Arról már korábban írtam egy jegyzetet, hogy az anyanyelvi beszélők nyelvhasználatának sajátosságainak McArthuri leírása (1992) alapján:
Quote:
1. Tudat alatti / nemtudatos szabályismeret
2. A jelentés intuitív megragadása
3. Szoci ális megkötöttségekkel való kommunikálás képessége
4. Nyelvi készségek széles skálája
5. Kreatív nyelvhasználat
6. A dott nyelvi közösséggel való azonosulás
7. Folya matos diskurzusra való képesség
8. Annak a különbségnek az ismerete, ami az általa használt és a standard nyelv között van
9. Képes fordítani vagy tolmácsolni arra a nyelvre, ami az anyanyelve
... az anyanyelvi beszélők anyanyelvhasználatának számos vonását lehet bizonyos fokon reprodukálni, amikor egy nyelvet idegen nyelvként tanítunk, illetve tanulunk.
(a cikksorozat bevezetése:
http://www.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=8042)
Aztán magával a kisgyermekkori beszédelsajátítással kezdtem el foglalkozni, (csak közben elvégeztem egy technikatanári szakot, és leálltam vele, de mostanában veszegetem elő megint), és ott meg azt vettem észre, hogy tkp a felnőttkori nyelvtanulásra is igenis rá lehet húzni a korai anyanyelvtanulási menetet, csak meg kell találni a megfelelő formát. A dolog még nincs összerendezve, és számos részletet még alaposabban át kell dolgozni.
Nemrégen pedig az emberréválással kapcs olvastam egy nagyon jó könyvet (Richard Leaky: Az emberiség eredete), amiben meg számos olyan információt találtam, ami nekem mintha azt sugallná, hogy nem lehetetlen, hogy a kisgyermekkori nyelvelsajátítás menete a biológia fejlődés mintájára párhuzamba állítható lenne azzal az intelektuális fejlődéssel, ami a tagolt beszéd kialakulásához vezetett.
nem tudok olyan tanulmányról, vagy vizsgálatról, ami ezzel foglalkozott volna. Talán érdemes lenne közelebbről is megnézni, hogy a gyermekkori beszédfejlődési fokozatok felnőttkori megfelelői mennyi evolúciós előnyt biztosítottak/biztosíthattak a közösségben élő korai embereknek. ha az egyedfejlődésben megismétlődik a törzsfejlődésünk, akkor nem elvetendő az a felvetés sem, hogy a gyermeki agy fejlődésével párhuzamos beszédfejlődés mintául szolgálhat a korai Homo-nemzettség értelmi fejlődésével párhuzamos beszédfejlődésének.
Hát, valahogy így gondolom.