kalman wrote:
Kedves fejes.lászló, úgy látszik, megint sárkányt reggeliztél, node sebaj.
??? Kifejezetten békés hangulatban vagyok, és szerintem semmi rosszat nem írtam.
kalman wrote:
Mint említettem, nem az a fő kérdés, hogy pontosan mit mond Nádasdy, hanem hogy mit vesznek le az emberek a mi álláspontunkból.
Hát aligha arra gondolnak, h Nádasdy a chomskyánus kompetencia/performancia-dualizmust követi...
kalman wrote:
"Ezeknek is ugyanaz az anyanyelvi ismeretük, mint a miénk" mondhatná Nádasdy (és mondja is, bár ez megint nem szó szerinti idézet). Csakhogy ez egyrészt nem bizonyítható (hiszen a kisebb szókincs igenis nyelvi különbség, hiába mondja Nádasdy, hogy a szókincs nem a nyelv(tan) része), másrészt érdektelen azoknak, akik teljes joggal különböztetnek meg jobban és kevésbé jól fogalmazó embereket.
Oké, értem az alapvető problémát. Nyilván arra gondolsz, h mondjuk minden egészséges embernek megvan a szükséges nyelvtudása, de azt ne tagadjuk, hogy van, aki ezen a szinten keveset lép túl, van, aki nagyot. Egyébként nem tudom, mondaná-e Nádasdy (legalábbis ha végiggondolná), hogy "ugyanaz": én azt tippelném, azt mondaná, "ugyanolyan", azaz minőségi különbség nincs. Ahogy nincs minőségi különbség két nyelv között, ha az egyik egy szót használ arra, amelyre a másik kettőt, vagy nem jobb egy nyelv attól, mert negyven szava van a hóra. Sőt, nem szegényes egy tizenéves nyelve, mert nem tud szabatosan előadni sem Petőfi verseléséről, sem a hétvégi koncertélményéről: egyszerűen a maga társadalmi helyzetében ebben nem szerzett gyakorlatot. (Más kérdés, h jobb lesz neki, ha minél hamarabb szerez.) Viszont ebben az esetben kérdéses az is, hogy ez egyáltalán (kizárólagosan) nyelvi kérdés-e.
kalman wrote:
Megmondtam, hogy csak egy túlzó példát mondok, ezt nem fer úgy lecsapni, hogy túlzó a példám.
Hát mondj egy nem túlzó példát, amin el lehet merengeni...
kalman wrote:
Csakhogy az olvasóközönség ebből simán levonja azt a következtetést (ezt tapasztalatból tudom), hogy Nádasdy pl. nem tartja érdekes különbségnek az emberek közötti szókincsbeli eltéréseket.
Bizonyos szempontokból biztosan nem is. Szerinted mit kellene hangsúlyozni(a), mikor fontosak ezek az eltérések?
kalman wrote:
Nem az a kérdés, hogy szerinted nincs éles határ (szerintem sincs), az a kérdés, hogy meg tudjuk-e magunkat értetni a nem nyelvész közvéleménnyel.
Ez nagyon nehéz kérdés, mert a "nagyközönség" is igen sokrétű. Szerintem vannak olyanok, és könnyen lehet, h
szomor is ilyen, akik eleve megrögzötten értékelvűek, és egyszerűen nem tudnak szembenézni azzal, h biológiailag a ganajtúró éppolyan élőlény, mint ők maguk. Ráadásul ezeknek egy jó része biztosan olyan, aki nem kevés energiát fektetett a norma elsajátításába, ezt a tudását "felemelkedése", "státusza" integráns részének tartja, tehát zsigerileg ragaszkodni fog ahhoz, hogy az általa használt nyelvi formák felsőbbrendűek.
Azt, hogy van kidolgozottabb kód, hogy a változatokhoz kötődnek ítéletek, hogy ezek valóban erős érzelmi reakciókat is kiváltathatnak a nyelvhasználókban, Nádasdy sosem tagadta, sőt, mindig szem előtt tartotta. Sőt, maga is ajánlotta a művelt beszédmód elsajátítását. Aligha vádolható azzal, hogy mindenféle értékkülönbséget tagadott: azt tagadta, hogy nyelvészetileg lenne értékkülönbség. Lehet, h ezt még inkább szájába kell rágni a nagyközönségnek, de szerintem Nádasdy ezt mondja, és meglehetősen érthetően (pl. ha a hagyományos nyelvművelők érvelésével vetjük össze).