martonfi wrote:
Én úgy látom, hogy ők a tudományt az ősöktől ránk hagyott kulturális örökségnek tartják, amihez persze igyekeznek ezt-azt hozzátenni, de mégis a hagyományozás a fő jegy, nem az újat mondás.
Hát ez inkább valami vallás tudományfelfogása, mint a tudományé...
martonfi wrote:
1. Ez azért jócskán következik az MGr. tankönyv voltából.
Mióta törvényszerű az, hogy egy tankönyv ne foglalkozzon vitával? Pl. a finnugrisztikai tankönyvek sem mondhatóak túl progresszívnek, de nézd meg, Hajdú hogy tárgyalja az őshaza-elméleteket!
martonfi wrote:
4. Az ő köreikben olyan (nem nagyon kimondott, de érzékelhető) szerepe is van az irodalomjegyzéknek, hogy azzal fejezik ki, kivel milyen mértékben szimpatizálnak, így ha X.-től x tételt idézel, akkor Y.-tól annak fényében kell többet vagy kevesebbet idézned, hogy ővele jobban vagy kevésbé kell/szabad szimpatizálnod.
Akkor ne vegyék fel az irodalomjegyzékbe, mert nem tartják megfelelelőnek. De az, h úgy csinálok, mintha figyelembe venném, de nem veszem figyelembe, képmutatatás, sőt: csalás. (Ha egy diák lebukik, h olyan szakirodalom van az irodalomjegyzékében, melyet nem olvasott, jobb helyeken kipenderítik...)
martonfi wrote:
Nem azért, mert okosabbnak tartod, vagy nem azért, mert úgy gondolod, hogy neki van igaza.
Drukkolni valakinek azért, hogy a nem-igazáról elhitesse, hogy igaz? Mindjárt sírva fakadok!
martonfi wrote:
Ez még mindig töredéke annak a paranoiának, amit Kálmán vagy Fejes, de sorolhatnám még tovább, kelt arrafelé.
Én ugyan nem. Én csak egy nímand vagyok, akinek jobbján Kiefer, balján Kálmán súgja, hogy mit írjak ellenük.
martonfi wrote:
Nem azt mondtam, hogy nincs színvonalkülönbség, csak azt, hogy nem minden az.
Lehet, de amiről te állítod, hogy nem az, az éppen a színvonalkülönbség oka és okozata egyszerre: éppen ez gerjeszti a színvonalkülönbséget. Az, hogy nem az számít, kinek milyen gondolatai vannak, hanem az, h mennyire lojális, maga a kontraszelekció, ami a színvonalkülönbséget egyre növeli. És mivel egyre nagyobb a színvonalkülönbség, egyre kevésbé tudnak visszatérni az érdemi vitához, tehát nincs más választásuk, mint megint a lojalitás alapján választani stb.
martonfi wrote:
Legyen mondjuk a kettős vagy az összetett mondatrészek rendszere. Vagy a határozók belső osztályozása.
Ha azt akarod, h komolyan vegyelek, hozzál meggyőzőbb példákat. Utánanéztem az összetett mondatrésznek a MG-ban. Két olyan helyet találtam, ahol valóban behatóan foglalkoznak vele:
254-255: itt csak arra térnek ki, h milyen segédigenevek lehetnek a szerkezetben
407: itt az összetett alanyról esik szó
Egyszer sem tesznek fel semmilyen kérdést e szerkezetekkel kapcsolatban. (Pedig pl. érdekes lenne, h miért vannak ilyenek: hát azért, mert csak a "tartalmas" elemeket tekintik önálló mondatalkotóknak -- persze ezt elég könnyű, ha ignoráljuk a szórendet --, így kénytelenek ehhez a megoldáshoz fordulni. Maguk generálják a problémát maguknak.) Még ennél is többet mondanak a példamondataik:
Mindenki megünnepelte, győztes maradva; Nem szeretne harminc éves elmúlni.
Egy fejlett országban kifizetődő jó tanár lenni.
Minden körülmények között muszáj becsületes maradni.
... olyan lenni ... Hol érdekli őket a mai magyar nyelv???
Ami a határozókat illeti, ha érdekli őket, miért nem kérdeznek rá soha arra, hogy miért éppen azokat a határozókat veszik fel, amelyeket? Miért változtatgatják őket anélkül, h egyszer is felvetnék a kérdést: mi kell ahhoz, h egy határozótípust megállapítsunk? Ha a hely- és időhatározón belül van előzmény-, tartam- és véghatározó, akkor miért van külön ok- és célhatározó, ahelyett, h oksági előzmény- és véghatározóról beszélnének?
A válasz egyszerű: azért, mert ezek a problémák kurvára nem érdeklik őket.
martonfi wrote:
De ők a kommunikációs szerepeket nem tekintik a nyelvtan részének.
Ezt megtehetik egészen addig, amíg ezek nem okoznak formai változásokat. Egyébként az intonáció sem érdekli őket, nyilván az sem a nyelv része... Ja, h jelentésmegkülönböztető szerepe van? Ne modernkedjünk, kérem, nem kell mindenre ugrani, amit ez a szoszőr mond...
martonfi wrote:
Általában az efféle „erkölcstelen szándékok” keresése szerintem egyszerűen méltatlan (mint kalman „legjóindulatúbb feltételezése”).
A tények magukért beszélnek.
martonfi wrote:
Egyébként egészen biztos vagyok abban, hogy Kugler nem szakmai tudás híján „dobta be a törülközőt”, hanem lelkileg nem bírta a terhelést.
martonfi wrote:
Szerintem én nemhogy újra, egyáltalán nem olvastam a vitát (vagy ha igen, akkor már egyáltalán nem emlékszem rá, csak a szóbeli vitátokra). Igaz, nem is beszéltem róla.
No comment.