Tiona wrote:
Néhány mondatban valaki megtenné, hogy elmagyarázza nekem, hogy is van ez akkor?
Birom az ien feladatokat. Iszonyú bírálatokat fogok érte kapni, de íme:
A 19. század elejének nyelvészete elsősorban a nyelvrokonság és a nyelvtörténet tényei iránt érdeklődött, de Wilhelm von Humboldt már kitűzte azt a célt, hogy a minden nyelvre érvényes állításokra (amiket ma
univerzáléknak hívunk) kéne hajtani, mert azok mondanak érdekes dolgokat a nyelvről mint olyanról. A 19. század során aztán sorban kezdődtek olyan kutatások, amik már nemcsak a nyelvváltozásra, hanem pl. a nyelvelsajátításra és a nyelvhasználat lelki oldalára (ma: pszicholingvisztika), a nyelvek/nyelvváltozatok együttélésére (ma: szociolingvisztika) vonatkoztak, és elég sok próbálkozás volt a nyelvtani szabályszerűségek kompakt, formulaszerű megfogalmazására is.
Saussure könyve, amit nem ő írt, hanem a hallgatói rakták össze az órai jegyzeteikből meg az Öreggel folytatott beszélgetésekből, tkp. összefoglalja a 19. század nyelvészetét, ahhoz képest kevés újat tartalmaz. A 20. század eleji rendszerszerű szemlélet nagy hatással volt rá (ezért mondják őt is
strukturalistának, maga sztem nem hívta így magát). Ez más tudományokba is ezerrel ment, a matematikában ekkor született meg a rendszerelmélet, a társadalomtudományok és a biológia is a nagy, bonyolult rendszerek működésének törvényszerűségeit próbálta meg modellálni. Saussure ezt alapvetően a 19. században (főleg Hermann Paul által) már megfoglmazott fogalmak segítségével tette (van, aki ezt
pszichologizálásnak mondja, arról van szó, hogy az asszociáció és az analógiás okoskodás játssza a főszerepet).
A 20-as és 30-as években Amerikában kialakult egy iskola (főként Kelet-Európából bevándorolt tudósok csinálták, nagy részükre hatott a strukturalizmus), amit
leíró (deszkriptivista) iskolának nevezünk, mert nem annyira a nyelv lényegéről akartak filózni, mint inkább egy használható módszertant összerakni arra, hogy hogy lehet hatékonyan kideríteni és tömören leírni egy-egy nyelv szerkezetét. Csináltak is egy halom leíró nyelvtant, főleg amerikai indián nyelvekről. A leírás fő fogalmai a nyelvi jelek különböző osztályai, amiket úgy lehet felállítani, hogy milyen környezetben fordulnak elő az illető jelek (mi a
disztribúciójuk; ezért ezt a módszert
disztribúciós elemzésnek hívják). Ezeket az alapvető fogalmakat és módszereket jól lehetett formalizálni, és ezt meg is tették pl. Harris meg az orosz nyelvészek, ebből alakult ki a
matematikai (ma inkább:
számítógépes) nyelvészet. A számítógépesek ma is a disztribúciók különböző információelméleti modelljeit használják, szóval ez az elmélet még igencsak élőnek, sőt, dominánsnak tekinthető. (Az igazsághoz tartozik, hogy ez már a háború alatt jött létre, amikor a nyelvészek derékhada a hadsereg szolgálatában állt, és titkosírások megalkotásán/megfejtésén dolgozott, ezért volt a nagy fellendülés.)
A háború után a nagy esemény az volt, hogy az 50-es években Chomsky (aki amúgy Harris tanítványa volt) a matematikai nyelvészeten belül azt javasolta, hogy a matematikában
a formális nyelvek elméletének nevezett diszciplínát kéne modellezésre használni a nyelvészetben. Eszerint a nyelv nem más, mint mondatok halmaza, a nyelvtan nem más, mint ami egy ilyen halmaz elemeit szépen megadja (nem szóban, hanem matematikai értelemben, szóval a halmazt kimerítően jellemzi). Ezt a fajta modellt nevezzük
generatív nyelvmodellnek. A számítógépesek (és a hadsereg) először erre is rácuppantak, mert jó alaposan formalizálva volt, de aztán a 70-es évek felé már rájöttek, hogy a Chomsky-féle nyelvtanok túl bonyolultak a gyakorlati alkalmazáshoz. A chomskyánusok ma is nagyon sokan vannak, folyamatosan jönnek létre az újabb és újabb chomskyánus modellek, nem is nagyon lehet általában megmondani, hogy éppen melyik az elfogadott változat, és igen egzotikus irányokba mentek el (vigyázat, személyes vélemény következik): ma lényegében inkább szektához, mint tudományos iskolához hasonlítanak.
A generatív nyelvészet (szociológiai és anyagi helyzete miatt is) erősen domináns volt egész mostanáig, most már talán kevésbé, de még mindig nagyon elterjedt. Kezdettől fogva voltak bírálói (akikkel a chomskyánusok óvatosan nem nagyon szálltak vitába), és kialakultak alternatív iskolák, de azok is elég ezoterikusak (pl. kognitivisták, konstrukciós nyelvészek). Ezek az alternatívok általában konzervatívabbak, a 19. századi Hermann Pault vagy éppen Saussure-t tekintik inkább elődjüknek.
Hát ennyi, lehet a mókusok elé vetni, nyilván ez csak olyan Karinthys szinopszis volt.