állítottam, hogy bármi egyéb utalna erre - még ha, nyilván, értelmezhető így is a mondat. (De talán nem feltétlen
csakis így.)
Mindenesetre vitapartnerem az "érzelmi zavarokról" szólt, és én nem láttam okát, hogy ne írjak azokról a gondolataimról, amelyek erről a kifejezésről az eszembe jutottak.
Ha megnyugtatja mindez Fejes Lászlót: nincs szerencsém ismerni őt személyesen.
Bízom benne, hogy elfogadja a bocsánatkérésemet, és ígéretet teszek, hogy ezentúl megpróbálok pontosabban fogalmazni - bár ez ügyben van még mit fejlődnöm, hiszen
kalman is több helyütt megrótt már "pongyola fogalmazásomért". Úgyhogy a türelmében is bíznom kell persze.
(Azért ez furcsa, ha nem tudnám, hogy kalman minden szempontból értéksemleges nyelvész, ez alapján a "pongyola fogalmazás" alapján még talán azt gondolnám - horribile dictu -, hogy egy elvetemült nyelvvédővel van dolgom...)
De hát tényleg erőst reménykedem Fejes László elnéző jóindulatában, hiszen olykor még a legnagyobbakkal is megesik, hogy félreérthetően fogalmaznak - pl. nekem úgy rémlik, éppen ő volt az, aki az alábbi - legalábbis számomra - igencsak nehezen értelmezhető gondolatkísérletet felvetette. Igaz, én valóban jobbnak láttam nem rákérdezni: vajon pontosan hol is találkozik az antiszemiták és (bizonyos) nyelvművelők érvrendszere.
fejes.lászló wrote:
Namármost külön érdekes azok álláspontja, akik szerint ugyan a nyelvművelés felesleges (és talán káros is), de "társadalmi igény van rá". Lehet, h ez bizonyos esetekben igaz, de szerintem éppen ebben a " élhetőbb, igazságosabb és erkölcsösebb rendszerben" nincs. Vö. még: "Pista bácsi, van a faluban antiszemitizmus?"
Mi volna a különbség az
aztgondolomozás, és a
suksükülés között? Hát pl. én azt hiszem, mondjuk az
aztgondolomozás egyfajta - határozott stílusértékkel bíró - "töltelékszöveg", míg a
suksükölés egy alternatív szabály a nyelven belül. A
suksükölés helyettesítése a sztenderd nyelvi szabállyal semmit nem módosít a szöveg jelentésén, míg az
aztgondolom, módosítja, kiegészíti a közlést.
Nagyon nehéz meghatározni egy kifejezés stiláris értékét, és bizonyára még nehezebb erről egyeszségre jutni. Mégis úgy hiszem, ha valaki módszeresen és rendszeresen fontosnak érzi egy ennyire fantáziátlan nyelvi klisével hangsúlyozni, hogy saját, (
különbejáratú), megingathatatlan véleménye van az adott kérdésben; nos, az nem csupán ötlettelenségéről, vagy egoizmusáról, de - (leírom, mert ezek után ugyan már mit veszíthetek:)
alázatának hiányáról is árulkodik. Míg a
suksükölésben semmi ilyesmit nem érzek.
Sőt, talán még abban is felfedezni vélek különbséget, hogy a
suksükölést valóban hozhatja magával valaki a szülői házból - ám az
aztgondolomozásról nekem ezt már jóval nehezebb elképzelni.
De hát persze ez nyilván csupán az én - biztosan vitatható - véleményem; megvallom, fogalmam sincs arról, hogy Salamon osztozna-e ebben. Mindenesetre eddig nekem olybá tűnt, hogy Salamon valamennyi vitapartnere kategorikusan tagadta, hogy lehetne egyáltalán minőségi különbségről beszélni a nyelvi elemek között - és bár nagyon megtisztelőnek érzem a lehetőséget - nem hiszem, hogy alkalmas lennék én kijelölni ennek az esetleges különbségtételnek a sarokpontjait. Meg hát úgy gondolom, hogy ez a vita nem is arról szól: helyeselhető-e az
aztgondolom, hanem inkább arról: helyeselhető-e
egyáltalán valami a nyelvben. Talán az ember anélkül is érvelhetne mondjuk az Andok hegységen belül fellelhető magasságkülönbségek létezése mellett, hogy pontosan ismerné minden csúcsának nevét és elhelyezkedését.
