Quote:
Az érv csak annyit bizonyít, hogy számos tényezője van annak, hogy tudunk beszélni (és, igen, az egyik tényező az is, hogy levegőt bírunk kifújni a szánkon), és hogy ezek a tényezők külön-külön is károsodhatnak. Ez szerintem trivialitás.
Nem egészen értelek: elfogadod, hogy nincs párhuzam a foglyok és az afázia esete között?
Egyébként csodálkozok, hogy eddig ennyire nem derült ki az érv mondanivalója, de megpróbálok még egyszer nekifutni, mert szerintem egyáltalán nem triviális. Azért nem az, mert vannak tudósok, filozófusok, akik nagyon mást gondolnak a nyelvről. Szerintük nem létezik olyan kognitív állapot, ami egy adott nyelv nyelvtanának ismerete volna (hogy ez nevezthető-e tudásnak és ha igen annak milyen formája, arról Chomsky sokat írt, de egyelőre csak a különbségtétel érdekes.) Szerintük a beszéd képességét diszpozíciók alkotják. Szerintük ezeken a verbális diszpozíciókon kívül nincs szükség más tényezőkre a nyelvi képesség magyarázatához.
Chomsky szerint amikor azt állítjuk egy felnőtt anyanyelvi beszélőről, hogy tud angolul, akkor ezzel nem azt állítjuk róla, hogy mindenféle diszpozíciói, beszédszokásai lennének, hanem azt, hogy egy olyan kognitív állapotban van, ami lehetővé teszi a nyelvi viselkedési megnyilvánulásait. Mivel Chomsky naturalista, azt gondolja hogy a kognitív képességek az agyban vannak realizálva. Vagyis az, hogy Jones tud angolul, nagyjából azt jelenti, hogy a J. agyában működő "language faculty" elért egy állapotot és most egy bizonyos módon van beállítva. Ez az állapot az, ami (a grammatikai elvek implicit ismerete alapján) lehetővé teszi Jones számára, hogy a hangalakokat jelentésekkel kösse össze. Az afáziás betegeknél ez az állapot épen marad.
A performanciára viszont olyan kérdések vonatkoznak, mint hogy ezt az implicit tudást Jones hogyan használja fel a nyelvi viselkedése során, beszédprodukcióra, megértésre, beszédaktusok végrehajtására, referálásra, stb. Az afáziában ezek a képességek leépülnek.
Az afáziás érv tehát egyrészt azt bizonyítja, hogy szükség van a kompetencia-performancia különbségre, másrészt azt, hogy a kompetencia az agy struktúrájában, biológialiag realizált. Ez egyáltalán nem triviális, hiszen elvileg lehetne másképp is és mint említettem többen is gondolják hogy másképp van.
Quote:
Miért, ha az idegennyelv-tanulás folyamatához hasonlít, az nem gáz?
Nem látom be, milyen lényeges vonatkozásban hasonlítana hozzá. Persze valamilyen szinten minden hasonlít mindenhez...
Egyébként mint már mondtam az érv szempontjából mindegy, hogy milyen nehezen tanulnak meg újra beszélni az afáziából gyógyuló betegek. A lényeg, hogy biztos nem lehetne elérni, hogy egy afáziából gyógyuló eredetileg egynyelvű angol beszélő ne angolul, hanem mondjuk csak kínaiul szólaljon meg miután meggyógyult.