Bereményi–Cseh-szövegeket elég könnyű visszakeresni:
http://www.cseh-tamas.hu/index.php?menu ... id=s_l2d15Légy ma gyerek, és játssz megint velem,
emlékezz, ahogy én emlékezem,
játsszuk azt, hogy félünk megint,
játsszuk azt, hogy játszunk megint,
hogy az idő nincs hályog alatt,
hogy a tangó divat.
Légy ma gyerek és bújj függöny mögött,
lessük meg azt, hogy díszbe öltözött
anyánk Tóth úrral diskurál,
s apánk a jövőnkről politizál,
s minden kéz pohárra tapad,
hisz a tangó divat.
Játsszuk újra el, hogy semmiről sem tudunk,
tegyünk újra úgy, hogy semmiről sem tudunk,
mások játszanak, s mi lessük függöny mögül,
és a régi-régi tangó hegedül.
Játsszuk ma újra el, hogy mindenki másról beszél,
egynéhány hírfoszlányt hoz fülünkbe a szél,
játsszuk azt, hogy félünk megint,
játsszuk azt, hogy játszunk megint,
hogy az időre hályog tapadt,
hogy a tangó még most is divat.
Természetesen a szemen levő hályogról van szó (nem a befőttesüvegen elvő hályogról ~ hólyagról). Nézzünk vissza a múltba, ahogy belenézünk valaki szemébe (és az visszanéz ránk (mellesleg a másik szálhoz: nekem spec úgy jó, persze csak fókuszosan, hogy
rám nézett rám, belém szeretett belém (bocs))). És képzeljük úgy (játsszuk azt), hogy jól emlékezünk: a múlt szeme, amin át belenézünk (vagy az néz vissza ránk, mindegy) tiszta:
nincs hályog alatt. Igen ám, de a múlt – a gyerekkor – lényege a homály, a csupa titok: „Játsszuk újra el, hogy semmiről sem tudunk, / tegyünk újra úgy, hogy semmiről sem tudunk, / mások játszanak, s mi lessük függöny mögül”. Vagyis úgy tudunk csak visszanézni, hogy nem látunk tisztán, a szem, amin át visszanézünk (vagy az néz vissza ránk, mindegy) homályos:
az idő( szemé)
re hályog tapadt...