barany wrote:
Ha jól értem, szerinted minden élesebb vita végső soron a vitázó felek morális tulajdonságairól szól: ha azt gondolom, hogy a másik majdnem mindenben téved, vagy nagyon homályosan fogalmazza meg az álláspontját, akkor ezzel már nem arról beszélek, amit és ahogyan mond, hanem morálisan minősítem a vitapartneremet -- és ugyanúgy nem tekintem valódi vitapartnernek, mint amikor azt állítom vagy sugallom róla, hogy csupán a korszellem beszél belőle.
Értem. Akkor már csak arra lennék kíváncsi, hogy szerinted mi lett volna a helyes eljárás. Tegyük fel, hogy valaki a következőt állítja:
(1) ha A, akkor B
(2) nem A
(3) következésképpen nem B
Tegyük fel, hogy semmi bizonyítékot nem hoz fel amellett, hogy "ha A, akkor B", valamint azt sem mutatja meg, hogy "nem A". És tegyük fel, hogy a következtetés formailag sem helyes (mint ahogy valóban nem az). Szerinted mi lenne a megfelelő módja annak, hogy ezt közöljük vitapartnerünkkel?
Valóban szellemes a példád, és természetesen a költői kérdésedre sem adható egyéb válasz, minthogy nyilván - többé-kevésbé - úgy, ahogyan azt te (is) teszed, mondjuk épp Salamonnal vitázva. De hát nekem alapvetően - igazából kezdetektől fogva - nem a vitastílusoddal volt bajom (oké, nem tetszett nekem, de ez tényleg ízlés dolga), hanem a
képmutatással.
Mert nehogy már Salamon írása legyen tele piszkoskodó kis böködésekkel, míg a tied viszont valami érvfetisiszta orgia - nehogy már Salamon halálra sért téged, ha azt írja, hogy a korszellem beszél belőled, de avval nincs semmi gond, ha
leszófiabeszédezzük a dolgozatát - nehogy már
gójmotorosozni undorító dolog legyen, de az
aztgondolomozás esetén már értelmezhetetlen ugyanaz a kérdés...
Hisz valójában engem sokkal jobban érdekel a nyelvnél a gondolkodás. Csak hát azt tanultam – és igazából így is hiszem –, hogy alapvetően nyelvileg, szavakkal gondolkodik az ember. Nehéz lenne elfogadni nekem, hogy nem állapítható meg minőségi különbség a nyelvváltozatok között, hisz ez azt jelentené számomra, hogy nem állapítható meg minőségi különbség az egyes gondolkodási módok között sem.
Továbbá azt hiszem, a „minőségi gondolkodásnak” szükséges feltétele a konzekvencia. Nyilván többé-kevésbé bármilyen axiomák kijelölhetőek támpontokként, némi fantáziával és szabadidővel
pofás kis víziókat lehet csinálni egykettőre belőlük. Nagyon is szellemes a példád – de vajon a világ jelenségeit vizsgálva, nem lehet ezer éveket elvitatkozni azon, hogy
A-ból valóban következik-e B? Vagy éppen arról, hogy a dolgok jelen állása szerint éppen tényleg
nem A van?
Úgy hiszem, igaza van Kálmánnak: „víziókkal nincsen semmi baj”. Nyilván egy értékmentes tudomány víziójával sincs semmi baj. Csak akkor vonjunk már le minden következtetést, ami adódik a kiindulásunkból. Akkor utána ne akarjunk már fellebbezni sehova, ha valaki úgy érez, úgy gondolkodik, úgy viselkedik, ahogyan az számunkra elfogadhatatlan.
Akkor ne gondoljuk már egyedül csak magunkat értéknek a világon.