Szakértők, figyelem!
Ki mit tud arról, hogy az autizmussal élő gyerekeknek mennyire megy könnyedén a lexémák elsajátítása? Két nézet áll ugyanis egymással szemben:
(A) nézet: Az új lexémák elsajátításához szükséges, hogy az elhangzás kontextusában a gyerek felismerje, mi volt a beszélő szándéka azzal, hogy éppen azt a lexémát használta, vagyis hogy mi volt a kontextusnak az a releváns eleme, amire a beszélő figyelme irányult, és ami miatt azt a bizonyos kifejezést használja. Mivel az autizmus együtt jár azzal, hogy az ember "nem lát bele a másik fejébe", zavarok vannak a beszélői szándék felismerésével, ami nehezíti a lexikai egységek pontos elsajátítását.
(B) nézet: Az autizmussal élő gyerekek lexikai fejlődése nem mutat eltérést a szabályos fejlődést mutató gyerekekétől, csak az átvitt értelemben használt kifejezésekkel, közvetett beszédaktusokkal stb. vannak problémáik.
|